אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חברת הרכבות השוויצרית בחרה 5 סטארט-אפים ישראליים לפיילוטים צילום: SBB

חברת הרכבות השוויצרית בחרה 5 סטארט-אפים ישראליים לפיילוטים

SBB תשקיע כמיליון שקל בבחינת טכנולוגיות התחבורה החכמה של FSiGHT ,SoftRide ,Oriient ,HereO ו-TIBA-PinkPark, בשיתוף קהילת אקומושן. לאחר ארבעה חודשים, ייבחר אחד שיזכה בפיילוט ממומן לשנה

26.01.2020, 11:31 | אודי עציון

התחבורה החכמה הישראלית מגיעה לחברת הרכבות השוויצרית SBB: החברה הכריזה על הזוכים בקול קורא שפרסמה ביחד עם קהילת אקומושן (EcoMotion), לחיפוש חברות ישראליות שיוכלו לסייע לה באתגרים עסקיים שהגדירה לשנים הבאות.

קראו עוד בכלכליסט

במסגרת התחרות נבחנו סטארט-אפים העוסקים בייעול ואופטימיזציה של תפוסת הנוסעים בתחנות הרכבת השונות; ניהול חנייה חכם - 'חנה וסע' - אינטגרציה לפלטפורמה של SBB וחיבור בין ספקי הניידות השונים, לקוחות ובעלי החניונים; ייעול, מיקום וחניית קרונות הרכבות (בזמן שאינן פעילות); תכנון, אחסון והפצה של אנרגיה להפעלת הרכבות; והתאמת כלי הרכב הקיימים לנהיגה אוטונומית.

החברות שבהן חברה SBB הן: בתחום תכנון, אחסון והפצה של אנרגיה - FSiGHT, המתמחה בחיזוי ואופטימיזציה של מערכות אנרגיה מבוזרות; בתחום התאמת כלי הרכב לנהיגה אוטונומית - SoftRide, פלטפורמות נהיגה אוטונומית לרכבים וכלים באזורים תפעוליים; בתחום ניהול מיקום הנוסעים בתחנה - Oriient, המפעילה ג׳י-פי-אס בתוך מבנים ללא צורך בהתקנה של חומרה כלשהי; בתחום ייעול, מיקום וחניית קרונות הרכבות - HereO, המשדרגת מוצרים ישנים בעזרת קופסה קטנה המזהה את מיקום המוצר, עוקבת אחר תנועתו ומנטרת מדדים נוספים בהתאם לסוג המוצר; בתחום ניהול חניה חכם - TIBA-PinkPark, המאפשרת ללקוחות פרטיים לשתף או להשכיר את החניה שלהם ולמחפשי החניה לאתר ולשלם עבור חניה בקלות באמצעות אפליקציה ייעודית.

רכבת של SBB. החברה הוקמה ב-1902, צילום: SBB רכבת של SBB. החברה הוקמה ב-1902 | צילום: SBB רכבת של SBB. החברה הוקמה ב-1902, צילום: SBB

כל סטארט-אפ מבין החמישה שנבחרו יוזמן לבצע POC (פיילוט) ממומן בשוויץ למשך ארבעה חודשים. בתום תקופה זו ובמסגרת האירוע המרכזי השמיני של קהילת EcoMotion במאי הקרוב בתל אביב, יוכרז המנצח הגדול שיזכה בפיילוט ממומן בהיקף מלא למשך שנה שלמה. החברה השוויצרית תשקיע בשלב הראשון כמיליון שקל, ותקציב גדול יותר בשלב השני, בהיקף שייקבע בהתאם לסוג הפעילות של הסטארט-אפ הזוכה.

SBB הוקמה ב-1902 וב-1999 הפכה ממוסד ממשלתי לחברה בבעלות הקנטונים המרכיבים את שוויץ, דומה לחברה ממשלתית בארץ. באוגוסט האחרון היא החלה לפעול בישראל, במטרה לחפש בארץ טכנולוגיות לתחברה חכמה ולערוך מחקרים בנושא עם מוסדות אקדמיים מקומיים.

"בזכות הרף הגבוה במיוחד שהציבו הסטארט-אפים שהשתתפו בתחרות, היה לנו ב-SBB קשה מאוד להחליט עם אילו חברות נצא למסע בן ארבעה חודשים, בתקווה שזה יהיה רק הצעד הראשון במערכת יחסים ארוכת טווח מועילה ומעשירה לשני הצדדים", סיפר ראמה מרקוס, מנהל טכנולוגיה וחדשנות ב-SBB תל אביב. "נאלצנו לקבל החלטות קשות שהתבססו על עובדות ומספרים, אבל גם על תחושת בטן והיחס שנוצר בין האנשים שהיו מעורבים באתגר. גם חלק מהחברות שלא זכו בהחלט יישארו תחת הרדאר שלנו. אנחנו מאמינים שזו הדרך לפתור כמה מבעיות היום, להעצים את המצוינות התפעולית שלנו ולעצב את תחבורת העתיד, לטובת איכות החיים בשוויץ ובישראל".

קהילת אקומושן היא מיזם משותף של המכון הישראלי לחדשנות, המנהלת לתחליפי דלקים ותחבורה חכמה (תחת משרד ראש הממשלה) ומשרד הכלכלה. אורלי דהן, מנכ"לית קהילת אקומושן, הוסיפה: "אנחנו גאים על שיתוף הפעולה עם חברת SBB ועל היכולת לקדם פתרונות ישראליים לתחבורה באירופה. אנחנו פועלים בשנים האחרונות לקידום טכנולוגיות תחבורה חכמה ישראליות ובעיקר ליישומן ועכשיו אנחנו רואים את הפירות".

מימין: אורלי דהן, מנכ"לית אקומושן, וראמה מרקוס, ראש יחידת החדשנות והטכנולוגיה של SBB ישראל, צילום: קובי דיין מימין: אורלי דהן, מנכ"לית אקומושן, וראמה מרקוס, ראש יחידת החדשנות והטכנולוגיה של SBB ישראל | צילום: קובי דיין מימין: אורלי דהן, מנכ"לית אקומושן, וראמה מרקוס, ראש יחידת החדשנות והטכנולוגיה של SBB ישראל, צילום: קובי דיין

תגיות