אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
איירבוס הציגה את מטוס העתיד - "ידידותי לסביבה" צילום: Airbus

איירבוס הציגה את מטוס העתיד - "ידידותי לסביבה"

היצרנית האירופית חשפה היום בסינגפור מטוסים משוכללים בעלי "גוף שלוב כנפיים" - עיצוב שמושפע ממטוסי קרב שיוצרו בארה"ב בשנות ה-40

11.02.2020, 22:45 | שירות כלכליסט

חברת איירבוס חשפה היום (ג') בתצוגת האוויר בסינגפור את מטוסי העתיד המשוכללים שלה, בעלי "גוף שלוב כנפיים".

קראו עוד בכלכליסט

 כמתבקש בימים אלו, המטוסים תוכננו כך שרמת פליטת הפחמן שלהם נמוכה ב-20%, לפי החברה, לעומת הממוצע כיום.

מטוס המאווריק, צילום: Airbus מטוס המאווריק | צילום: Airbus מטוס המאווריק, צילום: Airbus

המטוסים של היצרנית האירופית הם בעלי עיצוב מעוגל, והכנפיים שלהם שלובות בגוף המטוס כך שנראה שהם בעלי גוף "אחיד יותר" מהרגיל. אפשר להבין זאת אם נסתכל על מטוסים ישנים יותר בעלי "גוף שלוב כנפיים", שכן הקונספט קיים כבר משנות ה-40 ושימש למטוסי לוחמה כמו "המפציץ החמקן" - ה-B2 האמריקאי.

במטוס זה אפשר לראות שאין כמעט הבדל בין המטוס והכנפיים, הקצרות יחסית, ושהם ממש "חתיכה אחת". עיצוב דומה יש למטוסים מסדרת ה-X-48, שיוצרו לפרויקט המחקר אותו הובילו סוכנות החלל האמריקאית נאס"א וחברת בואינג לפני כעשור.

כלי תעופה אלו קשים יותר לשליטה, אך מייצרים פחות כוח גרר אווירודינאמי, מה שהופך אותם ליעילים יותר. כיום, כאשר תעשיית המטוסים מנסה לייצר כלי תעופה ידידותיים יותר לסביבה, יצרניות מטוסים חוזרות להתעניין בעיצובים האלו.

איירבוס ביצעה טיסות מבחן של דגם מוקטן של המטוס (ברוחב של 3.2 מטר), הנקרא Maveric, במיקום סודי במרכז צרפת בשנה שעברה.

המטוס העתידי - Maverick, צילום: Airbus המטוס העתידי - Maverick | צילום: Airbus המטוס העתידי - Maverick, צילום: Airbus

לדברי ז'אן-ברייס דומאנט, סגן נשיא ההנדסה באיירבוס: "אנחנו סבורים שכעת זה הזמן לבחון את הטכנולוגיה הזאת, וללמוד איך היא מועילה לנו. אנחנו צריכים את הטכנולוגיה הזאת על מנת להתמודד עם האתגרים הסביבתיים שאנחנו עומדים מולם. זהו הדור הבא של המטוסים".

דומאנט אמר כי זה עדיין מוקדם מדי לקבוע האם צורת ה"גוף שלוב כנפיים" תוכל לתרום לדור הבא של מטוסים, המיועד להופיע ב-2030. לדבריו, מאז הדור האחרון של בדיקות כאלו בעת ייצור מטוסים חדשים, חומרים משופרים יותר נכנסו לשימוש בעולם התעופה, כאלה ההופכים מטוסים מסוג זה לקלים יותר. כמו כן, טכנולוגיות המיחשוב השתפרו בהרבה ושיפרו את השליטה על כלי הטיס.

מטוס המאווריק מבפנים, צילום: Airbus מטוס המאווריק מבפנים | צילום: Airbus מטוס המאווריק מבפנים, צילום: Airbus

איירבוס בוחנת כעת גם כיצד יראה תא הטייס במטוס וכיצד הוא ישתלב בנמלי תעופה. אחת השאלות הלא פתורות שנשארו היא האם למטוס יהיו חלונות, או שישתמשו במסכי וידאו על מנת לתת לנוסעים תחושה של הגורמים השמיימים שמקיפים אותם באוויר.

מטוס המאווריק. מבט מבפנים, צילום: Airbus מטוס המאווריק. מבט מבפנים | צילום: Airbus מטוס המאווריק. מבט מבפנים, צילום: Airbus

עניין נוסף שמעסיק את מתכנני המטוס בניסויים שכאלה, הוא כיצד יורגשו במטוס התזוזות באוויר. מאחר ולפי התכנון הנוסעים יישבו רחוק ממרכז המטוס, זאת בהשוואה לדגמי ה"צינור וכנפיים" הקלאסיים, הם יזוזו עוד עם כל פנייה של המטוס.

מתחרתה של איירבוס, בואינג, הקדישה יותר מחשבה בתכנון מטוסים כאלו על תפקידו הפוטנציאלי של המטען. 

מבט נוסף לפנים המטוס, צילום: Airbus מבט נוסף לפנים המטוס | צילום: Airbus מבט נוסף לפנים המטוס, צילום: Airbus

מבט מבפנים, צילום: Airbus מבט מבפנים | צילום: Airbus מבט מבפנים, צילום: Airbus

תגיות