אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קיה סלטוס מזכירה שפה זה לא אירופה צילום: רונן טופלברג

מבחן רכב

קיה סלטוס מזכירה שפה זה לא אירופה

ג'יפון חדש בלי גרסה היברידית או חשמלית או כל חידוש טכנולוגי אחר? רכב הפנאי הקוריאני החדש לא בא להמציא את הגלגל, אלא כדי למכור

21.08.2020, 12:05 | אודי עציון

באירופה כבר עומד נתח השוק של מכוניות חשמליות על 5%. בארה"ב כמעט על 2%. בישראל הוא עומד על 0.7%. אנחנו לא אירופה, ואנחנו לא לבד.

קראו עוד בכלכליסט

באירופה אולי נדיר לראות היום רכב חדש שמושק בלי גרסה היברידית, ובלי דיבורים על חישמול, אבל בשאר העולם עוד ייקח זמן למהפכה הזאת לתפוס. חוץ מזה, יצרני הרכב צריכים להיטי מכירות רווחיים שיממנו את השקעות העתק הדרושות לפיתוח מכוניות חשמליות ולהסבת מפעלים ישנים.

וככה נולד קיה סלטוס, שהושק השבוע בישראל. הג'יפון החדש נבנה לפי הנוסחה הפופולרית אצל הצרכן של להציע יותר מהמתחרים באותו מחיר, יותר גדול, יותר נפח מנוע, בלי תחכום יתר. הוא לא מיועד לשוק האירופי, אלא לדרום קוריאה, הודו וצפון אמריקה.

עם 1.63 מטר הוא גבוה מרוב הג'יפונים בסביבת המחיר שלו (134-141 אלף שקל), וגבוה כמו ג'יפונים יקרים יותר כניסאן קשקאי ותאומי קבוצת פולקסווגן, סקודה קארוק וסיאט אטקה. העיצוב שלו מרובע וקשוח, ועם חישוקי 17 אינץ' ואופציית השני צבעים שמוצעת ללא תשלום, הוא מצליח גם להיראות טוב ועכשווי.

 , צילום: רונן טופלברג צילום: רונן טופלברג  , צילום: רונן טופלברג

 , צילום: רונן טופלברג צילום: רונן טופלברג  , צילום: רונן טופלברג

קיה סלטוס, צילום: רונן טופלברג קיה סלטוס | צילום: רונן טופלברג קיה סלטוס, צילום: רונן טופלברג

סביבת הנהג נאה ויעילה, עם צג מולטימדיה גדול (8 אינץ' בגרסת הבסיס, 10.25 אינץ' בגרסה המאובזרת שבה נהגתי). קיה לא מתחכמת כמו יצרנים אחרים, ולא ויתרה על כפתורי שליטה – יעילים אך נראים פחות מתקדמים באולם התצוגה – כמו יצרנים אחרים. החיסרון היחידי הוא יציאות מזגן נמוכות מדי.

הישיבה גבוהה ונוחה, הראות החוצה טובה, ברמזור נהג הסלטוס ייראה גם כמה ג'יפונים אחרים מלמעלה. גם המושב האחורי מרווח, כמעט כמו בג'יפונים שעולים 10,000-15,000 שקל יותר, רק חבל שיציאת מזגן ליושבים מאחור מוצעת רק בגרסת האבזור היקרה.

תא המטען גדול, עם נפח של 468 ליטר, ומתחתיו שוכן גלגל רזרבי בגודל מלא.

גרסת הבסיס, אורבן, מגיעה עם מסך מולטימדיה 8 אינץ', חישוקי 17 אינץ' קלים, בקרת שיוט רגילה, מצלמת רוורס וצביעה דו גוונית. גרסת ה-EX היקרה יותר מוסיפה ריפוד בד משולב עור, משדרגת את מסך המולטימדיה ל-10.25 אינץ' ואת המזגן לבקרת אקלים עם יציאה למושב האחורי. יש גם שקעי טעינה למושב האחורי ובשל המפרט האמריקאי גם חימום למושבים הקדמיים והתנעה מרחוק, שימושיים מאוד באוגוסט.

האבזור הבטיחותי טוב אבל לא מצטיין. הוא כולל בלימת חירום אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, אורות גבוהים אוטומטיים והתרעת עייפות. אבל בחו"ל יש גם אופציה לבקרת שיוט אדפטיבית ולהתרעה על רכב בשטח מת, שכרגע לא יוצעו בישראל משיקולי מחיר.

קיה סלטוס, צילום: רונן טופלברג קיה סלטוס | צילום: רונן טופלברג קיה סלטוס, צילום: רונן טופלברג

149 סוסים בלי טורבו

הסלטוס לא מאמין בחשמל, ואפילו לא בטורבו. למנוע הבנזין יש 2,000 סמ"ק ו-149 כ"ס, שמשודכים לתיבה אוטומטית רציפה שאמורה לסייע קצת בהפחתת צריכת הדלק. אפילו האח הגדול, קיה ספורטאז', כבר מוצע בארץ גם בגרסאות טורבו בנזין וטורבו דיזל, וצריכת הדלק הגבוהה של גרסאות הבנזין שלא לא מנעה ממנו להפוך ללהיט מכירות.

סלטוס קרוב מאוד בממדים לספורטאז', אבל קל ממנו ב-200 ק"ג והתיבה שלו יעילה יותר. זה מאפשר ביצועים טובים, עם תאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש ב-9.6 שניות, ותאוצות נאותות, הודות לתיבה יעילה ושקטה יותר בפעולתה מתיבות רציפות אחרות.

וצריכת הדלק? 11.6 ק"מ לליטר בנהיגת המבחן, טוב בכ-15% מספורטאז', אבל מנוע טורבו מודרני היה משיג מספרים טובים יותר. הסלטוס מוצע בחו"ל עם מנוע הטורבו של הספורטאז' והנעה כפולה, גרסה שעשויה להגיע לארץ בעוד כשנה-שנתיים, כשיגיע גם הדור הבא של הספורטאז', שיהיה גדול ויקרה מהנוכחי, ויפנה לגרסה החזקה של הסלטוס את משבצת הג'יפון ב-150 אלף שקל באולם התצוגה של היבואן.

רכבים שמיועדים לשיווק באירופה נדרשים להציע התנהגות כביש טובה. האם סלטוס, שמיועד לשווקים אחרים מחפף בסוגיה? לא. הוא מצליח להיות נוח רוב הזמן, מרוסן יפה בפניות, לא משכיח את הגובה שלו, פחות מגושם מספורטאז'. אחיזת הכביש גבוהה, בקרת היציבות מתערבת במתינות, וההיגוי טוב.

לסלטוס מחכים לא מעט מתחרים ברמת המחיר שלו, מסקודה קאמיק ומיצובישי ASX, ועד גרסאות הכניסה של סקודה קארוק, סיאט אטקה, ניסאן קשקאי, אופל גרנד לנד X והאח קיה ספורטאז'. חוץ מהתנעה מהשלט רחוק הוא לא מציע חידוש טכנולוגי שלאחרים אין, אבל הוא מעניק תמורה טובה מאוד לכסף, אין לו חסרונות בולטים, והוא מסוגל להסיע ביעילות ובנוחות משפחה, ולהושיב את הנהגים שלו גבוה בפקק. ג'יפון תכל'ס, שעומד לככב בטבלאות המכירות, ובצדק. 

תגיות