אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חברות החלטורה מנסות לתת לעובדים הטבות במקום זכויות צילום: רויטרס

חברות החלטורה מנסות לתת לעובדים הטבות במקום זכויות

אובר ודליברו מנסות להגיע להסכמים עם הנהגים והשליחים שלהן באירופה בתקווה להימנע מחקיקה שעלולה לחייב אותן להגדיר אותם כשכירים ולערער את המודל העסקי שלהן

31.12.2020, 11:47 | שירות כלכליסט
חברות כלכלת החלטורה באירופה, שבימים אלו מתמודדות עם לחצים להעניק לעובדים זכויות בסיסיות, מקוות להשיג הסכם עבודה שיעניק לנהגים ולשליחים שלהן הטבות מסוימות אך לא יהפוך אותם לשכירים, כך מדווח ה"וול סטריט ג'ורנל".

קראו עוד בכלכליסט

אובר (Uber) ודליברו (Deliveroo), מנסות בתמיכת אמזון (הבעלים) להגיע להסכמים עם העובדים ואיגודי העובדים בתקווה להימנע מחקיקה שעלולה לחייב אותן להגדיר את השליחים כשכירים, מהלך שעשוי לערער על המודל העסקי שלהן. המאמצים הנוכחיים מגיעים לאחר כמה הכרעות משפטיות ברחבי אירופה נגד הסיווג של הנהגים והשליחים כעצמאיים.

אובר אף מערערת על עמדת בבית המשפט בבריטניה במטרה להפוך פסיקה לפיה נהגים המשתמשים באפליקציה הם למעשה עובדים של החברה, זאת בעוד שבתי המשפט בשוויץ חייבו את שירות המשלוחים אובר איטס (Uber Eats) להפסיק ולהשתמש בקבלנים עצמאיים באזור ז'נבה. בעקבות זאת, החלו בחברה לראשונה לגייס עובדים חיצוניים.

לטענת החברות, הגדרת העובדים כשכירים תוסיף לעלויות למשתמשים, תפחית את הגמישות של העובדים בקביעת שעות העבודה ותוביל בסופו של דבר לפיטוריהם. לטענת אובר, לנוכח פסיקת בית המשפט בז'נבה, ניתנו חוזים רק ל-300 שליחים, מה שהוביל לכך שאלף נהגים איבדו את עבודתם.

רכבים של אובר, צילום: רויטרס רכבים של אובר | צילום: רויטרס רכבים של אובר, צילום: רויטרס

כעת, בחברות מנסים לשחזר הסכם עבודה שנחתם בחודש ספטמבר עם איגוד קטן באיטליה בו קבוצה של חברות, ביניהן אובר ודליברו, התחייבו להסכם קיבוצי כולל אספקת ציוד, ביטוח ומשכורת של 10 יורו לשעה, סכום הגבוה משכר המינימום הנהוג בחברות של 7 יורו לשעה שאינו כולל חופשות בתשלום או ימי מחלה.

ההסכם שנחתם חל על כל הנהגים והשליחים במדינה לאחר שהממשלה האיטלקית איימה להטיל רגולציה על הסקטור. אובר ודליברו הדגישו כי בכוונתן להגיע להסכמים דומים במדינות אחרות באירופה, כולל צרפת וספרד, זאת למרות שאיגודי עובדים בחברות טוענים מנגד כי ההסכם מעניק לעובדים תנאים גרועים יותר מאשר אילו היו מוגדרים כשכירים.

זירת הקרב הבאה של החברות באירופה היא בספרד, שם הממשלה מקווה לאשר חוק חדש שיסדיר את סוגיית כלכלת החלטורה במדינה כבר בשבועות הקרובים. דליברו ואובר טוענות כי הן מוכנות להציע לעובדים בספרד הסכם לפיו יקבלו תעריפי שכר מינימום בצירוף לבונוסים על עבודה במזג אוויר קשה. אולם, ההסכם אינו כולל תנאים בסיסיים נוספים כמו ימי חופשה בתשלום. דליבו הבהירה כי היא רוצה לשפר את ההגנות על זכויות העובדים בספרד ובמדינות אחרות, אך בלי לסכן את הגמישות שלה בהעסקתם.

חלק מהנהגים דווקא תומכים בעמדה זו של החברות. "אנחנו רוצים לעבוד כקבלנים עצמאיים וליהנות מהגמישות לעבוד כמה שעות שאנחנו רוצים", אמר באדר אידנה חלילי, יו"ר איגוד הנהגים האוטונומים. "חוזה עבודה ל-40 או 30 או אפילו 20 שעות לא מעניין אותי".

מנגד, יש שטוענים שהחברות מציגות בחירה כוזבת בין גמישות ותעסוקה. "החברות רוצות את המודל האיטלקי כי הוא נוח להן יותר מאשר לעובדים", אומר דני גוטייראז דובר של איגוד 'נהגים בעד זכויות'. "הן טוענות שהן מציעות גמישות אבל העובדים לא באמת יכולים לבחור מתי לעבוד ומתי לא. אנחנו עובדים כשהן מאפשרות לנו לעבוד, ויש הבדל גדול בין הדברים".

משלוחי מזון, צילום: שאטרסטוק משלוחי מזון | צילום: שאטרסטוק משלוחי מזון, צילום: שאטרסטוק

לפי ולריו דל סטפנו, מרצה לחוקי עבודה באוניברסיטת KU Leuven בבלגיה, במדינות אירופיות רבות יש חוקים המגנים על העובדים שכלולים בחוקה, מה שעלול לפגוע במאמצים להגדיר קטגוריה חדשה של קבלנים עצמאיים בחוק. בנוסף ציין כי לחקיקה אפשרית באירופה צפויה להיות השפעה גם על כלכלת החלטורה בארה"ב. "אם כל אירופה תתייחס לנהגים והשליחים בחברות האמריקאיות כשכירים, יהיה קשה למחוקקים בארה"ב לא להתערב", הסביר.

תגיות