אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משרדי התחבורה והאוצר סיכמו על הפעלת אפליקציות התשלומים בתח"צ צילום: יובל חן

בלעדי

משרדי התחבורה והאוצר סיכמו על הפעלת אפליקציות התשלומים בתח"צ

מירי רגב עצרה ביוני את הפעלת האפליקציות, בטענה שמחירי הנסיעה בהן בפריפריה גבוהים מדי. כעת ישלמו שם התושבים 3-4 שקל לנסיעה עירונית במקום 5.9 שקל בשאר הארץ

04.11.2020, 07:17 | אודי עציון

סוף סוף: אפליקציות התשלום בתחבורה הציבורית יוצאות לדרך, וצפויות להיכנס לשימוש עד סוף השנה. זאת לאחר שבשבועות האחרונים סיכמו משרדי התחבורה והאוצר על שינויים שביקשה שרת התחבורה מירי רגב לבצע, ויכללו הוספת תעריפים מוזלים לנסיעות בפריפריה.

קראו עוד בכלכליסט

אפליקציות התשלום נועדו להצטרף לכרטיס הרב קו, ולהציע עוד אפשרות יעילה לתשלום באוטובוסים ובהמשך גם ברכבות. במקום כרטיס שיש לטעון מראש בכסף "מזומן" או במסלולי מנוי חופשי חודשי לפי אזורים, האפליקציות יאפשרו לשלם באמצעות סריקת קוד בכניסה לאוטובוס או לרכבת, ובסוף כל חודש יחשבו בדיעבד את התשלום, בהתאם לנסיעות שביצע המשתמש, ויחשבו את המחיר הנמוך ביותר בהתאם. מי שנסע למשל מספר רב של נסיעות, יחויב בתעריף מנוי חופשי חודשי הזול יותר עבורו.

תחבורה ציבורית, צילום: שאול גולן תחבורה ציבורית | צילום: שאול גולן תחבורה ציבורית, צילום: שאול גולן

האפליקציות היו אמורות להיכנס לשימוש עוד בחודש יוני האחרון, לאחר עבודה שנמשכה כשנה. במכרז שפירסם משרד התחבורה זכו שלושה צוותים, של הופ און ופייבוקס (דיסקונט), מוביט, פנגו וביט (בנק הפועלים), וישראכרט. הן היו אמורות לכלול 4 תעריפים, בהתאם למרחק הנסיעה, החל מ-5.9 ש' לנסיעה באורך של עד 15 ק"מ, ועד נסיעה באורך של יותר מ-250 ק"מ, במחיר של 55 שקל. במקביל החל המשרד לפתח אפליקציה משלו, באמצעות חברת נתיבי איילון.

עם כניסתה לתפקיד עצרה רגב את כניסתן לשימוש של האפליקציות, בנימוק שמחיריהן גבוהים מדי לשימוש באזורי הפריפריה, שבנסיעה ברב קו נהנים מתעריפים נמוכים יותר. לאחר עבודה משותפת עם אגף התקציבים באוצר סוכם על הוספת שני תעריפים נוספים באזורי הפריפריה.

כך למשל נקבע תעריף של נסיעה באורך של עד 15 ק"מ תמורת שלושה שקלים, בקריית שמונה, טבריה, צפת, בית שאן, אריאל, דימונה, ירוחם ורהט. ארבע שקלים לנסיעה ישלמו בערים כמו נהריה, כרמיאל וקריית גת. מדובר כאמור בתעריפים דומים לאלה שנגבים ברב קו, וזולים משמעותית מרף ה-5.9 שקל שהיו אמורים לשלם במקור באפליקציות, מה שהיה מונע כנראה מתושביהן להשתמש בהן.

לפי שבועיים אושרה סופית תוכנית התעריפים החדשה, ובקרוב יקבע משרד התחבורה ביחד עם מפעילות התחבורה הציבורית את המועד לתחילת השימוש באפליקציות. לפי ההערכות הן יכנסו לשימוש עד סוף 2020 או לכל המאוחר בינואר הקרוב.

רגב אמרה אתמול כי "אחרי מאבק ארוך באפליקציות שהיו מקפחות את תושבי הפריפריה בתעריפי הנסיעה, אנו מביאים בשורה שתאפשר שימוש בתחבורה ציבורית חכמה נגישה ומזמינה לכל אזרחי ישראל״.

מהאוצר נמסר כי מפעילי התחבורה הציבורית התבקשו להיערך לכניסת האפליקציה והתעריפים החדשים. בנוסף, החל פיילוט עם מספר מוגבל של נסיינים על מנת להגביר את מוכנות המפעילים ולצמצם טעויות לאחר השקת האפליקציות.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות