דו"ח טכנולוגי
העימות בין טראמפ לביידן היה קשה לצפייה - ומכאן זה רק ילך ויחמיר
הפרשנים בארה"ב הכתירו את הערב כעימות הגרוע ביותר וכשפל הגדול ביותר של ארה"ב. טראמפ התנהג כמו בריון ולא חדל לקטוע את יריבו, ביידן נכנס לעמדת מגננה ואף אמר לטראמפ לסתום את הפה. וזה עוד כלום לעומת מה שמחכה לנו בהמשך ברשתות החברתיות
אם צריך לבחור את הרגע השפל ביותר, וזה די קשה, מדובר יהיה כנראה בסירוב החוזר ונשנה של טראמפ לגנות עליונות לבנה, ואף קרץ לארגון פשיסטי בשם Proud Boys כשפנה אליהם ישירות וביקש מהם: "Stand back, stand by". כמה פרשנים הכתירו את הערב כעימות הגרוע ביותר, אחד אף טען שמדובר ברגע השפל הגדול ביותר בכל ההיסטוריה הנשיאותית של ארה"ב. ואלו עוד היו התגובות המעודנות למה שארע על הבמה.
החדשות הרעות הן שזה רק ילך ויחמיר מכאן. בשבועות הקרובים, ככל שמערכת הבחירות מתקרבת והסקרים שמנבאים לטראמפ הפסד מתייצבים, כך הוא צפוי להפוך לאלים, תוקפני ואכזרי יותר. אבל עוד לפני כן, השפל והנבזיות של העימות צפויים להתרגם לדיון ברשתות החברתיות, ולהצית שלל של פייק ניוז ותיאוריות קשר חדשות או להזין תיאוריות קיימות. כבר טרם העימות נפוצה ידיעה שקרית שלפיה ביידן צפוי להיעזר באוזנייה חשאית במהלך העימות, ואי אפשר אפילו לדמיין אילו הזיות מתעוררות בשעת כתיבת שורות אלו, לאחר תום העימות, בפייסבוק ובטוויטר.
כבר עכשיו, נראה שמי שישלוט בשיח ברשתות החברתיות יהיו גורמי ימין. חברת CrowdTangle, שמספקת שירותי אנליטיקס למפעילי עמודים ברשתות חברתיות, יצרה כלי שמנתח את האינטראקציות בפייסבוק סביב העימות הראשון (לייקים, תגובות ושיתופים לפוסטים בנושא). נכון ל-6:20 בבוקר, זיהתה החברה יותר מ-5 מיליון אינטראקציות, כאשר 4 מבין חמשת העמודים הפופולריים ביותר הם של אנשי או גופי ימין קיצוניים, שמחזיקים במשותף ב-43% מהאינטראקציות. זה כמעט מחצית מהשיח, שמובל על ידי עמודים שהעומדים מאחוריהם לא מצטיינים בדיוק ביושר ומחויבות לאמת.
בראש הרשימה נמצאת פוקס ניוז עם 18% מהשיח. ברייטבארט, האתר שהסתכל על פוקס ניוז וחשב "אין שם מספיק שקרים וקונספירציות", מחזיק ב-11%. טראמפ, עם פוסט אחד שיצר קרוב לחצי מיליון אינטראקציות, במקום השלישי עם 9%. הפרשן השמרני בן שפירו התברג למקום הרביעי עם 5%. רק גוף חדשות אמין ורציני אחד הגיע לחמישייה הראשונה: ABC News עם 7% במקום הרביעי. ביידן, אגב, למטה במקום התשיעי עם פוסט אחד שייצר 145 אלף אינטראקציות בלבד.
כלומר, השעות והימים הקרובים יהיו מלאים בפייק ניוז, הסתה, שקרים ושאר רפש מדכא. וזה גורם לי לתהות: למה אנחנו בכלל צריכים את הרשתות החברתיות ובכלל ואת פייסבוק בפרט? למה הן טובות? או, יותר נכון, האם התועלת שאנו מקבלים מהן באמת מצדיקה את כל הנזק שהן גורמות לנו?
יש משהו מאוד יפה ברעיון של רשת חברתית שמחברת בין אנשים מכל העולם, ומאפשרת לתחזק קשרים חברתיים, במיוחד בתקופה שבה קשה לקיים קשרים פיסיים. ויש גם לא מעט דברים שימושיים בפייסבוק כמו קבוצות סיוע ותמיכה, או סתם קבוצות חברתיות שונות. יש לדברים מסוג זה מקום, גם אם כמעט לכולם אפשר למצוא תחליף בשירותים אחרים. אבל התועלת שהם תורמית מתגמדת לעומת הנזק שמייצרים שני הכלים המרכזיים בפייסבוק: הניוזפיד והאלגוריתם.
Incessant interjections from Donald Trump. Exasperated laughs from Joe Biden. Constant crosstalk and mockery throughout.
— POLITICO (@politico) September 30, 2020
The first presidential debate was something to watch. Here were the most tense moments from the night https://t.co/JHz3hZzXKj pic.twitter.com/ffWqeNsAIh
הניוזפיד התחיל כרעיון נחמד לקבל עדכונים על שינוי סטטוס בחיים של חבריך. אבל בימים אלו הוא משמש יותר למקור לפוסטים, חדשות, דעות ושאר חיות שנוצרו או שותפו על ידי אנשים מהרשת החברתית הרחבה של המשתמש, ובתלות ברשימת החברים שלו ובאלגוריתם של פייסבוק התוכן שמופיע בניוז פיד עלול להיות באיכות ירודה במיוחד ולהתבסס על תכנים קיצוניים, פייק ניוז, תיאוריות קשר ועוד. כמו ממתקים, זה כיף ומהנה בטווח המיידי אבל אין לזה שום ערך תזונתי וזה מזיק בטווח הארוך.
התפקיד העיקרי של הניוזפיד בימים אלו הוא להפיץ מינסאינפורמציה, שנאה, הסתה, שקרים בוטים ועוד, באופן שמקשה על גופים אמינים לסתור את המידע או להציב אותו בהקשר הנכון. ההתפשטות המטאורית של תיאוריית הקונספירציה QAnon היא במידה רבה תולדה של הניוזפיד והאלגוריתם של פייסבוק, שידע לדחוף את המידע הרלוונטי בדיוק לאנשים שיהיו הכי פתוחים לקבל אותו.
אם נבחן את התועלות הרבות של פייסבוק, כמעט אף אחת מהן לא תלויה בניוזפיד על מנת להתקיים. קשר בין קרובי משפחה וחברים? גם ככה מרביתנו עושים את זה בווטסאפ. קבוצות שונות? יכולות להסתדר מצוין בלי הניוזפיד. את הייעוד המקורי שלו, קבלת עדכונים על המתרחש בחיי חברים הוא גם ככה לא ממלא כבר שנים. אז בשביל מה צריך אותו? ברור בשביל מה פייסבוק צריכה את הניוזפיד: הפרסומות שמוצגות בו הן מקור ההכנסה העיקרי שלה, והוא הכלי העיקרי שבאמצעותו מגדילה הרשת החברתית את היקף הפעילות של המשתמשים, הסם הממכר שגורם להם להשאר באתר ולהמשיך לגלול ולגלול ולגלול.
אבל בשביל מה המשתמש צריך את הניוזפיד, והאם המעט שהוא מקבל ממנו עולה על הנזק שנגרם לו ולחברה שבה הוא חי? אם התשובה היא שלילית, הרי שיש מקום לדרוש מפייסבוק להשבית את הניוזפיד ולהחליף אותו בכלי שיתמקד, אולי, בהצגת התרעות על הודעות חדשות בקבוצות שהמשתמש פעיל בהן או סידור דומה אחר. פייסבוק לעולם לא תעשה את זה כמובן, הניוזפיד הוא הדם שזורם בעורקיה ובלעדיו אין לה חיים. מה שמחזיר אותנו לשאלה: האם אנחנו בכלל צריכים את פייסבוק, והאם לא יהיה טוב יותר לכולנו אם פשוט נחליף אותה ואת הרשתות האחרות בכלים אחרים, ממוקדים יותר, שעונים על הצרכים האמיתיים שלנו בעולם המקוון ולא כוללים את כל הרעות החולות שבנויות בדנ"א של הניוזפיד.
5 תגובות לכתיבת תגובה