אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
היענות של כ-60% בלבד להתקנת מערכות בטיחות ברכב משומש צילום: יחצ

היענות של כ-60% בלבד להתקנת מערכות בטיחות ברכב משומש

שר האוצר לשעבר כחלון הקצה ב-2017 סכום של 180 אלף שקל לצורך התקנת מערכות פאסיביות ב-120 אלף רכבים משומשים, וזאת באמצעות הנחות בטסט; אולם, הנתונים מצביעים על היענות בלתי מספקת מצד הנהגים - 75 אלף מערכות בלבד הותקנו במסגרת המבצע

16.06.2020, 17:49 | תומר הדר

שלוש שנים חלפו מאז חתם שר האוצר דאז משה כחלון על מה שהיה אמור להיות אחת הבשורות המשמעותיות ביותר בתחום הבטיחות: 180 מיליון שקל הוקצו לצורך התקנת מערכות בטיחות פאסיביות ב-120 אלף מכוניות משומשות אשר נוסעות בכבישי ישראל. אבל הנתונים בפועל מראים שנהגי ישראל לא ממש נענו ליוזמה. 

קראו עוד בכלכליסט

המערכות, מסוגן של מובילאיי, מובון ואיייוואקס הן מערכות פאסיביות, כלומר בניגוד למכוניות חדשות אשר מסוגלות גם לבלום בשעת הצורך ולהסיט את ההגה, מערכות אלה מסוגלות רק להתריע בפני הנהג באמצעות צפצופים.

משה כחלון , צילום: משה מילנר, לע"מ משה כחלון | צילום: משה מילנר, לע"מ משה כחלון , צילום: משה מילנר, לע"מ

המתווה שנבחר כלל מכוניות משנת 2000 עד 2017 שהיו זכאיות להנחות במבחן הרישוי השנתי, שיתפרסו על פני שלוש שנים במתווה של שלוש פעימות: שתי פעימות של 700 שקל, ולאחר מכן 100 שקל הנחה בטסט בפעימה האחרונה. כך, שחלק ניכר מעלות התקנת מערכת בטיחות, שמחירה הוא כ-2,100 שקל, מכוסה בטסט השנתי.

לדברי שר התחבורה דאז ישראל כץ: "מדובר במערכות חדישות התורמות לבטיחות בדרכים ומאפשרות לצמצם באופן משמעותי את מעורבותם של כלי הרכב בתאונות הדרכים. רבות מהתאונות נגרמות כתוצאה מהסחת דעת של הנהגים, ולמערכות מצילות חיים יש יכולת למנוע את מרביתן של תאונות אלה".

כדי לעמוד בהתנפלות הנהגים קבע משרד התחבורה מכסות: בשנת 2017 היו אמורות להיות מותקנות 80 אלף מערכות. בשנה השנייה, 2018 היו אמורות להיות מותקנות 40 אלף מערכות והעודפים יועברו לשנה השלישית. לאחר מכן יבקש משרד התחבורה תקציבים לסבסוד של התקנת מערכות נוספות.

ואולם כאמור הישראלים לא מיהרו להתנפל על מערכות הבטיחות: ממידע שהגיע ל"כלכליסט" עולה שנכון להיום הותקנו 75 אלף מערכות בטיחות מתוך ה-120 אלף שהוקצו במקור (היענות של כ-60%), כלומר מספר המערכות שהותקנו בשלוש שנים קטן מן הצפי המקורי של משרד התחבורה לשנה הראשונה לבדה. יתרה מזאת, ממידע שהגיע ל"כלכליסט" עולה כי מתחילת השנה הנוכחית הותקנו פחות מ-7,000 מערכות בטיחות, כלומר בקצב הנוכחי תימשך התקנת המערכות כשש שנים נוספות.

הבעיה היא שקצב ההתקנות צפוי ככל הנראה רק לרדת: התקנת המערכות תקפה רק למכוניות עד שנת 2017 ובמכוניות משנת 2018 מותקנות כבר מערכות בטיחות אשר מגיעות עם הרכב מן היבואן, כלומר השוק למערכות אלה צפוי רק לקטון. להערכת גורמים המקורבים למשרד התחבורה, מתוך התקציב המקורי עדיין נותרו כ-70 מיליון שקל, שלעת עתה ישמשו להתקנת המערכות, שלא ברור האם יש להן דרישה אמיתית.

ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות