אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הנפקה ראשונית סיבוב שני: מספנות ישראל מכוונת לשווי של 1.5 מיליארד שקל צילום: מספנות ישראל

הנפקה ראשונית סיבוב שני: מספנות ישראל מכוונת לשווי של 1.5 מיליארד שקל

חברת הספנות והלוגיסטיקה תנסה לצאת להנפקה ראשונית על רקע הפעילות הקדחתנית בשטחו הצפוני של נמל חיפה. זאת לקראת הקמתו של נמל ימי חדש סמוך בעוד שנה וחצי וכוונתה של הממשלה להפריט את פעילות נמל חיפה החדש

30.06.2020, 08:14 | ליאור גוטמן

מספנות ישראל רוצה לנצל ולמנף את הפעילות הקדחתנית באזור נמל חיפה כדי לצאת בניסיון שני להנפקת החברה, ולפי הערכות בשוק היא תכוון להנפקה לפי שווי של 1.6-1.3 מיליארד שקל. שלשום הגישה החברה טיוטה ראשונה של תשקיף מדף לרשות ני"ע ולבורסה בתל אביב, זאת על בסיס דו"חותיה הכספיים לסוף הרבעון הראשון של 2020. מדובר בהנפקה ראשונית (IPO) של החברה, עם מטרה מוצהרת להפצת ערך של הפעילות שלה בחיפה בתחומי הספנות, האחסון והלוגיסטיקה של סחורות שמגיעות דרך הים.

קראו עוד בכלכליסט

מספנות ישראל מוחזקת בחלקים שווים בידי קבוצת גולד הציבורית, סמי קצב (יו"ר), שלומי פוגל (יו"ר נמל מספנות ישראל) ויורשי שלמה שמלצר. החברה ששוכנת בשטחו הצפוני של נמל חיפה התמקצעה בשנים האחרונות בכמה תחומים: ענף ימי שכולל בנייה של כלי שייט לשווקים האזרחיים והצבאיים; ענף יבשתי שמרכז אחסנה של מטענים; ושימוש חופשי כנמל לפריקה וטעינה של מטענים שונים. עם זאת, המדינה הגבילה את מספנות ישראל לרף של לא יותר מ־5% מסך הפעילות הימית במשק, זאת בשל ויכוח ישן עם ועד עובדי נמל חיפה שחשש מפגיעה בהכנסותיו.

סמי קצב, יו"ר מספנות ישראל. התיק נסגר מחוסר הוכחות, צילום: צביקה טישלר סמי קצב, יו"ר מספנות ישראל. התיק נסגר מחוסר הוכחות | צילום: צביקה טישלר סמי קצב, יו"ר מספנות ישראל. התיק נסגר מחוסר הוכחות, צילום: צביקה טישלר

למעשה, במספנות ישראל רצו להתקדם עם הנפקה ראשונית כבר לפני כשנתיים, אולם במרץ 2018 עיכבה משטרת ישראל לחקירה באזהרה שלושה אנשים, בהם קצב, בחשד לעבירות של מתן שוחד לעובד ציבור זר והלבנת הון. תיק החקירה, שהתמקדה בחשד שמספנות ישראל ובכיריה שילמו עמלות בעסקה למכירת כלי שיט לניגריה, נסגר בסופו של דבר במרץ 2019 מחוסר הוכחות, אולם חלום ההנפקה נדחה בשלב זה.

לפי נתוני רשות הספנות והנמלים בינואר־מאי 2020 טיפלו מספנות ישראל בנפח מטענים ששווה ל־1.65 מיליון טון, שהם כ־7% מסך נפח הפעילות בישראל. בדו"חות החברה ניתן לראות שאת הרבעון הראשון של 2020 היא סיימה עם רווח נקי של 21 מיליון שקל, עלייה של 7% לעומת התקופה המקבילה. הכנסות החברה בתקופת הדיווח גדלו ב־10% לעומת הרבעון המקביל, ל־185.5 מיליון שקל, והרווח התפעולי זינק ב־45% לעומת התקופה המקבילה, ל־30.5 מיליון שקל.

השווי האחרון הידוע שנרשם לחברה נרמז בדו"חות השנתיים של קבוצת בונד, שלפיהם באמצע 2017 רכשה הקבוצה 4.75% ממניות מספנות ישראל, ועלתה לאחזקה של 25% כאמור, לפי שווי חברה של 730 מיליון שקל. עם זאת, במספנות ישראל שדרגו את נפח הפעילות והקימו מתקן חדש לפריקת מלט, דבר שמוסיף לשווייה. בנוסף, אף שהנמל של מספנות ישראל נחשב קצר – 900 מטר רציפים – העובדה שהוא אינו כבול להסכמים קיבוציים עם עובדיו כמו נמל חיפה השכן, ועם יכולת עבודה יעילה וזריזה, מקנה לו יתרון.

ואיפה כל זה מציב את מספנות ישראל? ההערכות הראשוניות, כאמור, הן שהחברה תבקש להנפיק לפי שווי גבוה ממיליארד שקל, תוך ניסיון לנצל את הפריחה בענף הספנות בישראל ואת העובדה שבעוד כשנה וחצי ייפתח מצפון לשטח של מספנות ישראל נמל ימי חדש שיתמקד בעיקר במכולות, בעוד שמספנות ישראל עוסקת, כאמור, במטעני ברזל, מלט ובניית כלי שייט. קיומו של הנמל החדש, שיופעל על ידי החברה הממשלתית הסינית SIPG, וכוונת המדינה להפריט את פעילות נמל חיפה הקיים, יהפכו את אזור הצפון למלא פעילות ימית, מה שיגדיל את נפח הפעילות גם במספנות ישראל.

לפי הדו"חות של קבוצת בונד, באמצע 2017 רכשה הקבוצה 4.75% ממניות מספנות ישראל לפי שווי חברה של 730 מיליון שקל, והגדילה את אחזקה במספנות ל־25%
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות