אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שוק הרכב האירופי קורס: מי מכרה הכי מעט, ואיך תושפע ישראל?

שוק הרכב האירופי קורס: מי מכרה הכי מעט, ואיך תושפע ישראל?

במחצית הראשונה של השנה נמסרו ביבשת כמעט 7.7 מיליון מכוניות - ירידה של 40% לעומת המחצית המקבילה אשתקד; פולקסווגן עדיין מובילה במסירות למרות ירידה של 35%; מותג היוקרה של רנו בסכנת קיום; ומותגים שפופולריים בישראל, כמו אלו היפניים, הולכים ונחלשים - דבר שעלול להפוך את המשך שיווקם ללא כדאי

17.07.2020, 19:56 | תומר הדר

בעקבות מגיפת הקורונה: מסירות הרכב החדש באירופה ירדו במחצית הראשונה של 2020 בשיעור משמעותי עוד יותר מזה שחווה שוק הרכב הישראלי - כך עולה מנתונים שמפרסם ה ACEA, ארגון הגג של יצרני הרכב ביבשת. לשם המחשה: באירופה נמסרו במחצית הראשונה של השנה שעברה כמעט 7.7 מיליון מכוניות חדשות, ואילו השנה נמסרו כמעט 4.6 מיליון מכוניות חדשות - כלומר ירידה של 40.1%. לשם השוואה, בישראל התכווץ שוק הרכב במחצית הראשונה של שנת 2020 בשיעור של 25%

קראו עוד בכלכליסט

מניתוח פרטני לפי קבוצות יצרני רכב עולה שכל היצרנים הגדולים נפגעו קשות במחציתה הראשונה של השנה. כך, קבוצת פולקסווגן הכוללת בתוכה גם את סיאט וסקודה, מסרה כ-1.1 מיליון מכוניות חדשות בששת החודשים הראשונים של השנה - ירידה של 34.8% ביחס למחצית הראשונה של שנת 2019. במפתיע, המותג שסבל מן הפגיעה המינימלית ביותר בקבוצת פולקסווגן הוא פורשה - שבישראל אף נהנתה מזינוק במסירות.

פורשה. דווקא פורחת, צילום: בלומברג פורשה. דווקא פורחת | צילום: בלומברג פורשה. דווקא פורחת, צילום: בלומברג

במקרה של פורשה שמכרה השנה כ-23.5 אלף מכוניות חדשות באירופה, מדובר בירידה נמוכה יחסית של 12.9% במסירות הנובעת מהצגה של דגם חשמלי ראשון השנה - הטייקאן, כמו גם ממדיניות אגרסיבית של תמחור מחדש של דגמים רבים.

גם PSA, החברה האם של פיג'ו וסיטרואן שנמצאת בתהליך מיזוג עם FCA החברה האם של פיאט וקרייזלר, סובלת מירידה משמעותית של 43.7% במסירותיה - לכ-672 אלף מכוניות שהצליחה למסור במחצית הראשונה של השנה הנוכחית באירופה - נתון שממקם אותה במקום השני.

במקום השלישי בטבלה נמצאת קבוצת רנו - שבעצמה נמצאת בעיצומו של תהליך צמצום משמעותי של פעילותה באירופה. קבוצת רנו מסרה 492 אלף מכוניות - ירידה של 41.5% ביחס ביחס למסירותיה אשתקד. מבין מותגי הקבוצה, דווקא המותגים העממיים נפגעו באופן משמעותי: בעוד שמסירות מכוניות רנו ירדו ב-38.9%, מסירות דאצ'יה ירדו ב-46% ואילו מסירות לאדה העממית ירדו בלא פחות מ-51.3%. מן הראוי לציין כי רנו השיקה לפני כשנה מותג ספורט עצמאי - "אלפין" המייצר מכוניות ספורט אשר מבוססות על מכלולי רנו. אלפין הצליחה למסור רק 444 מכוניות - מה שהופך אותו למותג החלש ביותר בטבלה עם ירידה של 81.2%. זאת ביחס למסירות אלפין במחצית הראשונה של 2019, בתקופה בה המותג החדש בשוק יצר לא מעט התעניינות. מסירות בכמות כה קטנה בשוק ההולך ומצטמצם לנוכח המשבר הכלכלי מותירה את קיומו של אלפין בסימן שאלה בעידן בו רנו עצמה מבצעת תהליכים נרחבים של ארגון מחדש.

רנו אלפין רנו אלפין רנו אלפין

יונדאי קיה היא יצרנית הרכב הרביעית בדירוג, והיצרנית הלא אירופית שהגיעה למקום הגבוה ביותר בטבלאות המכירות עם 295 אלף מסירות - ירידה של 32.7% ביחס למסירות הקבוצה במחצית הראשונה של 2019. ועם זאת, בתוך קבוצת יונדאי קיה קיימים הבדלים מסוימים בין שני המותגים אשר חולקים מכלולים רבים: יונדאי היא המובילה במסירות עם 150 אלף מכירות מכירות - ירידה של 34.6%, ואילו קיה שנייה בדירוג המותגים הקוריאניים עם מעט יותר מ-145 אלף מסירות - אך מסירות קיה ירדו בשיעור יותר מתון של 30.5%.

מכירות רכבי היוקרה יורדות

נתוני ה ACEA חושפים גם מידע אודות יצרני רכבי היוקרה אשר מאפשר גם להבין כיצד ינהגו יצרנים אלה בעתיד. מבין היצרנים הגרמנים - קבוצת ב.מ.וו שנמצאת במקום החמישי בטבלה היא המובילה עם 275 אלף מכוניות - ירידה של 30.1% ביחס לחצי הראשון של 2019. נתון זה במפתיע ממקם את החברה, שהיא יצרנית של שני רכבי יוקרה גרמנים (מיני וב מ וו) במקום גבוה יותר מ-FCA, החברה האם של פיאט שנמצאת במקום השישי עם 273 אלף מכוניות חדשות שנמסרו - ירידה של 46% ביחס לחציון הראשון של 2019. היצע המוצרים של FCA אינו מצומצם כשל ב.מ.וו וכולל את פיאט, ג'יפ, אלפא רומיאו, לנצ'יה ומזראטי. בפועל, ב.מ.וו מסרה כ-2,000 מכוניות יותר מהענקית האיטלקית שמפעליה ספגו את מלוא פגיעת הקורונה עם התמוטטותה של תעשיית הרכב באיטליה במרץ האחרון. דיימלר, החברה האם של מרצדס בנץ, נמצאת במקום השביעי עם 248 אלף מסירות - ירידה של 35.9% ביחס לשנה שעברה ואחריה במקום השמיני - טויוטה - שסבלה מירידות יחסית מתונות של 27.4% ומסרה 244 אלף מכוניות חדשות.

רכב חשמלי של ב.מ.וו רכב חשמלי של ב.מ.וו רכב חשמלי של ב.מ.וו

המצב הכלכלי וההתמודדות עם הנגיף יצרו גם מצב בו יצרני רכב מוכרים היטב בישראל נהנים באירופה מהצלחה נמוכה, בין אם בגלל בעיות ייצור ובין אם בגלל העדפות של קהל. במקומות האחרונים בטבלה נמצאים דווקא שמות עממיים מוכרים היטב, רובם סבלו מפגיעה קשה במכירות. פורד במקום התשיעי מייצרת באירופה אך מסירותיה, 210 אלף מכוניות במחצית הראשונה של השנה, היו נמוכות במיוחד וייצגו ירידה של 44% ביחס לאשתקד. ועם זאת - רק קומץ של יצרנים הצליחו למסור פחות מ-100 אלף מכוניות, נתון נמוך מאוד במונחי אירופה. וולוו במקום התשיעי מסרה כמעט 98 אלף מכוניות בלבד, ירידה של 27% ביחס לאשתקד.

מכירות המותגים היפנים קרסו - ההישארות באירופה בסימן שאלה

עוד נתון מעניין שעולה מן הנתונים מצביע על היחלשות של מותגי הרכב שבסיסם ביפן  - היחלשות שעלולה להפוך את המשך השיווק באירופה ללא כדאי. יודגש כי יציאה משוק הרכב האירופי, או רק צמצום של היצע הדגמים - הם מהלכים המשפיעים ישירות על השוק הישראלי 

כך ניסאן, מותג רכב שבעצמו מחפש בימים אלה את דרכו ונערך ליציאה מן השוק האירופי, מצדיקה את ההחלטה לצמצם נוכחות באירופה עם 47 אלף מסירות בלבד בכל מחצית השנה הראשונה של 2020 - ירידה של 41% ביחס. מאזדה ממוקמת במקום נמוך יותר עם 47 אלף מכוניות, ירידה של מעט יותר מ-50%, ואילו מיצובישי - יצרנית שכבר נמצאת גם היא בדרך לרה אורגניזציה של השיווק והיצע הדגמים באירופה - עם 45.5 אלף מכוניות - ירידה של 31% ביחס לאשתקד.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות