אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מנהלת פייבוקס ישראל: "עולם מועדוני הלקוחות יתרחב ויעבור מכרטיסי האשראי אלינו" צילום: עזרא לוי

מנהלת פייבוקס ישראל: "עולם מועדוני הלקוחות יתרחב ויעבור מכרטיסי האשראי אלינו"

בעקבות כניסתו לתוקף של חוק שירותי תשלום, שרית בק-ברקאי משרטטת את ההתפתחות הצפויה של האפליקציה: תשלומים בבתי עסק, מועדוני לקוחות וציפייה לכניסת הארנקים הדיגיטליים הבינלאומיים. איך תוכלו להרוויח מזה?

16.11.2020, 14:45 | אתי אפללו

לפני כשבועיים נכנס לתוקף חוק שירותי תשלום, שמסדיר את ההגנות על הצרכן בשימוש באמצעי תשלום דיגיטליים מתקדמים כמו אפליקציות תשלום וארנקים אלקטרוניים. החוק, לדעתה של מנהלת פייבוקס ישראל שרית בק-ברקאי, הגיע בדיוק בתקופה בה שוק התשלומים נמצא לפני מהפכה.

"שוק התשלומים יעבור שינויים מהותיים בתקופה הקרובה, ואיתו גם האפליקציות. טכנולוגית ה-EMV שנפרסה ברחבי הארץ (תשלום בקריאת שבב והקשת קוד ולא בגיהוץ הפס המגנטי, א.פ), תעביר אותנו מהעברות כסף בין אנשים לתשלומים בכל מקום ובכל בית עסק".

קראו עוד בכלכליסט

שרית בק-ברקאי, צילום: עזרא לוי שרית בק-ברקאי | צילום: עזרא לוי שרית בק-ברקאי, צילום: עזרא לוי

איך זה ייראה?

"יהיו שיתופי פעולה בין חברות כרטיסי אשראי לארנקים הדיגיטליים. בבסיס הארנק יישב כרטיס, אבל ללא צורך בזה הפיזי, ולמעשה התשלום יהיה דרך רכיב בטלפון".

כל ארנק כזה יהיה ייחודי לבנק שמנפיק את הכרטיס? אתם תציעו בארנק רק את הכרטיסים של דיסקונט?

"השאיפה שהארנק ייתן שירות לכל סוגי כרטיסי האשראי, אבל זה יקרה באופן מדורג, יהיו הסכמים שילכו ויתרבו".

נראה שאבטחת המידע היא עקב אכילס של הארנקים האלו, גם לכם היתה דליפה.

"בכל מערכת טכנולוגית יש אתגרים וסיכונים, אנחנו מתייחסים לזה בכובד ראש ובודקים את מערכת האבטחה מקצה לקצה. הלקוח אבל לא צריך לחשוש כי הוא נמצא בעולם של רגולציה פרו-לקוחית. לפי החוק החדש כל האחריות על סיכוני הגניבה היא לא על הצרכן – וזה מכוון, בשביל שיהיה לו ביטחון באמצעי התשלום הזה. החוק החדש, אגב, מאפשר להקפיא כרטיס ולאו דווקא לבטל אותו, כך שאם צרכן נותן לדוגמא טלפון לתיקון – הוא יהיה רגוע".

הלקוח לא ייפול בין הכיסאות? הארנק יגיד – זו בעיה של הכרטיס, ולהיפך?

"החוק הסדיר את חלוקת האחראיות לאורך כל שרשת עולם התשלום בשביל להימנע ממצב כזה".

העתיד: פונים לעסקים

אז עכשיו אחרי החוק – לאן מתקדמים?

"אנחנו מתרחבים מעולם העברות הכספים והקבוצות לעולם התשלומים לעסקים. בעקבות משבר הקורונה שיכללנו שירותים לעסקים – להקל על ביצוע תשלומים בלי צורך לשהות בחנות סגורה, על ידי לינק לתשלום, או אפילו קוד QR שבעל החנות מדפיס ושם מחוץ לחנות, ואנשים יכולים לשלם בלי להיכנס לחלל הסגור. העולם של מתן אפשרויות תשלומים ילך ויתפתח".

מה האטרקטיביות שלכם לעסקים לעומת הסולקים שקיימים היום בשוק?

"היום, הארנקים כמו שהם היום מתאימים לסוג מסויים של עסקים: עסקים זעירים, וכאן אנחנו יודעים לתת ערך משמעותי: כאשר משלמים בפייבוקס הכסף מצטבר בקופה שבאפליקציה. אם נגיד אנחנו נותנים שירותים לקוסמטיקאית שמקבלת לקוחות לאורך כל היום, היא לא תשלם שום עמלה; ברגע שהיא תבחר להעביר את הכסף לחשבון, והיא יכולה להעביר אותו במרוכז כל יום או כל שבוע, היא תשלם עמלת שורה. אם היא תעביר את הכסף לכרטיס – אפילו את זה היא לא תשלם.

"אנחנו מאפשרים קבלה של עד 150 אלף שקל, בכפוף לזיהוי קצר של בעל העסק שנעשה ללא עלות. מעל לסכום הזה – הוא ישלם עמלת סליקה מהמחזור".

הכניסה של הארנקים הבינלאומיים לא תדרוס אתכם?

"להיפך, היא תעזור בחינוך השוק לתשלום דיגיטלי. אצל האייפוניסטים – אין תחרות, הם ישתמשו באפל פיי, אבל כל מי שיש לו אנדרואיד – אנחנו רואים שבעולם השוק מתייצב על 2-3 ארנקים נוספים של בנקים או של גופים חוץ בנקאיים. יש מקום למגוון. צפוי גם שינוי משמעותי בעולם הלקוח – בסוף אנחנו רוצים שהלקוחות יבחרו לשלם באמצעות הארנק הזה – כל עולם המועדונים וההטבות יתרחב מכרטיסי האשראי, אלינו".

מדוע אין אצלכם אפשרות לרכוש בתשלומים?

"יכול להיות שזה יבוא בהמשך, זה מורכב בהרבה היבטים".

מדוע אם העברתי כסף בטעות אי אפשר לבטל את הפעולה?

"בפייבוקס, בניגוד לאפליקציות אחרות, ניתן לבטל את הפעולה כל זמן שהצד השני לא אישר אותה. אבל אם הצד השני קיבל את הכסף, בסוף זה כמו כל תהליך תשלום אחר – כמו צ'ק או העברה בנקאית – יש סופיות".

איזה פיצ'ר הכי מעניין לדעתך קיים בחו"ל בעולם התשלומים?

"שירות התשלומים שהשיקה וואטסאפ בהודו. זה קל, זה נוח, זה נמצא באפליקציה שעושים בה גם ככה שימוש. בסוף ארנק דיגיטלי יצליח אם הוא יאחד הרבה שימושים במקום אחד. אם מסתכלים על הארנקים הסינים – גם עלי פיי וגם ויצ'ט מאחדים הרבה יכולות: אפשר לקנות, להזמין מלון, מונית, בסוף הכל מתקשר לשירות שצריך לשלם עבורו".

יש בעולם אפליקציות תשלום שהפכו לסופרמרקט פיננסי.

"העולם הזה מרתק ומסקרן – הרבה מאוד מהבנקים הדיגיטליים חדשים התחילו מעולם התשלומים והתרחבו והפכו לסופרמרקט פיננסי. אם נסתכל על revulot, הוא התחיל מתשלומים, מאפשרות לקבלת תשלומים במטבעות שונים, ובהמשך הוא קיבל רשיון בנקאי והיום הוא מחזיק בפיצ'רים כמו מיני חשבון עו"ש, ופיצול תשלומים בין אנשים שונים. יש להם 12 מיליון לקוחות".

אז, למשל, אם תתרחבו בסוף היום תציעו דברים כמו הלוואות?

"אנחנו נציע הרחבה של מנעד אפשרויות התשלום וגם שירותים פיננסים אחרים, וברמה התיאורטית כן, גם הלוואות, אבל ימים יגידו".

מה מכל מה שאתם מציעים היום הוא הדבר הכי פופולרי?

"ניהול קבוצות תשלומים. יש שם יכולות מאוד מפותחות, והכסף לא יושב בעו"ש של אף אחד מחברי הקבוצה".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות