אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בצעד חריג: שימוע לחברת הקרונות מסין צילום: עמית שעל

בלעדי לכלכליסט

בצעד חריג: שימוע לחברת הקרונות מסין

החברה הממשלתית מסין שמספקת קרונות לרכבת הקלה לא עמדה בהתחייבויותיה לרכש גומלין, וייתכן שתורחק ממכרזים בישראל

21.01.2020, 08:10 | ליאור גוטמן

משרד הכלכלה ערך בימים האחרונים שימוע לספקית הקרונות של פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב, כך נודע ל"כלכליסט". השימוע בוצע ברשות לשיתוף פעולה תעשייתי וקידום השקעות זרות (רשפ"ת), משום שספקית הקרונות לא ביצעה רכש גומלין בישראל, כפי שהתחייבה.

קראו עוד בכלכליסט

מדובר בחברה CRRC הממשלתית הסינית, שאמורה להביא לישראל 90 קרונות לקראת הפעלת הקו הראשון העירוני של הרכבת (הקו האדום, מפ"ת דרך ת"א ועד בת ים) בעוד פחות משנתיים. חלק מהקרונות החלו להגיע לישראל בשבועות האחרונים, ושישה כבר מבצעים נסיעות מבחן ראשוניות.

מדובר במכרז ראשון מסוגו במדינה לאספקת קרונות עבור תוואי רכבת תחתית. החוזה לרכישת הקרונות פורסם ב־2012 ועבר התאמות לאורך השנים, עד שבנובמבר 2015 חברת CRRC הסינית (אז תחת השם CNR) הוכרזה כזוכה. היקף המכרז הוא כ־1.5 מיליארד שקל, ולמדינה יש אפשרות לרכוש עוד כ־30 קרונות אם יהיה צורך.

לפי תקנות משרד הכלכלה, אם ספק זר זוכה במכרז שהיקפו יותר מ־5 מיליון דולר, עליו לעודד את התעשייה המקומית באמצעות רכישת רכיבים ומוצרים בהיקף של 25% מהיקף העסקה. לכן, על הספקית הסינית לבצע רכש גומלין של 375 מיליון שקל, ועד חצי מיליארד שקל אם ישראל תרכוש קרונות נוספים.

שימוע לחברה ממשלתית זרה בנושא חריגה לכאורה מכללי ההתקשרויות המסחריות אינו עניין שכיח, בשל הרגישות הפוליטית. בעקבות השימוע, משרד הכלכלה עשוי להכניס את החברה ל"רשימה השחורה", ולאסור עליה השתתפות במכרזים דומים לחמש שנים. לחלופין, המשרד יכול לאפשר לחברה לפרוס את חובה.

עו״ד ערן בצלאל ממשרד ש. הורוביץ, המייצג את CRRC בשימוע, מסר ש"מדובר בהליך שעודנו תלוי ועומד ואין בכוונתה של CRRC להתייחס לעניין בשלב זה".

חובת ביצוע רכש הגומלין מצויה במוקד התכתשות פומבית בין משרד האוצר לכלכלה. כפי שנחשף ב"כלכליסט", משרד הכלכלה הודיע לפני כחודש למשרדי הממשלה ולחברת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) כי הוא מקפיא את מכרזי הרכבת הקלה בקווים הירוק והסגול, משום שלא כללו חובת רכש גומלין. מדובר במכרזים למערכות איתות, בהיקף 15 מיליארד שקל.

החשב הכללי הודיע בתגובה כי הקפאה זו אינה בסמכותו של משרד הכלכלה. באין פוסק, שני המשרדים - כלכלה ואוצר - ממתינים להקמת ממשלה ולשיבוץ שרים שיפתרו את המשבר.

בינתיים נת"ע אינה יכולה להתקדם בתוכניותיה להקמת מערכת הסעת המונים בגוש דן, וכבר הודיעה לספקים השונים שהיא דוחה את המכרזים מחודש פברואר לקיץ הקרוב. הציבור הוא זה שיינזק ממאבקי הכוח בין המשרדים.

שר הכלכלה אלי כהן, צילום: עמית שעל שר הכלכלה אלי כהן | צילום: עמית שעל שר הכלכלה אלי כהן, צילום: עמית שעל

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות