צילום: אוראל כהן
אי אפשר לחמם את "המודל הגרמני" במיקרוגל
משה חוגג רוצה שבית"ר ירושלים תעבור לידי האוהדים שלה לפי מודל 50+1 הגרמני. זה לא יקרה מהר - אם בכלל - במדינה שבמשך שנים חינכה את האוהדים של הקבוצות לחכות למשיח
24.02.2020, 17:58 | אוריאל דסקל
הבונדסליגה, ליגת הכדורגל הראשונה בגרמניה, רשמה הכנסות של 4.02 מיליארד יורו בעונת 2018/19 - צמיחה של 5.4% מהעונה שלפני, שיא כל הזמנים ופעם ראשונה ש-18 הקבוצות הבכירות הניבו, ביחד, יותר מ-4 מיליארד יורו. כך לפי דוחות שפרסמה ה-DFL, מנהלת הליגה הגרמנית. גם בבונדסליגה 2, שתחת האחריות של ה-DFL, רשמו עלייה מרשימה בהכנסות - 28.5% ל-782 מיליון יורו.
קראו עוד בכלכליסט
ביל שאנקלי, המאמן האגדי של ליברפול, ידע כמה חשובה זרימת הרגשות של האוהדים לקבוצה שלו. אז כשהוא לא היה מאמן או מטפל במועדון הכדורגל, הוא היה יושב על מכונת כתיבה ומגיב באופן אישי למכתבים שהגיעו אליו. שאנקלי אפילו היה מזמין אוהדים הביתה כדי לדבר איתם על אירועי המשחקים.
אגב, למרות החיבור המושלם בין ליברפול לקהל שלה, הקבוצה אף פעם לא היתה בבעלות האוהדים וזה בעיקר בגלל עניין תרבותי ומודל כלכלי שונה לחלוטין בבריטניה. בבריטניה רוב המועדונים הוקמו כחברות. ליברפול הוקמה אחרי סכסוך עסקי בין שחקני ומנהלי אברטון. יכול להצליח בישראל? חזרה למודל ה-50+1 והניסיון לחמם אותו במיקרו ולהגישו בישראל - בבית"ר ירושלים. בשבוע האחרון התפרסם שמשה חוגג, הבעלים של בית"ר ירושלים שהיה אוהד הפועל באר שבע, רוצה שבית"ר ירושלים תאמץ את המודל 50+1. " המטרה בסופו של דבר היא לאמץ את מודל הבעלות הנהוג בליגה הגרמנית, לפיו האוהדים מחזיקים ברוב מניות הבעלות" לפי ידיעות אחרונות. "במועדון בחנו מספר מודלים, והמתאים ביותר לדעתם הוא זה של שאלקה, שיש לה 160 אלף חברים שרובם משלמים 50 יורו בשנה, כלומר הכנסה של שמונה מיליון יורו, אבל זה הדבר המשני. מדובר באחד מעשרת מועדוני האוהדים הגדולים בעולם, שנחשב למשפחתי וקהילתי מאוד. על פי נתוני הרשות לבקרת תקציבים, בית"ר מדורגת אחרונה מבין הגדולות בכל הקשור להכנסות עונתיות (כרטיסים, מינויים, ספונסרים, זכויות שידור, מרצ'נדייז ועוד). מכבי ת"א מכניסה כ-70 מיליון שקל, מכבי חיפה 60, באר־שבע 45 ובית"ר רק 32 מיליון, פחות גם מהפועל ת"א". משה חוגג הזמין את האוהדים של בית"ר לדון בנושא באירוע מיוחד. ואולם היום, כתב בפוסט בדף המועדון: "לאחר שהשקעתי 90 מיליון שקלים בפחות משנתיים לא קיבלתי אפילו את הקרדיט להציג בפניכם את התוכנית שלי למלא את טדי למען המועדון. במקום לבוא ולהקשיב הועלו ספקולציות, נמתחה ביקורת על רעיון שעוד לא הוצג (רק בישראל) ובעיקר הצבעתם ברגליים, רק 1,200 התכוונו להגיע לאירוע ביום חמישי. אני מכבד את הצבעתכם, מאוכזב אבל מכבד. האירוע מבוטל, התוכנית תחזור למגירה". הוא הוסיף: "למקרה שזה מעניין מישהו, תכננתי להוריד את מחירי הכרטיסים בצורה דרסטית בתמורה להתחייבות שלכם להגיע למשחקים או לתרום את הכרטיסים לילדים וחיילים. זהו שיעור מעניין עבורי, אלמד ממנו, תודה". אפשר לתאר את חוגג כותב את הפוסט לבד. בחושך. בוורשה. אבל צחוקים בצד, היוזמה, המבורכת לא יכולה להתחמם במיקרוגל. "לצאת לאור" בשבוע אחד ולסחוף אחריה עשרות אלפי אוהדי בית"ר ירושלים. וכנראה שכרגע המודל בכלל לא מתאים לישראל ולחוקים בישראל. מודל דומה נכשל בהפועל תל אביב, קבוצות האוהדים המצליחות ביותר נתקעות, כמעט תמיד, בתקרה די נמוכה ביחס לפוטנציאל שלהם וכשקבוצה פושטת רגל האוהדים לא מעוניינים לקחת אחריות על גורלה בדרך כלל אלא מייחלים להגעת "נדבן" משיח. מישהו שיהיה מוכן לשים כסף גדול על קבוצתו. זו הבעיה התרבותית המרכזית כאן. הכדורגל, כך נראה וכך מצויר בתקשורת, לא באמת שייך לאוהדים. ונדבן, כמו חוגג, לא ישנה זאת. לא לבדו. לא בלי תמיכה של רשויות הכדורגל. בלי רצון האוהדים לשינוי במודל הכלכלי של הכדורגל הישראלי כולו.