אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המלך לי: המעצב החדש של בוטגה ונטה הוא השם החם בעולם האופנה היום צילום: Getty Images

המלך לי: המעצב החדש של בוטגה ונטה הוא השם החם בעולם האופנה היום

דניאל לי הפך את החברה השמרנית למותג לוהט. "אין לי עניין לעשות אופנה שלא מביעה משהו", אומר הצעיר הביישן שאפילו חשבון אינסטגרם אין לו

28.10.2019, 07:51 | עילית מינמר

חלונות הראווה של בית הכלבו היוקרתי לה רינצ'נטה בכיכר הדואומו במילנו יוחדו למותג אחד בלבד במשך שבוע האופנה שהתקיים לא מכבר בעיר: פריטים נבחרים מקולקציית סתיו־חורף 2019 של המותג האיטלקי בוטגה ונטה הוצגו לאורכו של הבלוק כולו. ברחובות ההומים נצפו עורכות אופנה ואיט גירלז למיניהן בחצאיות קווילט תפוחות למראה, נושאות את תיק הקלאץ' החדש הנחשק המכונה The Pouch, לרגליהן כפכפים קלועים מעור קווילט, חלקם הקדמי מרובע וקטום.

קראו עוד בכלכליסט

דניאל לי. האם יחדיר את רוח סלין למותג, צילום: AFP דניאל לי. האם יחדיר את רוח סלין למותג | צילום: AFP דניאל לי. האם יחדיר את רוח סלין למותג, צילום: AFP

שיגעון בוטגה פשט בצמרת עולם האופנה ונדמה שזה זמן רב לא אחזה בתעשייה תחושה כזו של ריגוש. המעצב דניאל לי, שמונה למנהל הקריאטיבי של המותג הוותיק לפני 12 חודשים, הוא השם החם של הרגע. לא הרבה שמעו על הצעיר הבריטי, יליד ברדפורד, בן 33, שמונה לרשת את תומאס מאייר ששימש בתפקיד ב־17 השנים האחרונות. גם היום, רב הנסתר על הגלוי. לי נחבא אל הכלים, הוא לא שותף לסצינת האופנה ואין לו חשבון אינסטגרם.

כפכפי מקלעת, צילום: Getty Images כפכפי מקלעת | צילום: Getty Images כפכפי מקלעת, צילום: Getty Images

בוטגה ונטה, שנרכשה ב־2001 על ידי קונצרן קרינג בשליטת קבוצת פינו, היתה החולייה החלשה בקבוצת מותגי היוקרה של הקונגלומרט הצרפתי שכולל את גוצ’י, סן לורן, בלנסיאגה, אלכסנדר מקווין ואחרים.279 חנויות של המותג פועלות כיום ברחבי העולם, ובהן מתבצעות כ־82% מהמכירות, ו־84% מהכנסות המותג, כך על פי דו”חות החברה, הם ממכירת אבזרים; רק 6% מקולקציית הפרט־א־פורטה. יותר ממחצית המכירות נעשות באסיה ויפן , במערב אירופה נתח השוק הוא של 28% ובצפון אמריקה רק 11%. על פי ה”פייננשל טיימס”, ב־2018 רווחי החברה ירדו ב־3.4% לעומת 2017 ל־1.1 מיליארד יורו.

מעיל, תיק ומגפיים, צילום: Getty Images מעיל, תיק ומגפיים | צילום: Getty Images מעיל, תיק ומגפיים, צילום: Getty Images

בקבוצה מאמינים שהדברים עתידים להשתנות לטובה בזכות לי. הוא אולי לא מוכר אך רבים מכירים ומעריכים את מי שהיתה הבוסית שלו בשבע השנים שקדמו למינויו זה: פיבי פילו המנהלת הקריאטיבית של המותג הצרפתי סלין , שהגדירה מחדש את רוח הזמן בעשור האחרון, בנתה קהל לקוחות־מעריצות אדוקות לעיצוביה הייחודיים, והצליחה לתרגם את הצלחתה גם למונחים כלכליים. ההודעה על עזיבתה, ופרישתה נכון להיום מעולם האופנה, כשישה חודשים לפני המינוי שלו, הותירה את עדת מעריציה ברחבי העולם - המכונים בפי כתבי אופנה "הפילופילים" - המומים ושבורי לב.

סנדלים לבנים, צילום: Getty Images סנדלים לבנים | צילום: Getty Images סנדלים לבנים, צילום: Getty Images

בעידן החיפוש אחר פיבי פילו הבאה, ללי היה יתרון גדול: לא רק שהיה חלק מהצוות שלה, הוא היה אחראי על קולקציית הפרט־א־פורטה של סלין עד עזיבתה ומינויו של הדי סלימאן במקומה. לפני כן עבד בבתי האופנה של מרג’יאלה, בלאנסייגה ודונה קארן.

תיק מקלעת, צילום: Getty Images תיק מקלעת | צילום: Getty Images תיק מקלעת, צילום: Getty Images

קולקציית החורף, הראשונה שהציג מאז מינויו, עוררה באזז. עוד בדצמבר 2018 פרסם המותג תמונות מקולקציית טרום הסתיו — ובה פריטי עור לרבות מכנסי ברמודה רחבים בגזרת אובר סייז, בגדי גוף מסריגי משי עדינים ושמלות משי אלגנטיות. ברשתות החברתיות היו כבר מי שהכריזו כי בוטגה ונטה הוא הסלין החדש. האומנם? ימים יגידו אם טביעת האצבע שלו תיהפך לצו השעה ואם תיתרגם להצלחה כלכלית אדירה.

מתוך תצוגת החורף של בוטגה. עוררה התרגשות ברשתות החברתיות, צילום: Getty Images מתוך תצוגת החורף של בוטגה. עוררה התרגשות ברשתות החברתיות | צילום: Getty Images מתוך תצוגת החורף של בוטגה. עוררה התרגשות ברשתות החברתיות, צילום: Getty Images

בינתיים עולם האופנה מחבק אותו, חובבי מה שמכונה ברשתות החברתיות “סלין הישן” מוצאים בו נחמה ותקווה.

בעולם האופנה מותג־העל הזה הוא שם נרדף לאיכות וליוקרה. בניגוד למותגים אחרים, הבגדים והאביזרים של בוטגה ונטה מעולם לא נשאו עליהם לוגו, שידרו יוקרה קלאסית וסלידה מטרנדים.

לי, בוגר האקדמיה לעיצוב ואמנויות סנט מרטינס, הצהיר כי משימתו היא לשמר את המהות של בוטגה המושתתת על עבודות יד, איכות בלתי מתפשרת ותחכום, אבל גם לשלב בה תחושת מודרניות. הוא רוצה לעצב בגדים “לגור בהם”, כפי שאמר אחרי תצוגת חורף 2019 שהתקבלה בחום. שבעה חודשים אחר כך הציג את קולקציית קיץ 2020, שוב עם תגובות נלהבות. לי שידר נחישות והוכיח שהוא מכיר את לקוחותיו ויודע מה הם רוצים. “אני רוצה להיות נועז”, אמר. “אני לא מוצא עניין בלעשות אופנה שלא מביעה משהו. או שאוהבים את זה או ששונאים — זה טבע האדם”.

אמנם חובת ההוכחה עדיין עליו, בכל הנוגע להצלחה כלכלית, אבל ההצלחה הברורה שלו ברחוב ובתעשייה — מעודדת, מכניסה התרגשות באוויר וחזון חדש של יוקרה ואלגנטיות קולית.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות