אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ארקיע מציעה לנושי אי.די.בי מיזוג עם ישראייר צילום: טל שחר

בלעדי לכלכליסט

ארקיע מציעה לנושי אי.די.בי מיזוג עם ישראייר

בכירים בחברת התעופה של האחים נקש פנו לנציגי מחזיקי האג"ח של אי.די.בי, ששולטת בישראייר, בבקשה לקדם את המהלך. לדבריהם, החברה הממוזגת תגיע לשווי של עד 400 מיליון שקל. המיזוג דורש את אישור הממונה על ההגבלים

06.10.2020, 06:50 | גולן חזני

הצעה מפתיעה: חברת ארקיע מבקשת לנצל את העובדה שישראייר למכירה ולנסות לקדם מיזוג עימה. ל"כלכליסט" נודע כי בכירים בארקיע, ביניהם נציגם של בעלי השליטה בחברה, האחים נקש, פנו אל נציגות מחזיקי האג"ח של אי.די.בי פתוח וביקשו לקדם את המיזוג.

קראו עוד בכלכליסט

המחזיקים מצידם מעדיפים מכירה ומעוניינים להיפגש עם מזומן ובמהירות. עסקת המיזוג עם המתחרה ארקיע היא מהלך ארוך ומייגע, שדורש אישור של הממונה על ההגבלים. אישור כזה, גם אם סביר שיינתן לאור המשבר הקשה הפוקד את שתי החברות בתקופת הקורונה, יכול לארוך יותר מחצי שנה.

האחים נקש, צילום: אוראל כהן האחים נקש | צילום: אוראל כהן האחים נקש, צילום: אוראל כהן

אנשי ארקיע טענו בשיחות שקיימו עם המחזיקים כי המיזוג יהווה מקרה שבו אחד ועוד אחד שווים שלוש, וכי החברה הממוזגת תהיה מהלך מנצח ותגיע לשווי של 300־400 מיליון שקל. בקרב המחזיקים הגדולים בסדרות האג"ח של אי.די.בי, שהרלוונטיות שבהם הן ט' ו־ט"ו, יש הסבורים כי כדאי לקדם מיזוג כזה ולקבל את הפירעון מאוחר יותר.

בשנת 2017 מנעה רשות התחרות בראשותה של מיכל הלפרין מיזוג בין אל על וישראייר. הלפרין עצמה היתה מנועה מלטפל בסוגיה ומי שטיפל בה היה סגנה, אורי שוורץ. הוא הסביר את ההתנגדות בחשש שהמיזוג ימנע פעילות עצמאית של אל על בקו לאילת, ויקבע את הדואופול של ישראייר וארקיע בקו.

נושא המיזוג עלה גם בתקופה האחרונה, עם משבר הקורונה. ארקיע שבה לטוס רק לאחרונה, אחרי הפסקה ארוכה, אם כי ישראייר, המנוהלת בידי אורי סירקיס, המשיכה לטוס. ישראייר מעסיקה 450 עובדים ומחזיקה בשבעה מטוסים. ארקיע מעסיקה 550 עובדים ומחזיקה בחמישה מטוסים.

משפחת נקש לא פסלה את האפשרות לסגור את ארקיע, אבל העובדים מחזיקים ב־30% ממניותיה נאבקו באפשרות זו. המיזוג, אם ייצא לפועל, יביא לפיטורי מאות עובדים.

אתמול פרסמה BGI שבשליטת רמי לוי ושלום חיים, הבעלים של טעמן, הצעה לרכישת ישראייר תמורת 70 מיליון שקל במזומן ונטילת הלוואה של ישראייר לאי.די.בי בסכום של 5 מיליון דולר נוספים. המחזיקים לא מוכנים למכור את ישראייר בסכום זה ודורשים 35 מיליון דולר, גם אם הסכום יכלול את ההלוואה לאי.די.בי ובונוסים בסך 9 מיליון שקל שישראייר אמורה לשלם לסירקיס ולטייסיה הבכירים.

בינתיים, נמשכת ההיערכות לדיון בשבוע הבא בהצעה של אדוארדו אלשטיין לרכוש את השליטה בדסק"ש תמורת 770 מיליון שקל במזומן ו־138 מיליון שקל תוך שנה, מידי סדרה י"ד. סדרה ט"ו, שלה משועבדות מניות כלל ביטוח, מתנגדת לקבלת ההצעה. בתגובה לבית המשפט, שהוגשה בידי עו"ד עדי פיגל ודוד פרץ, נמסר כי ההצעה של אלשטיין היא "מעורפלת ואיננה נתמכת בערבות בנקאית להבטחת ההצעה".

אתמול פנה עו"ד אביחי ורדי לבית המשפט, בבקשה לדיון מחדש במינויו של עו"ד אופיר נאור כמפרק אי.די.בי. ורדי, יו"ר ועדת חדלות פירעון ופירוקים של לשכת עורכי הדין מזה 15 שנה, היה אחד המועמדים לתפקיד. הוא טוען לניגוד עניינים של נאור, מאחר שלדבריו הוא מייצג את הנאמנים בתיק, חברת הרמטיק, בתיקים שונים.

נאור החל בעבודתו ביום שישי. הוא נכנס למחשבי אי.די.בי ואף הגיש בקשות כמפרק לבית המשפט.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות