אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פייסבוק הגישה תביעה נגד BrandTotal הישראלית צילום: אופיר אייב

פייסבוק הגישה תביעה נגד BrandTotal הישראלית

הרשת החברתית תובעת את BrandTotal יחד עם חברה נוספת בטענה שהפרו את תנאי השימוש שלה כשאספו מידע על המשתמשים. החברה בתגובה: ״מצייתים לסטנדרטים האתיים הגבוהים ביותר״

04.10.2020, 13:31 | הגר רבט
ביום חמישי הגישה פייסבוק תביעה לבית המשפט בקליפורניה בגין קצירת נתונים נגד שתי חברות טכנולוגיה: BrandTotal הישראלית וחברה נוספת בשם Unimania שאמנם מאוגדת בארה״ב, אבל גם לה קשר ישראלי

קראו עוד בכלכליסט

בהודעה שפורסמה באתר החברה של פייסבוק נכתב כי שתי החברות מבצעות קצירת נתונים בינלאומית על פני מספר פלטפורמות: פייסבוק, אינסטגרם, טוויטר, יוטיוב, לינדקאין ואמזון, על מנת למכור מודיעין שיווקי ושירותים אחרים. פעולה זו, טוענת פייסבוק, מנוגדת לתנאי השימוש שלה.

״קצירת נתונים״ (data scraping) היא פעולה של איסוף דאטה המבוסס על תהליכי אוטומציה. על מנת לחמוק ממנגנוני ההגנה של פייסבוק, נכתב בפרסום, החברות הללו מנצלות את הגישה שיש למשתמשים לשירותי החברה באמצעות שני תוספים ייעודיים לדפדפן: “UpVoice” ו-“Ads Feed”. יש לציין כי ההצטרפות ל-UpVoice של BrandTotal נעשית מבחירת המשתמשים והם מקבלים תמורתה תלושי שי.

לאחר התקנת התוספים החברות יכולות לשאוב מידע פרטי על המשתמשים, כגון, גיל, מגדר, תאריך לידה וכדומה שהוזן לפרופיל המשתמש ברשת החברתית.

Brandtotal. מימין: אורן דור, אלון ליבוביץ׳, אמיר לשמן ועומר רמות, צילום: אופיר אייב Brandtotal. מימין: אורן דור, אלון ליבוביץ׳, אמיר לשמן ועומר רמות | צילום: אופיר אייב Brandtotal. מימין: אורן דור, אלון ליבוביץ׳, אמיר לשמן ועומר רמות, צילום: אופיר אייב

פייסבוק הסתבכה בעבר עם ״קצירת נתונים״, במיוחד בפרשה המפורסמת של קיימברידג׳ אנליטיקה, שאספה מידע על מיליוני משתמשים.מאז הרשת החברתית משתדלת להצטייר כמי שמקפידה על הנושא וזו לא הפעם הראשונה שהיא נוקטת בצעדים נגד מפתחים שמשחררים כלים כאלה.

ואכן, מקורבים לחברה הישראלית אמרו לכלכליסט שמדובר בהתנהלות יוצאת דופן מצד הרשת החברתית: "במקרים כאלה של טענה להפרת זכויות שימוש ההתנהלות המקובלת היא לפנות קודם כל לחברה בדרישה להפסיק את הפעילות הבעייתי לכאורה, ולא לנקוט ישר בצעדים משפטיים". בנוסף, אמרו אותם מקורות, מרבית החברות בתחום האדטק, בישראל ובעולם, נוקטות באיסוף דאטה המבוסס על הליכי אוטומציה ממקורות ציבוריים, שהרי מדובר בהיקפים שמחייבים תהליכים כאלה. הטרגוט של BrandTotal בלבד בתביעה, סבור המקורב, מעורר שאלות.

מקורב נוסף לחברה הביע את ההשערה שהבחירות המתקרבות בארה״ב שיחקו תפקיד באסטרטגיה של הרשת החברתית: ״העיתוי אינו מקרי. צריך לזכור שבבחירות הקודמות נחשפה פרשת קיימברידג׳ אנליטיקה שהוציאה את פייסבוק מאוד לא טוב. לכן, לפני הבחירות הנוכחיות חשוב להם לשדר שהם נוקטים משנה זהירות. אם העניין היה הפרת זכויות השימוש, BrandTotal הייתה מקבלת דרישה להפסקת פעילות, במקום ללמוד על התביעה מהתקשורת״.

 

באתר של BrandTotal נכתב כי החברה מפעילה פלטפורמה לאיסוף מודיעים בזמן אמת, שמספקת ולחברות מדיה תובנות ושקיפות לגבי אסטרטגיות המדיה של המתחרים שלהן. החברה עושה שימוש בבינה מלאכותית וטכנולוגיית סייבר על מנת לחשוף מאמצי שיווק ואסטרטגיות ״נסתרות״ של המתחרים. ל-Unimania אין אתר, אולם לפי מידע שפורסם בתקשורת היא מפעילה אפליקציות שמטרתן לאפשר למשתמשים להיכנס לרשתות חברתיות בדרכים שונות, למשל כמשתמש אנונימי.

מהחברה נמסר, "BrandTotal היא חברה המספקת תובנות וניתוח למפרסמים ומותגים בכדי שיוכלו לייעל ולמקסם את תקציבי השיווק שלהם. BrandTotal שמרה מאז ומתמיד על הסטנדרטים האתיים הגבוהים ביותר ועמדה בכל ההסכמים, החוקים והתקנות הרלוונטיים להם היא מחויבת. הקפדה יתרה על כללי ה-GDPRו יתר כללי הפרטיות הם בליבת פעילותה של החברה. פייסבוק מעולם לא פנתה אל BrandTotal או הביעה כל טענה כלפיה. BrandTotal בוחנת את הטענות באמצעות יועציה המשפטיים ותגיב בהתאם. BrandTotal תמשיך לשרת את לקוחותיה נאמנה בכדי לסייע להם להשיג תמונה אמיתית ושלמה של הזירה בה הם פועלים".

 

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות