אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סמוטריץ' נגד רגב: "עיכוב אפליקציות התשלום יהיה כניעה לאינטרסים כלכליים" צילום: שלו שלום

סמוטריץ' נגד רגב: "עיכוב אפליקציות התשלום יהיה כניעה לאינטרסים כלכליים"

בפוסט חריף תוקף שר התחבורה הקודם את הטענות לבעיית פרטיות באפליקציות התשלום החדשות התחבורה הציבורית ומאשר את חשיפת כלכליסט כי משרד המשפטים והרשות להגנת פרטיות, שהביעו באחרונה התנגדות לאפלקציות, היו שותפים באישורן; רגב בתגובה: "כל ניסיון לייחס להחלטות בעניין שיקולים זרים שקרי מיסודו"

25.06.2020, 14:31 | ליאור גוטמן ואודי עציון

ההתנהלות המוזרה שמלווה את התוכנית לשילוב אפליקציות תשלום בשירותי התחבורה הציבורית קיבלה הבוקר (ה') זווית מעניינית ממי שהיא אחראי על הנושא עד לפני כחודש, בצלאל סמוטריץ'.

קראו עוד בכלכליסט

בפוסט נוקב תוקף סמוטריץ' בחריפות את הטענות שהעלתה מחליפתו, השרה מירי רגב, שעצרה את ההליך, ומאשר את חשיפת כלכליסט כי הרשות להגנת פרטיות במשרד המשפטים הביעה התנגדות מאוחרת לאפליקציות, למרות שכמו המשרד עצמו, היתה מעורבת באישורן.

בפוסט שפרסם בדף הפייסבוק שלו הוא טוען ש"הטענות על בעיות באבטחת מידע הן קשקוש בלבוש. חברות ענק טכנולוגיות פרטיות, כדוגמת ישראכרט שהיא אחת הזוכות במכרז, מתקדמות פי אלף מרשויות המדינה בהגנה על המידע המסחרי שלהן. יש להן אינטרס כלכלי אדיר בהגנת מאגרי המידע והן משקיעות בכך סכומי עתק כדבר שבשגרה"

לדברי סמוטריץ' "הטענות של הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים גם הן הבל שכל כולו הקטנת ראש וכסת"ח. הרשות מפרסמת מפרטים להגנה על הפרטיות והחברות נדרשו במכרז לעמוד בהם. בזה מסתיים תפקידה של הרשות, ואם היא רוצה במקביל, ומבלי לעצור את התהליך (שמשרד המשפטים חתום עליו ...), היא מוזמנת לעשות את זה בכל עת".

סמוטריץ' מזכיר שאבטחת מאגרי המידע של הרב-קו חלשה בהרבה, אולם "משום מה לא שמענו את זעקתה של הרשות בעניין וגם לא את זעקתם של חברי הכנסת. משרד המשפטים, כמו תמיד, אלוף בלתקוע תהליכים והתקדמות של המשק והשירות לאזרח. בתקופתי זה לא היה קורה".

אפליקציית תשלומים באוטובוס (אילוסטרציה), צילום: גטי אפליקציית תשלומים באוטובוס (אילוסטרציה) | צילום: גטי אפליקציית תשלומים באוטובוס (אילוסטרציה), צילום: גטי

שר התחבורה היוצא מוסיף שלתפיסתו ההתנגדות למהלך "מובלת על ידי גורמים שיש להם אינטרסים כלכליים שעתידים להיפגע מהמעבר לשימוש באפליקציה, וחושף כמה מרוויחה בשנה חברת פיסנטרה, שמפעילה את שירות הרב-קו עבור משרד התחבורה, ומימנה את חוות הדעת המשפטית שהוגשה לחברי הכנסת ובה נטען לבעיות פרטיות באפליקציות".

סמוטריץ': "אנחנו משלמים היום בממוצע 4% עמלת סליקה על טעינות הרב-קו (יותר ממאה מיליון שקל בשנה). כ-35 מהם הולכים לחברת פיסנטרה, שהתמודדה בעצמה במכרז לאפליקציה, לא זכתה בו ואז ניסתה לעצור אותו באמצעים משפטיים, ומשנכשלה גם בכך פונה לערוץ הפוליטי באמצעות לוביסטים בכדי להגן על האינטרסים הכלכליים שלה. זה לגיטימי מבחינתה, אבל אסור לנו להיכנע לזה. תחשבו לבד מה האינטרס של חברה פרטית לשלם כסף כדי להכין חוות דעת נגד אפליקציה שהיא לא קשורה אליה. הייתי מאוד רוצה להאמין שיש כאן מניעים אלטרואיסטיים של דאגה אמיתית לטובת הציבור".

מירי רגב בבצלאל סמוטריץ מירי רגב בבצלאל סמוטריץ' בטקס החילופין במשרד התחבורה | צילום: שלו שלום מירי רגב בבצלאל סמוטריץ

לגבי היישום עצמו הוא מסביר שהמעבר לתשלום באפליקציה היה שלב ראשון במהפכה גדולה יותר, שתסתיים אולי בזיהוי לקוחות על ידי מכשור אחר ("ביקונים"). "הנה רק חלק מהתועלות של המהלך: היכולת של הנהג להתרכז בנהיגה ללא אינטרקציה עם הנוסעים, חיסכון של כמאה מיליון שקל בשנה עמלות סליקה של הרב-קו ועוד כ-450 מיליון מכך שעפ"י ההערכות, כ-15% בממוצע ממשתמשי התחבורה הציבורית עולים בלי לשלם, ובמעבר לשיטת תשלום חכמה הם לא יוכלו לעשות את זה בדיוק כפי שאי אפשר לצאת מחנות בלי לשלם בלי שהמכשיר בכניסה מצפצף".

לדבריו, "החיסכון הזה היה מתורגם אוטומטית לתוספות שירות על תקציב הסובסידיה הקיים". עוד הוא מסביר שניהול חכם יאפשר לדעת בכל רגע נתון איפה נמצא כל אוטובוס, כמה נוסעים יש עליו, כמה נוסעים מחכים בתחנות ולאן הם צריכים ליסוע. "המהלך יאפשר לנו להבין את הביקושים באזורים, בתקופות ובשעות השונות, ולנהל בצורה יעילה הרבה יותר את התחבורה. לשלוח תגבורים, לשנות קווים, ועוד. אני מעריך את ההתייעלות שניתן יהיה להפיק מכך בכ-15%, שכמובן יתורגמו ישירות, שוב, לתוספות שירות לטובת משתמשי התחבורה הציבורית. זה ממש לא חזון רחוק. זה יעד שאפשר לכבוש מהר מאוד", מסכם סמוטריץ'.

מלשכת שרת התחבורה מירי רגב נמסר בתגובה: ״הצורך בפיתוח אפליקציית תשלום בתחבורה הציבורית, הינו יוזמה של גורמי המקצוע במשרד התחבורה לאחר לימוד מתמשך של אופן השימוש בתחבורה הציבורית על ידי אזרחי מדינת ישראל ועל מנת לשפר ולייצר תחרות על רמת השירות לאזרח והנגשת אמצעי התשלום וקידומם לחזית הטכנולוגיה העולמית, מתוך הקפדה על סטנדרטים של בטיחות מהמתקדמים בעולם.

"במקביל לעיכובים בהשלמת אפליקציות התשלום בתחבורה הציבורית על ידי החברות הזוכות - הורתה השרה עם כניסתה לתפקיד לבדוק את ההיבטים השונים שעלו בשיח הציבורי בנושא השמירה על פרטיות המשתמשים והיבטים נוספים. השרה ערה וקשובה לרחשי לב הציבור ולהערות שעלו בדיון בנושא בוועדת הכלכלה על ידי חברי כנסת מכלל סיעות הבית ועל ידי הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים.

"השרה הנחתה כי אפליקציית התשלום העצמאית של משרד התחבורה תעמוד בסטנדרטים המחמירים ביותר בכל הקשור לשמירה על הפרטיות והשירות לאזרח ותאפשר אלטרנטיבה בטוחה לציבור נוסעי התחבורה הציבורית, מה שהופך כל ניסיון לטעון שהשרה מבקשת 'לעצור את הרפורמה' למגוחך. כל ניסיון לייחס להחלטות בעניין שיקולים זרים שקרי מיסודו והינו ניסיון כושל להפעלת לחץ על מקבלי ההחלטות בידי בעלי אינטרסים כלכליים".

תגיות