אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ניצנים של תקווה: ירידה בהיקף התאונות הקטלניות באתרי הבנייה צילום: ענר גרין

ניצנים של תקווה: ירידה בהיקף התאונות הקטלניות באתרי הבנייה

דו"ח של משרד העבודה מציג ירידה של 21% במספר ההרוגים באתרים לצד עלייה בהיקף הפיקוח וזינוק במספר צווי הבטיחות וצווי הפסקת העבודה; בהתאחדות הקבלנים מבקשים לצנן את ההתלהבות: "זו דרך ארוכה, המטרה היא שינוי תרבותי עמוק של תחום הבטיחות בעבודה"

12.10.2020, 16:44 | דותן לוי

דו"ח של מנהל הבטיחות במשרד העבודה לחודשים ינואר עד ספטמבר 2020 מציג ירידה של 21% בהיקף ההרוגים מ-29 בשנת 2019 ל-23 בשנת 2020. מדובר בנתון משמעותי ומעודד, אך יחד עם זאת יש להתייחס אליו בערבון מוגבל, היות ומדובר בתקופת קורונה. למרות שענף הבנייה ממשיך לכאורה לעבוד כרגיל, הנתונים הרשמיים כבר אותתו על פגיעה בענף וברבעון השני של השנה חלה צניחה של 29% בהיקף התחלות הבנייה.

קראו עוד בכלכליסט

לפי מנהל הבטיחות, לא מדובר בנתונים מקריים ולגרסתם זהו תוצר ישיר של הגברת הפיקוח באתרים והחמרה עם הקבלנים העבריינים. כך למשל, הם מציינים בדו"ח את הכשרתם של עשרות מפקחים בתחום החקירות ואת הפעלתה של יחידת הפיקוח והחקירה בשיתוף פעולה עם יחידת פלס המשטרתית, את שיתוף הפעולה עם רשם הקבלנים, ואת הרחבת העיצומים הכספיים.

תאונת עבודה באתר בנייה (ארכיון), צילום: איחוד והצלה מחוז צפון תאונת עבודה באתר בנייה (ארכיון) | צילום: איחוד והצלה מחוז צפון תאונת עבודה באתר בנייה (ארכיון), צילום: איחוד והצלה מחוז צפון

בנוגע לעיצומים הכספיים, לפי הדו"ח, בתקופת הבדיקה נשלחו 381 כוונות עיצום, אך לצד זאת במשרד לא חשפו את היקפי הגבייה, זאת בהמשך לחשיפה בעבר ולפיה מתוך עשרות מיליוני שקלים של עיצומים שהוטלו נגבו מאות אלפי שקלים בלבד. גורמים במשרד העבודה ציינו בהקשר זה, כי מנגנון העיצומים מסורבל, הוא מאפשר לקבלן להגיב בתוך 30 יום ואם הוא לא מקבל את העיצום פונים לועדת ערר. על מנת להתמודד עם המצב מונו ממוני עיצומים בכל מחוז, וכעת יש כ-250 עיצומים חלוטים כלומר כאלה שלא התקבל לגביהם ערר והם בדרך לתשלום, וכל יתר העיצומים כולל עיצומים ישנים נמצאים בהליכים מול הקבלנים.

לפי הדו"ח, הסיבה המרכזית לתאונות הקטלניות בענף הבנייה היא נפילה מגובה, 16 מתוך 23 (70%) עובדים מצאו בדרך זו את מותם. עוד עולה מהדו"ח, כי בחודשי הבדיקה חלה עלייה של 61% בביקורים של פקחים באתרים, מ-5,980 ל-9,633, וחל זינוק של 155% במספר צווי הבטיחות מ-1,589 ב-2019 ל-4,046 ב-2020, מתוכם ב-2,292 צווים הורו על סגירת האתר והשבתת הפעילות לכ-6 ימים בממוצע. מרבית הצווים לסגירת אתר נבעו מריבויי ליקויים, ו-3% בגין התרחשות של תאונה קטלנית באתר.

בדירוג החברות ברשימה המפוקפקת של שיאניות צווי הבטיחות, ממוקמות החברות: האחים שש לבניה (28 צווי בטיחות ו-15 צווי הפסקת עבודה), שתית (15 צווי בטיחות ו-11 צווי הפסקת עבודה, ניר אביב (27 ו-10), ארזי הנגב (12 ו-9). חברות נוספות הן: נאות ליר, רימון בדעאן, ח.י.י.מ. ביתן, מחאמיד תאופיק, אחים עלי שקיראת, שמואל שרון, עלי סעדי, יובלים מחיר למשתכן, גלעד מאי, אבאר, אמיר חסן, לאטי ייזום ובניה, ורום תמר. אחת השיטות בהן נקטו במנהל הבטיחות היא מבצעי פיקוח ממוקדי עיר. פעולות כאלה בוצעו באשדוד, אשקלון, מודיעין, תל אביב, חדרה, חריש, באר שבע ואופקים וירושלים. מדירוג מספר הצווים לפי ערים נמצא, כי ירושלים בראש עם 340 צווי בטיחות ו-148 צווי הפסקת עבודה, ולאחריה הערים: ת"א, ראשל"צ, פתח תקווה, רמת גן, בית שמש, אשדוד, צודיעין, רעננה, חיפה, רחובות, באר שבע, נתניה, חולון, גדרה, כפר סבא, קריית גת, מזכרת בתיה, אשקלון, בת ים.

מבחינת שיתוף הפעולה בין מנהל הבטיחות לבין רשם הקבלנים, מאז תחילת השנה הותלו הרישיונות של 5 קבלנים. 3 על תנאי ו-2 בפועל שפעילותם הקבלנית מושהית ל-3 שנים.

אינג' חזי שורצמן מפקח עבודה ראשי וראש מינהל הבטיחות במשרד העבודה אמר בעקבות הדוח: "מינהל הבטיחות הגדיל בשנת 2020 למרות הגבלות הקורונה את פעילותו באופן דרמטי. נתוני התאונות מראים על ירידה במספר האירועים הקטלניים ואנו נמשיך ביתר שאת את העשייה ואת השימוש באמצעים נוספים טכנולוגיים ואחרים להגדלת בטיחות העובדים. בימים אלו מקודמים מספר רב של תקנות הנוגעות ישירות לענף הבנייה. ביניהן: עגורונים, משאבות בטון ועוד. הממשק שלנו עם גורמים ומשרדים ממשלתיים יימשך כל העת כמכפילי כוח משמעותיים במאבק זה. כמו כן אנו דוחים את טענות תגרי וקבוצתה בנושאי הדוח. מדובר בטיעונים שנסמכים על נתונים מוטעים ולא מבוססים".

אלוף במיל. איל בן ראובן שעומד בראש מטה הבטיחות של ענף הבנייה, אותו הקימו לפני כשנתיים התאחדות הקבלנים בוני הארץ וההסתדרות הכללית מסר: "אנחנו, במטה הבטיחות הענפי פועלים במנעד רחב של פעילויות שיחד הפכו למרכיב חשוב בירידה במספר ההרוגים בענף בתקופה זו". עם זאת בן ראובן מבקש לצנן את ההתלהבות מהנתונים החיוביים והדגיש, "אנחנו נמצאים בדרך ארוכה, שתכליתה הוא שינוי תרבותי עמוק ומקיף של תחום הבטיחות בעבודה בענף הבנייה".

ד"ר הדס תגרי, מנכ"לית 'הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה', "הירידה הקלה במספר ההרוגים באתרי הבנייה מתחילת השנה אינה מעידה על שיפור במצב הבטיחות באתרים, אלא נובעת מצמצום פעילות הבנייה בשל סגר הקורונה ובפרט הירידה בהשתתפותם של עובדים פלסטינים. לא זו בלבד, אלא שבחודשים אוגוסט-ספטמבר – פרק הזמן שבין שתי תקופות הסגר - נהרגו 9 עובדים באתרי הבנייה לעומת 6 בפרק הזמן המקביל אשתקד – עלייה המעידה על חומרת המצב.

מנהל הבטיחות אכן מטיל צווי בטיחות רבים מאד, אולם הטלתם של צווי בטיחות אינה מהווה סנקציה מרתיעה כלפי אותן חברות קבלניות השבות ומפרות את כללי הבטיחות – ויש רבות מאד כאלה. כך, לדברי מנהל הבטיחות, מתחילת השנה הוטלו אלפי צווי בטיחות באתרי הבנייה, אולם הוטלו פחות מ-100 עיצומים כספיים (כפי שעולה מרשימות העיצומים שהוטלו המפורסמת באתר האינטרנט של מנהל הבטיחות), וככל הידוע לנו, עד כה, כמעט שלא נגבו כלל סכומי העיצומים שהוטלו וזאת מאז שנת 2018. זאת ועוד, קיים מספר גדול מאד של חברות קבלניות אשר שוב ושוב מוטלים צווי בטיחות באתריהן – אצל חלקן מתרחשות גם תאונות קשות - אולם מנהל הבטיחות אינו פונה בעניינן לרשם הקבלנים במשרד השיכון, ואין גורם אשר מונע מבעדן מלשוב ולהתרשל. כך, מתחילת שנה זו קוימו אצל רשם הקבלנים שימועים בעניינן של 6 חברות קבלניות בלבד, וחברות רשלניות רבות ממשיכות לפעול באין מפריע. יתר על כן, הקריטריונים להטלתם של עיצומים כספיים או להגשת חברות לרשם הקבלנים אינם ידועים, וקשה להבין מדוע הוטלו סנקציות בעניינן של חברות מסוימות אך לא אחרות.

מחר (ג') יתקיים בוועדת המשנה של וועדת העבודה והרווחה של הכנסת לנושא תאונות העבודה בענף הבניין, בראשות חה"כ אוסאמה סעדי, דיון בנושאים אלה. יש לקוות שדיון זה יתרום להתמקדות רבה יותר של מנהל הבטיחות באיכות פעילות האכיפה ובהטלתן של סנקציות של ממש, על בסיסם של קריטריונים עניינים ושקופים אשר יפורסמו, דבר אשר תהא בו תרומה חשובה ליצירת הרתעה שתביא לירידה אמיתית במספרן של התאונות באתרי הבנייה".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות