אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הרכבת תחזור ב-8 ביוני ללא מסילת השרון צילום: רכבת ישראל

בלעדי לכלכליסט

הרכבת תחזור ב-8 ביוני ללא מסילת השרון

גם לאחר שתי דחיות בהפעלה המחודשת, בהוד השרון, בכפר סבא וברעננה יפתחו התחנות רק באוגוסט, בגלל עבודות תשתית על המסילה

27.05.2020, 18:00 | אודי עציון

השיבושים בחזרת רכבת ישראל לפעילות לא נפסקים. גם כאשר הרכבת תחזור לשירות ב-8 ביוני, הוא עדיין לא יהיה מלא. מסילת השרון, הכוללת את תחנות הוד השרון, כפר סבא ורעננה, לא תופעל בינתיים, וצפויה לשוב לפעילות רק באוגוסט.

קראו עוד בכלכליסט

הסיבה: במסגרת עבודות התשתית המואצות בקורונה משפצת כעת הרכבת את קטע המסילה שמחבר את מסילת השרון לראש העין, על תוואי המסילה המזרחית, ומתאימה אותו להפעלת רכבות מהירות יותר, כחלק מחידושה המתוכנן של המסילה המזרחית.

החיבור של מסילת השרון למסילת החוף באיזור שפיים אמנם הושלם, אבל יופעל רק לאחר חישמול המסילה בין אשקלון למסילת השרון, שצפוי בסוף 2021. הרכבת תפעיל שאטלים להסעת נוסעי תחנות השרון אל תחנת ראש העין, עד לחידוש הקו.

תחנת רכבת מרכז ריקה בתקופת הקורונה, צילום: עופר צור תחנת רכבת מרכז ריקה בתקופת הקורונה | צילום: עופר צור תחנת רכבת מרכז ריקה בתקופת הקורונה, צילום: עופר צור

רכבת ישראל תוכננה במקור לחזור לפעול ב-17 במאי. אז הוחלט לפי דרישת משרד הבריאות לדחות את ההפעלה ל-1 ביוני, ולהפעילה במתכונת מוגבלת, של נסיעה ישירה בין תחנות, ללא עצירה בתחנות ביניים, כדי למנוע צפיפות בקרונות ובתחנות.

הרכבת כבר החלה להיערך עם תוכנית הפעלה מיוחדת תחת המגבלות החדשות, שחייבו היערכות שונה מבחינת אחסנת הקרובות בסוף היום, הפעלת רכבות גיבוי ועוד. אולם השבוע בדיון משותף למשרדי התחבורה והבריאות דרשה השרה מירי רגב להפעיל את הרכבת במתכונת רגילה, בנימוק שהפעלה כזו תקשה על רוב הנוסעים. משרד הבריאות הסכים לבסוף לדרישה, אבל הרכבת נדרשה שוב לתוכנית הפעלה חדשה, בעקבות שיפוצי המסילות בחודשיים האחרונים, ולכן הוחלט על דחייה בשבוע נוסף.

מאז הופסקה הפעלת הרכבת במרץ בעקבות התפשטות הקורונה, יצאה הרכבת במהלך גדול של שיפוץ מסילות, תחנות ותחזוקת קרונות וקטרים, בעלות של כ-300 מיליון שקל. זאת במקביל לניצול המסילות השוממות רב הזמן – רכבות המטען המשיכו לפעול - להאצת העבודות החישמול.

המהלך שיזם מנכ"ל הרכבת מיכה מייקסנר, כלל גם שיפוצים ברוב תחנות הרכבת, כולל השקעה של 2 מיליון שקל בהוספת תאי שירותים ושיפוץ תחנת בית יהושוע, 850 אלף שקל בשיפוץ תחנת קריית חיים, ו-800 אלף שקל בשיפוץ תחנת בנימינה, שיזרז את קצב כניסת הנוסעים לתחנה. 4.4 מיליון שקל הושקעו בשיפוץ ובהנגשת תחנת חוף הכרמל, ו-4 מיליון שקל בתחנת חדרה, שכלל חידוש אולם הנוסעים ותאי השירותים.

עבודות התשתית קיצרו את לוח הזמנים בפרויקטים השונים בין חודשיים לשנה, וחסכו סגירות קווים שתוכננו במקור להשלמת הנחת קורות הגשר מעל המסילות בכרמיאל ובשפיים, ובניית המעבר התת קרקעי מתחת למסילת החוף באזור חוף דור. העבודות כללו גם חידוש מסילות והחלפת מפלגים ישנים, ויאפשר ביטול מגבלות מהירות שהוטלו בחלק מהמסילות בגלל מצבן, מה שישפר את העמידה בלוח הזמנים של הרכבת, שלא תמיד הצטיינה בו. שיפוץ הציוד הנייד אמור להקטין את מספר התקלות שגרמו לרכבות להיתקע על המסילות, וישחרר יותר רכבות זמינות לצרכי גיבוי לרכבות תקולות או מאחרות.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות