אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סלקום מסכמת את שנת 2019 עם העמקת ההפסד ל-107 מיליון שקל צילום: אוראל כהן

סלקום מסכמת את שנת 2019 עם העמקת ההפסד ל-107 מיליון שקל

את 2018 סיימה החברה עם הפסד של 64 מיליון שקל - העמקה של 67% בו; הכנסות החברה עלו ב-0.5% והסתכמו ב-3.7 מיליארד שקל, הרווח התפעולי צנח ב-76% ועמד על 24 מיליון שקל, ה-EBITDA הסתכם ב-940 מיליון שקל - עלייה של 39%; החברה גייסה 39 אלף מנויים בטלוויזיה ואיבדה 107 אלף מנויים בסלולר עקב מחיקה שנבעה משינוי שיטת הספירה

23.03.2020, 09:59 | אביאור אבו

סלקוםמסכמת את שנת 2019 עם הפסד של 107 מיליון שקל – כך עולה מהדו"ח שפרסמה הבוקר (ב') חברת התקשורת בניהולו של אבי גבאי. את 2018 סיימה החברה עם הפסד של 64 מיליון שקל, כך שההפסד העמיק בשנה שחלפה ב-67%. 

קראו עוד בכלכליסט

זו הייתה שנה מאתגרת מאוד עבור סלקום עם החרפת התחרות בכל מגזרי פעילותה של החברה, בפרט בתחום הסלולר. ברבעון השלישי רכשה סלקום 35% ממיזם הסיבים האופטיים IBC ומכרה את פריסת הסיבים הקיימת שלה בשכונות מגורים. לפני חגי תשרי הכריזה סלקום על תכנית הבראה לחברה שתוביל לקיצוץ שנתי בהוצאות של כ-150 מיליון שקל, שעיקרה פיטורי עובדים. כצעד משלים, גייסה החברה בדצמבר כ-300 מיליון שקל. 

בתחילת ינואר 2020 פרש המנכ"ל ניר שטרן ואת מקומו תפס אבי גבאי,שעם כניסתו חתם על הסכם קיבוצי חדש עם הוועד שכולל פרישה מרצון של כ-450 עובדים. במהלך פברואר הודיעה סלקום כי חתמה על מזכר הבנות לרכישת את חברת הסלולר גולן טלקום בשווי של כ-740 מיליון שקל - הצעה שהוגשה לרשות התחרות ותוגש בימים הקרובים למשרד התקשורת. כמו כן, במהלך פברואר פרש עמי אראל, יו"ר סלקום.

סלקום מסיימת את שנת 2019 עם רווח תפעולי של 24 מיליון שקל, בהשוואה לרווח של 101 מיליון שקל בשנה המקבילה – ירידה של 76%. ה-EBITDA הסתכם ב-940 מיליון שקל, אל מול EBITDA של 687 מיליון שקל ב-2018 – עלייה של 39%.

ההפסד ברבעון הרביעי עמד על 54 מיליון שקל, אל מול הפסד של 35 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2018 – שינוי של 54%. ההפסד התפעולי עמד על 27 מיליון שקל, לעומת רווח של 14 מיליון שקל ברבעון המקביל. ה-EBITDA הסתכם ב-212 מיליון שקל, אל מול EBITDA של 169 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד – עלייה של 25%. החברה הפרישה 45 מיליון שקל ברבעון הרביעי בגין תכנית פרישה מרצון של עובדים.

הכנסות החברה ב-2019 עלו ב-0.5% והסתכמו ב-3.7 מיליארד שקל, בהשוואה להכנסות של 3.68 מיליארד שקל בשנה קודמת. ההכנסות מציוד קצה עלו ב-3% והסתכמו ב-932 מיליון שקל, אל מול 904 מיליון שקל ב-2018. ההכנסות ממגזר הסלולר רשמו ב-2019 ירידה של 2% והסתכמו ב-2.34 מיליארד שקל, בהשוואה לשנה המקבילה בה עמדו על 2.38 מיליארד שקל. ההכנסות מהמגזר הנייח (טלוויזיה ואינטרנט) עלו ב-4.5% והסתכמו ב-1.52 מיליארד שקל, לעומת 2018, אז עמדו על 1.46 מיליארד שקל. ברבעון הרביעי עמדו הכנסות החברה על 932 מיליון שקל, בהשוואה להכנסות של 918 מיליון שקל ברבעון המקביל – עלייה של 1.5%.

תזרים המזומנים נטו מפעילות שוטפת גדל ב-35% והסתכם ב-2019 ב-1.03 מיליארד שקל, בהשוואה ל-770 מיליון שקל ב-2018. תזרים המזומנים הפנוי של החברה הסתכם ב-2019 ב-391 מיליון שקל, לעומת 2018 אז עמד על 181 מיליון שקל – עלייה של 116%. הגידול נבע בעיקר ממכירת תשתית הסיבים האופטיים העצמאית של החברה לחברת IBC בסכום של כ-181 מיליון שקל. גם בנטרול תמורת המכירה, גדל תזרים המזומנים הפנוי ב-16% לעומת שנה שעברה. התזרים הושפע גם מירידה בהשקעות שהסתכמו ב-2019 ב-557 מיליון שקל לעומת 593 מיליון שקל ב-2018. ההון של החברה הסתכם בסוף 2019 ב-1.88 מיליארד שקל, לעומת הון של 1.67 מיליארד שקל ב-סוף 2018.

החוב ברוטו של  סלקום עמד בסוף 2019 על 3.3 מיליארד שקל, במקביל ליתרת מזומנים ושווי מזומנים של 1.4 מיליארד שקל, כך שהחוב נטו הסתכם ב-1.9 מיליארד שקל. כלומר, לחברה יש מספיק מזומנים לשרת את החוב עד 2022. בסוף 2018 החוב נטו עמד על 2.2 מיליארד שקל וברבעון השלישי של 2019 על 2.23 מיליארד שקל.

ניר שטרן - המנכ"ל הפורש של סלקום שעמד בראשה ב-2019 והוחלף על ידי אבי גבאי , צילום: עמית שעל ניר שטרן - המנכ"ל הפורש של סלקום שעמד בראשה ב-2019 והוחלף על ידי אבי גבאי | צילום: עמית שעל ניר שטרן - המנכ"ל הפורש של סלקום שעמד בראשה ב-2019 והוחלף על ידי אבי גבאי , צילום: עמית שעל

39 אלף מנויים הצטרפו לסלקום TV ב-2019

בתחום הסלולר סלקום איבדה 107 אלף מנויים ב-2019, כך שהמצבה עמדה בסוף השנה על 2.744 מיליון. הצמצום נבע בעיקר ממחיקת 153 אלף מנויים בתום הרבעון הראשון של 2019, עקב שינוי שיטת הספירה. בנטרול השפעה זו, מצבת מנויי החברה גדלה ב-46 אלף. בכך שומרת סלקום על היותה חברת הסלולר הגדולה בישראל, עם נתח שוק של כ-28%.

ברבעון הרביעי איבדה סלקום 23 אלף לקוחות. מדובר על מעבר מגיוס מנויים לאבדן, שכן רבעון קודם גייסה החברה 22 אלף מנויים ורבעון לפניו 45 אלף. ההכנסה החודשית הממוצעת למנוי (ARPU) עמדה ברבעון הרביעי על 50.5 שקל, לעומת רבעון מקביל אז עמדה על 49 שקל. שיעור הנטישה עמד בסוף הרבעון על 11.3%, לעומת 11.1% ברבעון המקביל אשתקד.

בתחום הטלוויזיה הרב ערוצית גייסה החברה 39 אלף מנויים ב-2019, כך שמספרם עמד בסוף השנה על 258 אלף, שהם נתח שוק של כ-10%. ברבעון הרביעי גייסה החברה 11 אלף מנויים - מדובר על יציבות בקצב הצטרפות המנויים, שכן ברבעון הקודם הצטרפו לסלקום TV 8 אלף מנויים וברבעון לפניו 12 אלף.

בתחום האינטרנט סלקום גייסה 9 אלף מנויי אינטרנט במהלך השנה, כך שמספרם עמד על 278 אלף. ברבעון הרביעי גייסה החברה 2,000 מנויים, לאחר שרבעון קודם איבדה 2,000 מנויים ורבעון לפניו לא הציגה מנויים חדשים. כאמור, סלקום כבר לא פורסת סיבים אופטיים, ונכון להיום כ-320 אלף משקי בית נגישים לתשתית הסיבים של החברה הבת IBC.

מנכ"ל סלקום, אבי גבאי, אמר בהתייחסו לתוצאות הכספיות: "אנו פועלים להתאים את עצמנו למשבר הקורונה ולכן ממוקדים במתן שירות מצוין ללקוחות הקיימים שלנו ובהתאמת מבנה ההוצאות שלנו לתקופת המשבר ולתקופה שתבוא בעקבותיה".

סמנכ"ל הכספים, שלומי פרילינג, מסר: "אנו נמצאים במהלכו של משבר כלכלי עולמי כתוצאה מהתפשטות נגיף הקורונה. ככל שמשבר זה ימשך, הוא צפוי להשפיע לרעה על תוצאות החברה, בעיקר על ההכנסות משרותי נדידה של לקוחות החברה בחו"ל והכנסות משרותי נדידה של תיירים שמגיעים ארצה, הכנסות מציוד קצה ומכירות ללקוחות חדשים כתוצאה מסגירת מרכזי השרות ונקודות המכירה הפרונטאליות וצמצום משמעותי של פעילות המוקדים בהתאם להנחיות. בנוסף, ברבעון הראשון של 2020 החברה צפויה לרשום הפסדים על תיק ההשקעות המנוהל שלה בעקבות הירידות החריפות בשוקי ההון בארץ ובעולם. מנגד, החברה פועלת לצמצום הפגיעה הצפויה על ידי צמצום הוצאות והשקעות בתקופת המשבר. בשלב זה קשה להעריך את תקופת המשבר ובהתאם את היקף הפגיעה הצפוי בתוצאות החברה".

 

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות