אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
זהירות, מס גבוה לפניך צילום: יצרן

זהירות, מס גבוה לפניך

בחודש הבא יועלו מסי הקנייה על רכב, כולל ההיברידי המזהם פחות. את עיקר העלייה צפויות לספוג מכוניות הסופר־מיני, כמו סיאט איביזה, פיג’ו 208 ורנו קליאו. על רקע זאת היבואנים צפויים לייבא גרסאות פחות מאובזרות ולתמחרן בדומה לגרסאות היקרות ששווקו עד כה

09.12.2020, 08:06 | תומר הדר
סוף שנת 2020 הולך ומתקרב, וענף הרכב הישראלי נערך לשנה הבאה עם שפע של תובנות חדשות על התנהגות צרכנים, מכירה באינטרנט וירידה בכוחם של ציי הרכב בעקבות משבר הקורונה שטלטל את המשק כולו.

בנוסף, שוק הרכב הישראלי צפוי לקבל תזכורת כואבת למציאות שבה אנחנו חיים: בינואר 2021 יועלו בבת אחת מסי הקנייה על לא פחות משלושה סוגים של כלי רכב. איך השוק יתנהג לאור המצב החדש ומה יקרה למחירי המכוניות?

כיום מוטל מס קנייה בשיעור של 83%, שהוא מהגבוהים בעולם, על מכוניות בעלות מנוע רגיל. ממס זה מנוכים עד 17 אלף שקל המחושבים בהתאם לרמת הזיהום של הרכב. ככל שהרכב מזהם פחות, כך גדלה הטבת המס.

כדי לעודד שימוש ברכבים שמזהמים פחות, על מכוניות היברידיות מוטל מס קנייה של 45%. על מכוניות המצוידות במערכת הנעת פלאג־אין הייבריד, כלומר הן היברידיות אבל ניתן לטעון אותן בשקע חשמלי ולנסוע כמה עשרות קילומטרים בכוח החשמל, מוטל מס של 25%.  

קראו עוד בכלכליסט

מסי קנייה אלה אמורים לעלות בינואר הקרוב. נוסחת חישוב המס של המכוניות הרגילות תשתנה כך שזיכוי המס עליהן יירד. במכוניות ההיברידיות יועלה מס הקנייה ל־50%, ובמכוניות פלאג־אין הייבריד יהיה מס קנייה של 30%. לפי המתווה של האוצר, בשנים הקרובות המסים צפויים להמשיך ולעלות עוד.

לפי חישובים שביצעו עבורנו יבואני רכב, את עיקר הנטל של הנוסחה החדשה יישאו דווקא מכוניות הסופר־מיני. הכוונה אינה למכוניות היברידיות כדוגמת טויוטה יאריס או הונדה ג'אז, אלא למכוניות רגילות כמו סיאט איביזה ודומותיה.

המכוניות הרגילות יתייקרו

שוק הרכב הישראלי אמנם משדר תמונה כאילו יש בו מגוון נרחב של דגמים, אבל בפועל, בין היתר בגלל נוסחת המס הירוק, נכחדו ממנו לא מעט דגמים שליבואני הרכב כבר לא כדאי יותר לייבא כמו סוזוקי סלריו ופיג'ו 108. מכוניות קטנות וזולות אלה (שנמכרו במחיר סביב 80 אלף שקל) כבר לא משווקות בישראל.

מה שנותר לצרכן הישראלי הן מכוניות הסופר־מיני. חלק מהן, למשל פיג'ו 208 או רנו קליאו, הפכו ליוקרתיות יותר ומחיריהן טיפסו מעבר ל־120 אלף שקל.

כעת, גובה זיכוי המס של מכוניות אלה צפוי להיפגע. פגיעה בגובה זיכוי המס אין פירושה בהכרח התייקרות של המכונית, לפחות לא בטווח המיידי. שכן יבואן הרכב יכול להחליט האם לספוג חלק מההתייקרות על חשבונו, האם להתחלק בהתייקרות עם היצרן או האם לייקר את המכונית לצרכן בגובה עליית המס. עם זאת, היבואן לא יוכל לייקר מכונית בן לילה ב־7,000 עד 10,000 שקל בלי שהצרכנים ירגישו. מה שהיבואן יכול לעשות, וככל הנראה זה מה שיקרה, הוא לייבא את המכונית בגרסה פחותת אבזור אך לתמחר אותה במחיר קרוב לזה של הגרסה היקרה ששווקה עד כה. אפשרות נוספת היא לייבא גרסה "יוקרתית" ולגבות עליה 120 אלף שקל ומעלה. בכל מקרה, מכוניות הסופר־מיני יהיו ככל הנראה בין הנפגעות העיקריות.

אלטרנטיבות למשפחתיות

שוק המכוניות המשפחתיות כמעט שאינו קיים בישראל. לפני עשור בלבד שלטו כאן ביד רמה מאזדה, טויוטה קורולה ודומותיהן. כעת, בדומה לכל העולם, סר חינן של המכוניות המשפחתיות והן הוגלו לציי הרכב הגדולים ולמחלקות המבצעים וההנחות של יבואני הרכב ומבצעי האפס קילומטר.

עם זאת, היבואנים לא ויתרו על המכוניות המשפחתיות. הם רק שינו כיוון כך שעל המכוניות המשפחתיות יהיה להם יותר רווח בזמן המכירה לציי הרכב הגדולים. לפי נתונים ראשוניים שהגיעו לידי “כלכליסט”, המס הירוק לא יפגע במכוניות המשפחתיות באופן משמעותי מפני שחלק מהיצרנים משתמשים בכל מקרה בטכנולוגיות מתקדמות למדי ומזהמות פחות.

בשנים האחרונות המשפחתיות הלכו והתייקרו. מכוניות כדוגמת מאזדה 3, סקודה אוקטביה ודומותיהן, שרק לפני חמש שנים לא עלו אפילו 130 אלף שקל, מגרדות כעת את מגבלת 140 אלף השקלים. מכיוון שמדובר במכוניות שיגיעו לציי הרכב, שאינם משלמים מחיר מלא, היבואנים מנסים למקסם רווח. איך הם יעשו זאת? התשובה עוברת במסלול אחד: הדולר.

שערו של הדולר הולך וצונח ויבואני הרכב ממהרים כעת לסגור עסקאות. האמצעים, כפי שנראה בשנה הבאה, יהיו יבוא של מכוניות בתקינה אמריקאית שמנועיהן מזהמים אבל הרווח עליהן גדול, הפחתת אבזור תחת כסות של הצגת "רמות גימור חדשות" וגם התייקרויות אם כי מתונות יחסית.

עם זאת, ייתכן שבשנה הבאה דווקא המכוניות המשפחתיות ה"רגילות" יחוו עדנה. הסיבה לכך נמצאת דווקא בהיברידיות: שוק הרכב הישראלי הוא שוק מוכוון מיסוי. וכך, מכוניות אפרוריות כדוגמת יונדאי איוניק או טויוטה קורולה הופכות ללהיטי מכירות הודות להטבות מס נרחבות.

בינואר 2021 יעלה מס הקנייה על מכונית היברידית ל־50%, כלומר רק מעט פחות ממכונית משפחתית רגילה. למזלם של יבואני הרכב ההיברידי, חלק ניכר מהדגמים הפופולריים בישראל הם דווקא רכבי כביש־שטח ובחלק מן המקרים מדובר ברכבים מזהמים למדי. כך נשמר היתרון המיסויי של ההיברידיות. במקרה של חלק מהמכוניות המשפחתיות, במיוחד אלה שמצוידות במנועי טורבו קטנים וחכמים, המאזן בשנת 2021 עלול להחזיר את המכוניות המשפחתיות לרמת פופולריות גבוהה.

מה שעשוי להציל את ההיברידיות הוא הסכם הסחר עם קוריאה שהולך ומתממש. רוב המכוניות ההיברידיות המשפחתיות שמיובאות לישראל מגיעות מקוריאה (חוץ מטויוטה היפנית, כמובן). הסכם סחר עם קוריאה, כאשר יתממש, יעניק ליבואנים פטור ממכס בהיקף של 7% מערך הרכב. כרגיל, הזיכוי לא יגיע לכיסו של הצרכן הפרטי אלא יתחלק בין היצרן והיבואן. ציי הרכב, לעומת זאת, ייהנו מהזיכוי באמצעות הנחות שיקבלו מהיבואן. לפיכך ייתכן שבמהלך המחצית השנייה של 2021 המכוניות ההיברידיות יקבלו רוח גבית.

דילמת הפלאג־אין הייבריד

פלח שוק שנזנח בישראל הוא מכוניות הפלאג־אין הייבריד. מדובר במכונית היברידית שצורכת מעט דלק ולא דורשת את כאב הראש שכרוך בטעינת הרכב למקור חשמל. עיקר התכונה בפלח השוק של מכוניות הפלאג־אין הייבריד הורגשה בשנת 2020 בדגמים היותר יוקרתיים כמו וולוו XC40 ופיג'ו 508. הדגמים העממיים יותר, למשל טויוטה פריוס פלאג־אין הייבריד, מדשדשים אי שם בשולי טבלאות המכירות, בעיקר לנוכח העובדה שמדובר במכוניות שאינן שונות כל כך מהדגמים ההיברידיים הרגילים שהן מבוססות עליהם.

בשנת 2021 יעלה מס הקנייה על רכבי הפלאג־אין הייבריד ל־30% במקביל לעליית מס הקנייה על המכוניות ההיברידיות ל־50%. מהלך כזה עשוי בהחלט להביא לעלייה בביקושים למכוניות פלאג־אין הייבריד עממיות, אבל ביקושים אלה עלולים להיתקל בשתי בעיות.

ראשית, כיום יש באירופה ביקוש ערני למכוניות פלאג־אין הייבריד בגלל דרישות האיחוד האירופי מיצרני הרכב לשווק באירופה מכוניות נקיות. מעבר לכך, תרחיש בעייתי יותר עלול להגיע לאו דווקא מכיוון המכוניות אלא מכיוון התשתיות: כבר כעת נשמעים באירופה קולות הטוענים כי מכוניות פלאג־אין הייבריד בקושי נטענות מן השקע ולכן אינן פחות מזהמות, שהרי הנהגים לא נוסעים במצב החשמלי.

באחרונה החלו כמה ארגונים גדולים בישראל, כמו בזק, להצטייד במכוניות פלאג־אין הייבריד שמגלמות הטבות מס נאות. לא מן הנמנע שהרגולטור הישראלי יידרש בקרוב לעסוק בשאלה האם מכוניות אלה אכן נטענות כשהן מחוברות לשקע כדי לא לפלוט מזהמים בעודן נוסעות? כאשר ברשות המסים יידרשו לעסוק בסוגיה, ייתכן שהמשמעות תהיה פגיעה כמעט מיידית במה שנחשב כרגע לפלח השוק הירוק המבטיח ביותר.

תגיות