אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הקבלן מאשדוד שמוביל במירוץ לקניית דלק ישראל צילום: דוד לביא

בלעדי לכלכליסט

הקבלן מאשדוד שמוביל במירוץ לקניית דלק ישראל

יחיאל אבו מציע לשלם 900 מיליון שקל עבור תחנות הדלק של דלק ישראל; להצעתו של אבו שותף אלי אלעזרא, בעל השליטה באלבר והכשרה ביטוח

16.04.2020, 06:51 | גולן חזני

אלקו שבשליטת משפחת זלקינד, שהגישה הצעה לרכישת דלק ישראל מידי קבוצת דלק יחד עם לאומי פרטנרס, היא אולי החברה הגדולה והמוכרת ביותר שמתמודדת על חברת תחנות הדלק, אך מסתבר שהוגשה הצעה גבוהה משלה על ידי יחיאל אבו, איש עסקים מאשדוד.

קראו עוד בכלכליסט

אבו מציע לרכוש את דלק ישראל, בלי שתי תחנות הכוח שלה, ב־900 מיליון שקל. מדובר בהצעה גבוהה משל אלקו, שמציעה לרכוש את תחנות הדלק בלבד גם כן ב־600—700 מיליון שקל. את ההצעה הגיש אבו יחד עם אלי אלעזרא, בעל השליטה באלבר, אפרידר והכשרה ביטוח, אולם חלקו של אלעזרא בהצעה עומד על פחות מ־50%. בימים אלו השניים מקיימים בדיקות נאותות, שלאחריהן יגישו הצעה מחייבת.

יחיאל אבו, צילום: דוד לביא יחיאל אבו | צילום: דוד לביא יחיאל אבו, צילום: דוד לביא

אלעזרא הוא בן העיר השכנה אשקלון, ובשנים האחרונות התפתחה בינו ובין אבו מערכת יחסים עסקית ואישית. "הם מבינים שהשוק הנוכחי הוא שוק של הזדמנויות, ושניהם מעוניינים להרחיב את העסקים שלהם לתחומים נוספים. העסקה הזו היא הזדמנות משמעותית עבור אבו ואלעזרא, והם מתמודדים עליה ברצינות רבה. שניהם נזילים מאוד ולכן משבר כזה הוא הזדמנות עבורם", אמר גורם שמכיר מקרוב את העסקים של השניים.

את המגעים מטעם אבו מוביל בנו, צחי (44), שמכהן כיו"ר ומנכ"ל החברה המשפחתית, בעוד שאביו משמש כנשיא.

את מכירת דלק ישראל מובילים היו"ר משה קראדי, מפכ"ל המשטרה לשעבר, ומנכ"ל החברה בועז צ'צ'יק. הליך המכירה צפוי להימשך עוד שבועיים עד חודש, ובמהלכו צפויים להיכנס למכרז גורמים נוספים.

אבו מתגורר באשדוד שמהווה גם את מרכז עסקיו. משום שכל עסקיו פרטיים, הוא פועל בקלות מתחת לרדאר. אבו מחזיק בעתודות קרקע גדולות באשדוד בפרט ובאיזור הדרום בכלל. הוא בנה על הקרעות האלו אלפי דירות, וכן בית החולים אסותא באשדוד נבנה על קרקעות שבבעלותו. בנוסף, הוא מחזיק בבעלותו שלושה בתי מלון, נדל"ן בספרד וכן ב־50% ממפעל אלבטק באשדוד, שמייצר מכשירים אלקטרוניים. ביתרת המניות מחזיקה התעשייה האווירית באמצעות החברה־הבת אלתא. בימים אלו אלבטק מקים מפעל חדש בן 60 אלף מטר על שטח של 21 דונם בפארק הייטק בעיר, שיעסיק 1,200 עובדים, שרובם יעברו אליו מהמפעל הנוכחי.

כמו כן, ל"כלכליסט" נודע כי בחודשים האחרונים אבו מנהל מגעים עם קרנות נדל"ן בינלאומיות בנוגע להקמת פרויקט של מגורים ומסחר בקינשאסה, בירת קונגו, בהיקף של מאות מיליוני דולרים.

בטרם פנה לתחום הנדל"ן, אבו בן ה־70 עבד כשיפוצניק. בהמשך נכנס לתחום הקבלנות שבו התפתח במקביל לתנופת הבנייה באשדוד, שנוצרה כתוצאה מגל העלייה הרוסית בשנות התשעים.

ב־2008 ביצע עסקה גדולה, שהגיעה גם לכותרות, כשקנה 140 דונמים באשדוד בתמורה ל־126 מיליון שקל מקבוצת בוני ערים שהייתה בשליטת כלל תעשיות (53%), נכסים ובניין (23%) ושיכון ובינוי (24%). הקרקעות ממוקמות בכניסה הדרומית לאשדוד, בסמוך לצומת עד הלום. באותה העת גורמים שונים טענו שאבו שילם מחיר מופקע — 900 אלף שקל לדונם — אולם כיום הקרקעות שוות יותר, ועליהן הוקם בין היתר בית החולים אסותא.

אבו מקורב מאד לשר האוצר היוצא משה כחלון ושימש ציר מרכזי בפעילותה של כולנו באשדוד בשנים האחרונות.

יחיאל וצחי אבו סירבו להגיב לידיעה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות