אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רשות התחרות מקלה על בזק: yes תוכל למכור חבילות טריפל בהנחה צילום: באדיבות yes

רשות התחרות מקלה על בזק: yes תוכל למכור חבילות טריפל בהנחה

הממונה שוקלת לתקן תנאי מיזוג בזק-yes ולאפשר לחברות למכור שירות טלוויזיה עם שירות נוסף, במחיר המגלם הנחה ממכירת טלוויזיה כשירות בודד. בשונה מ-yes, בזק תידרש גם לאישור משרד התקשורת; עוד נשקל לשנות את התנאי האוסר על yes לרכוש בבלעדיות תוכן זר

24.11.2020, 14:43 | אביאור אבו

רשות התחרות פרסמה היום (ד') להערות הציבור תיקון שהממונה מיכל הלפרין שוקלת לערוך בתנאי מיזוג בזק-yes. הבקשה הוגשה על ידי yes, שהיא חברה בת של בזק.

המיזוג בין החברות אושר במרץ 2014, אך לאור החששות התחרותיים שהתעוררו כתוצאה מהמיזוג, הוא אושר בשעתו בכפוף לתנאים. כחלק מהתנאים, נאסר על yes למכור סל שירותי תקשורת הכוללים שירותי טלוויזיה במחיר שונה ממכירת שירות הטלוויזיה בנפרד. כלומר, אם קבוצת בזק בוחרת למכור טריפל במחיר מסוים, עליה למכור את שירותי הטלוויזיה במחיר נפרד כך שמחיר שירותי הטלוויזיה יהיה זהה בין אם השירותים נרכשו כחלק מחבילת הטריפל ובין אם הם נרכשו כשירותי טלוויזיה בלבד.

תנאי זה הוטל מחשש שבזק תמכור את שירותי הטלוויזיה כחלק מחבילת הטריפל במחיר שובר שוק  בכך תגביר את חסמי הכניסה של מתחרים נוספים לתחום הטלוויזיה.

תנאי נוסף שהוטל על yes במסגרת תנאי המיזוג, הוא איסור על הסדרי בלעדיות בכל הנוגע לרכש תוכן לטלוויזיה רב ערוצית. תנאי זה נועד לאפשר לשחקנים אשר ירצו להיכנס לתחום הטלוויזיה הרב ערוצית לרכוש תכנים בלי הגבלה.

מיכל הלפרין, הממונה על התחרות , צילום: אלכס קולומויסקי מיכל הלפרין, הממונה על התחרות | צילום: אלכס קולומויסקי מיכל הלפרין, הממונה על התחרות , צילום: אלכס קולומויסקי

הרשות מציינת כי מאז הטלתם של התנאים חלו תמורות משמעותיות בשווקי התקשורת השונים. ראשית, כשהוטלו התנאים היו שני שחקנים בלבד בשוק הטלוויזיה הרב ערוצית, HOT ו-yes. מאז נכנסו לתחום הטלוויזיה הרב-ערוצית מתחרים חדשים – סלקום ופרטנר, אשר צברו נתחי שוק מאז כניסתן לשוק וכיום כל אחת מהן מחזיקה ביותר מ-200 אלף מנויים לשירותי הטלוויזיה שלהן.

שנית, רשתות האינטרנט עברו תמורות ושדרוגים המאפשרים אספקת תכנים באיכות גבוהה על גבי רשת האינטרנט (OTT), כמו השירותים של סלקום ופרטנר ושירותים של פלטפורמות בינלאומיות כמו נטפליקס, אמזון ואפל. שלישית, רפורמת השוק הסיטונאי, המאפשרת לשחקנים קיימים ולשחקנים אשר רוצים להיכנס לתחום הטלוויזיה הרב ערוצית, לרכוש תשתית אינטרנט במחיר מפוקח וכן לפרוס תשתיות תקשורת בצנרת של בזק. הרשות מציינת שניתן לראות כי IBC ופרטנר החלו לפרוס סיבים באופן עצמאי. בדיקת הרשות העלתה שימוש נרחב בשוק הסיטונאי.

רן גוראון, מנכ"ל yes, צילום: יונתן בלום רן גוראון, מנכ"ל yes | צילום: יונתן בלום רן גוראון, מנכ"ל yes, צילום: יונתן בלום

לאור שינויים אלו הממונה שוקלת להתיר לקבוצת בזק למכור חבילות תקשורת הכוללות שירותי טלוויזיה ללא חובה למכור את שירותי הטלוויזיה במחיר מופרד, שיהיה אחיד לרוכשי חבילות ולמי שאינם רוכשים חבילות. המהלך צפוי להוזיל את ההצעות של החברה לצרכן ולהגביר את התחרות, אך אין לכך ערובה. מנגד, המהלך צפוי לחזק את קבוצת בזק ולהוריד מעליה מגבלות. התיקון של הממונה ישפיע באופן מיידי על yes, אך בכל הקשור לבזק, דרוש גם אישורו של משרד התקשורת.

בכל הנוגע להסדרי בלעדיות, בדיקת הרשות העלתה כי היצע התוכן הזר (להבדיל מתוכן מקומי ותוכן ספורט) הוא רחב וניתן לרכשו ממספר גורמים שונים: אולפני המייג'ורס; מפיקים עצמאיים מרחבי העולם; ורשתות טלוויזיה זרות, המפיקות תכנים לשימושן העצמי ומוכרות את הערוץ שבבעלותן בשלמותו או תכנים ממנו גם לאחרים.

בנוסף, קיימת אפשרות לרכוש תכנים באמצעות אגרגטורים בינלאומיים בעלי כח רכש משמעותי, המרכזים מגוון תכנים זרים מכל אחד מהגורמים המפורטים לעיל. לאור זאת, שוקלת הממונה לשנות את התנאי האוסר על בלעדיות כך שלא יחול על רכש תוכן זר. לעומת זאת, בכל הקשור לתכני ספורט ולתכנים מקומיים שאינם נכנסים להגדרת הפקות מקור התנאי יישאר בתוקפו.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות