אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

"הצרכנים האמריקאים יסכימו לשלם יותר מתוך התגייסות למלחמת הסחר בסין"

אמר אורי גרינפלד הכלכלן הראשי של פסגות בשיחה בה השתתפה גם אילנית שרף, מנהלת מחלקת מחקר בפסגות ניירות ערך, במסגרת "שיחת ועידה" של כלכליסט ופסגות שעוסקת בהתנהלות העסקית הבינלאומית בעקבות משבר הקורונה; עוד אמר: "סין מנסה להוריד את ארה"ב מהכס של שליטת העולם. לכן ארה"ב חייבת להילחם בסין. אחרת, תוך 20 שנה סין היא הכלכלה המובילה בעולם"

25.05.2020, 15:11 | נעמי צורף

"הצרכנים האמריקאים יסכימו לשלם יותר מתוך התגייסות למלחמת הסחר בסין", אמר אורי גרינפלד הכלכלן הראשי של פסגות בשיחה בה השתתפה גם אילנית שרף, מנהלת מחלקת מחקר בפסגות ניירות ערך בהובלת כתב כלכליסט עמרי מילמן, במסגרת הוועידה המקוונת של כלכליסט "מהגלובאלי אל הלוקאלי", שעוסקת בהתנהלות העסקית הבינלאומית המשתנה בעקבות משבר הקורונה.  

קראו עוד בכלכליסט

"אם אתה מניח שהצרכן האמריקאי מבין את ההשלכות אתה גם מניח שהוא מבין מה סין מנסה לעשות, סין מנסה להוריד את ארה"ב מהכס של שליטת העולם, המדינה המובילה והאימפריה שמנהלת את העולם. לכן ארה"ב חייבת להילחם בסין. אחרת, תוך 20 שנה סין היא הכלכלה המובילה בעולם. אם הצרכן האמריקאי מבין את זה אז הוא בהחלט יסכים לשתף פעולה", הוסיף גרינפלד.

אורי גרינפלד ואילנית שרף, פסגות, צילום: אוראל כהן, טל אזולאי אורי גרינפלד ואילנית שרף, פסגות | צילום: אוראל כהן, טל אזולאי אורי גרינפלד ואילנית שרף, פסגות, צילום: אוראל כהן, טל אזולאי

הצרכן האמריקאי יסכים לשלם עוד, גם ברמה של לשנות חיים?

"אני חושב שכן. אם האמריקאים התרגלו למחירים זולים וזה שינה להם את הרגלי הצריכה וגם את התפיסה העצמית. האם אמריקאי יסכים להחליף רכב כל 5 שנים ולא כל 3 שנים ובכך להחזיר את מפעלי הרכב לארה"ב ולייצר מקומות עבודה שנותנים הרבה יותר גאווה, התשובה היא כן. זה לא פשוט, לוקח זמן וצריך להתרגל אבל כיוון שיש פה שאלה פוליטית ענקית ותחושה שמאוד נפגעה אצל הצרכן האמריקאי, גם אצל הרפובליקאים וגם אצל הדמוקרטים. אני חושב שיש תמיכה למהלכים של טראמפ נגד סין כי הם בהליך לטווח הארוך".  

אילנית, במידה רבה משבר הקורונה מחריף את מלחמת הסחר בין סין לארה"ב, מה יהיו ההשלכות של זה?

"ההחרפה היא כרגע בעיקר בין הגורמים המדיניים ובין הפוליטיקאים. כשאנחנו יורדים לשטח, ההבנה של התלות של האמריקאים ובכלל של העולם בסין צריכה לחלחל לכל אחד ואחד מאיתנו. סין היא מעצמה שמחזיקה בערך חמישית מהכלכלה העולמית, כמעט כל מוצר שמיוצר בעולם או שהוא מיוצר בסין או שיש בו רכיב סיני. בערך 94% מהחברות בעולם תלויות באופן ישיר או עקיף בייצור הסיני. הקורונה יכולה להשפיע אבל במידה, הפער בין מתווי המדיניות לבין מה שיקרה בפועל יהיה גדול, בטח תוך כדי הבנה שהעברת מפעלים ושינוי מנגנוני הייצור בעולם יהיה מאוד קשה".

לפי מה שאת אומרת, אם יהיה שינוי אפילו קטן יהיה לו אפקט מאוד משמעותי.

"בוודאי, יהיה לו אפקט משמעותי על העלות של המוצר עבור הצרכן והשאלה היא האם הצרכן יהיה מוכן לשאת בזה ומה זה יגרום לכלכלה. זה יכול לבוא לידי ביטוי בכל התחומים החל ממכוניות, אלקטרוניקה ועד לחולצות. ההשלכות של הדברים האלה יכולים להגיע להיקיפים אינפלציונים בצורה משמעותית. לא מדובר באחוזים בודדים אלא בעשרות אחוזים אם לא יותר".

מזכיר המדינה האמריקאי פומפאו הזכיר לפני כמה זמן שגם אנחנו חלק מהמשחק הזה ושאנחנו צריכים לבחור צד. איך ההתרחקות מסין תשפיע עלינו?

אורי: "השאלה פה מבחינת קובעי המדיניות בישראל היא האם אנחנו מעדיפים את הנאמנות של ארה"ב או את הכלכלה של סין. אני חושב שזה ברור לכולם באיזה צד נבחר. אם נעדיף את הנאמנות תהיה לזה השלכה ברמה של השלכות כלכליות, כסף שהממשלה תצטרך לשים כדי לבנות פרויקטים גדולים ומבחינת הצרכן הישראלי יש שאלה, בניגוד למה שקרה בארה"ב. בישראל לא הרגשנו את המעבר של התעשייה לסין באותה מידה ואז השאלה האם הצרכן הישראלי יסכים לראות פגיעה ברמת החיים כדי לתפוס את הצד הפוליטי של המערב כמו שהיינו כל השנים".

הלאומיות שהולכת ומתגברת בעולם וגם משבר הקרונה יביא להעדפת צריכה של מוצרים כחול-לבן?

אילנית: "אני חושבת שהישראלים פחות מחאתיים מהאמריקאיים וצורכים יותר בהיבט של ערך לעומת עלות, כלומר הצרכן הישראלי כן מעדיף לשלם בהתאם לערך שהוא מקבל מהמוצר ולא נותן לערכים שלו הרבה תשומת לב. אני מעריכה שבישראל הצרכנים הישראלים פחות ילכו בכיוון הזה".

תגיות