אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ישראייר עתרה הבוקר שוב לבג"ץ נגד איסור הטיסות של ישראלים למדינות ירוקות צילום: שאטרסטוק

ישראייר עתרה הבוקר שוב לבג"ץ נגד איסור הטיסות של ישראלים למדינות ירוקות

החברה טוענת כי התבטאותה של הממונה על בריאות הציבור כי האיסור על טיסות נובע מסיבות של שוויון אין בצדו הגיון או הצדקה רפואיים. העתירה הקודמת של ישראייר נדחתה בשל אי מיצוי הליכים ובמקביל האיסור על טיסות יוצאות הוארך עד 14.10

07.10.2020, 11:01 | נווית זומר

ישראייר הודיעה כי היא מחדשת את העתירה לבג"ץ כדי לאפשר טיסות של ישראלים למדינות ירוקות. העתירה הקודמת של ישראייר נדחתה בשל אי מיצוי הליכים ובמקביל האיסור על טיסות יוצאות הוארך עד 14.10. בנוסף, הממונה על בריאות הציבור התבטאה מספר פעמים כי האיסור על טיסות יוצאות נובע מסיבות של שוויון. לדעת ישראייר אין מקום לאיסור שאין בצדו כל היגיון או הצדקה רפואיים. מעבר לכך, על פי מדידות משרד הבריאות בנתב"ג, קיימים 2 חולים מאומתים על כל 100 טיסות.

קראו עוד בכלכליסט

חיטוי מטוס ישראייר נגד קורונה, צילום: ישראייר חיטוי מטוס ישראייר נגד קורונה | צילום: ישראייר חיטוי מטוס ישראייר נגד קורונה, צילום: ישראייר

לפיכך החליטה החברה להגיש מחדש את העתירה. תמצית טענותיה של ישראיר, לפי סעיף 6(א) לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, כל אדם חופשי לצאת מישראל. תקנות אלו פוגעות בחוק יסוד זה. האיסור אינו עולה בקנה אחד עם הוראות סעיף 4 לחוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), תש"ף-2020, הקובע שהממשלה יכולה להתקין תקנות המגבילות שהייה במרחב הציבורי. "אם שוכנעה כי הדבר דרוש לשם מניעת הדבקה בנגיף הקורונה בקרב הציבור וצמצום התפשטותו, צמצום היקף התחלואה או הגנה על אוכלוסיות בסיכון, והכול רק לתקופה ובמידה הדרושות לצורך השגת המטרות האמורות, לאחר שנשקלו חלופות להשגתן, הפגיעה בזכויות וההשפעות על המשק".

עוד טוענת החברה, כי האיסור על טיסה מחוץ לישראל בתקופת הסגר הוא אם כרטיס הטיסה נרכש אחרי 25.9.20, דבר שאינו דרוש למניעת הדבקה ולמניעת התפשטות הנגיף כאשר מדובר בטיסה למדינות ירוקות. לטענתה, יותר בעייתי להישאר בארץ, למרות כל המגבלות שהוטלו בתקופת הסגר, מאשר לשהות במדינה ירוקה. האיסור הוא גם לא במידה הדרושה. ניתן היה לאסור פתיחת טיסות נוספות בתקופת הסגר, אבל לאפשר למלא את הטיסות היוצאות, שאמורות להחזיר גם את הנוסעים שיוצאים ורוצים לחזור לישראל; לא נשקלה די הצורך הפגיעה בישראייר נוכח האיסור, הגורמת לנזק ישיר של מעל 2 מיליון דולר.

הפגיעה בחופש העיסוק של ישראייר היא בניגוד לחוק יסוד חופש העיסוק, המחייב כי הפגיעה תהיה לתכלית ראויה ובמידה שאינה עולה על הנדרש. האיסור על רכישת כרטיסים, בניגוד לאיסור על הוספת טיסות יוצאות בתקופת הסגר, פוגע בישראייר במידה העולה על הנדרש.

השבוע מירי רגב שרת התחבורה הצהירה כי תגיש מתווה חדש, שיאפשר יציאת ישראלים לחו"ל, אבל לא ברור מה הסיכוי שמשרד הבריאות והמל"ל יאשרו זאת, ויתכן שהאיסור לרכישת כרטיסים יחול גם אחרי 14 באוקטובר. במקביל ממשיך הלחץ של חבורת תעופה נגד החלטת הממשלה לאסור מכירת כרטיסים. מנכ"ל יאט"א ישראל קובי זוסמן הזהיר כי חברות תעופה יפסיקו לטוס לישראל זאת משום שהמטוסים יוצאים מהארץ כמעט ריקים. לדבריו, "עם מדיניות התזזית של קובעי המדיניות אי אפשר לנהל קו תעופה".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות