אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אובמה נגד הרשתות החברתיות: "עושות בחירות עריכה, בין אם על ידי אלגוריתם או צנזורה" צילום: AFP

אובמה נגד הרשתות החברתיות: "עושות בחירות עריכה, בין אם על ידי אלגוריתם או צנזורה"

נשיא ארה"ב לשעבר תקף את אופן ההתמדדות הרשתות החברתיות עם הפצת מידע פוליטי, אך הבהיר שלא הן האשמות הבלעדיות בהפצת הפייק ניוז וקרא למשתמשים לקחת אחריות על הדברים שהם מפרסמים וקוראים

17.11.2020, 12:19 | שירות כלכליסט
נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה התייחס בראיון אתמול (ב') למגזין "אנלנטיק" לסוגיות הפצת מידע כוזב ברשתות החברתיות והסביר כי ענקיות הטכנולוגיה מקבלות החלטות עריכתיות "בין אם הן קוברות אותן באלגוריתמים או לא". עוד הוסיף כי התיקון הראשון לחוקה לא מחייב חברות פרטיות לספק פלטפורמות לכל דעה שקיימת. "בסופו של יום, אנחנו נצטרך למצוא שילוב בין רגולציות ממשלתיות ונהלים תאגידיים שיפתרו את הסוגיה, כי זה רק יילך יחמיר עם השנים. אם אפשר להפיץ שקרים מטורפים ותיאוריות קונסיפרציות רק באמצעות הודעות, דמיינו מה אפשר יהיה לעשות כשניתן יהיה לגרום לזה להיראות כאילו אני אומר כל דבר בסרטון דייפ פייק. אנחנו מתקרבים לשם".  

קראו עוד בכלכליסט

לטענתו, יש להתייחס לחברות המדיה החברתית יותר כמוציאות לאור מאשר כחברות שירותים לציבור ולהסתכלות זו עשויות להיות השלכות משמעותיות על הרגולציה סביב החברות. כיום, חברה כמו פייסבוק מעקשת שהיא רק נותנות במה לדעות ומעדיפות לא להתערב מדי בתכנים עצמם. היא תוכל להמשיך לטעון כך בזכות סעיף 230 בחוק הגינות התקשורת, שמעניק לפלטפורמות הטכנולוגיה הגנות משפטיות על התכנים המתפרסמים בהן – הגנה רחבה בהרבה מזו שיש למוציאים לאור. גם הנשיא הנבחר ג'ו ביידן המשיך את הקו של קודמו הדמוקרטי בתפקיד והעביר ביקורת על סעיף 230 ועל פייסבוק בריאיון ל"ניו יורק טיימס" שפורסם מוקדם יותר השנה כשקרא "לבטל את סעיף 230 לאלתר".

נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה, צילום: AFP נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה | צילום: AFP נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה, צילום: AFP

בריאיון שהעניק אובמה ל"אטלנטיק" הבהיר כי אינו חושב ש"חברות הטכנולוגיה אחראיות לגמרי למידע השגוי המתפשט ומקשה לגרום לאמריקאים להקשיב לעובדות בתקופת המגפה". לטענתו הנושא הזה "היה קיים עוד לפני המדיה החברתית אך הן העצימו את הסוגיה". בריאיון נפרד ל-NPR ציין כי הצרכנים צריכים לקחת חלק מהאחריות ולחשוב בצורה ביקורתית על מה שהם קוראים באינטרנט. "כשמסתכלים על אתרי המידע האלה כמו פייסבוק ופלטפורמות מדיה חברתית אחרות ועל מחילות הארנב שאנשים נכנסים בהן, ההכחשה של עובדות, האמונה בתיאוריות קונסיפרציה פרועות כמו QAnon שצוברות תאוצה, לכל אחד מאיתנו יש אחריות מסוימת לחשוב ולא להיות כל כך פתיים ולקבל כעובדה את כל מה שקופץ לנו במסך הטלפון", אמר.

עם זאת ציין את המדיה החברתית כאחת הסיבות לפילוג הפוליטי הקיים בחברה האמריקאי. "כיום, בין השאר בגלל המדיה החברתית ותיבות התהודה הנוצרות, אנשים רבים שהצביעו לדונלד טראמפ לא מאמינים שניהול הקורונה היה שגוי, זאת בניגוד לעובדות שאני או אתם תומכים בהן. אלו לא העובדות שהצד השני מוכן לקבל", הסביר. "אני חושב שעד שלא נגדיר בסיס משותף של עובדות ממנו אפשר לנהל דיון על עתיד המדינה, נמשיך להתמודד עם חלק מהבעיות הללו".

בפייסבוק לא הגיבו ספציפית לדבריו של אובמה, אך החברה וחברות טכנולוגיה אחרות טוענות כל הזמן כי סעיף 230 מאפשר להן לנטר תכנים בצורה שהופכת את הפלטפורמות לבטוחה יותר. עוד טוענות החברות כי החוק חיוני לחברות סטארט-אפ קטנות שעלולות לקרוס תחת עוול התביעות שיצוצו נגדן.

מימין: ג מימין: ג'ק דורסי ומארק צוקרברג. מנכ"לי טוויטר פייסבוק | צילומים: אי.פי מימין: ג

בהמשך לדבריו של אובמה, היום (ג') יופיעו מנכ"ל טוויטר ג'ק דורסי ומנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג בפני ועדת המשפט של הסנאט לדיון בנוגע לאופן התנהלותן של הרשתות החברתיות בתקופת הבחירות לנשיאות. השימוע נקבע עוד לפני הבחירות, והסיבה היא ככל הנראה ההחלטה של הפלטפורמות להגביל את החשיפה לכתבה ממקורות מפוקפקים ב"ניו יורק פוסט" הנוגעת לפרשת שחיתות שבה היה מעורב לכאורה בנו של ביידן, הנטר באוקראינה. בראש הוועדה יושב הסנטור הרפובליקני לינדזי גרהאם, שנחשב מקורב לטראמפ וכמי שמייעץ לו לא להודות בהפסדו בבחירות.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות