אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קרב על סמכויות ואגו משתק את קידום התשתיות הלאומיות צילום: רכבת ישראל

בלעדי לכלכליסט

קרב על סמכויות ואגו משתק את קידום התשתיות הלאומיות

מנכ"ל משרד התחבורה אסר על חברות גדולות במשק - בהן הרכבת, נת"ע ונמלי הים, להשתתף בפורום לתיאום תשתיות שהקימה רשות החברות. זאת מחשש שהפורום יכרסם בסמכויות משרדו

03.01.2021, 06:53 | ליאור גוטמן

המתיחות בין רשות החברות הממשלתיות למשרד התחבורה עולה מדרגה ומאיימת לשתק את שיתופי הפעולה לקידום תשתיות בישראל. מנכ"ל משרד התחבורה עופר מלכה שלח ביום רביעי האחרון הנחיה לכלל החברות שמשרד התחבורה אחראי עליהן, לפיה אסור להן להשתתף בפורום המנכ"לים לתיאום פרויקטי תשתיות בישראל שהקימה רשות החברות, כך נודע ל"כלכליסט". מדובר בהנחיה שמתאימה לחברות הגדולות במשק, לרבות רכבת ישראל, נתיבי ישראל (מע"צ לשעבר), נתיבי איילון, נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) ונמלי הים באשדוד ובחיפה. 

קראו עוד בכלכליסט

ההוראה של מלכה מפתיעה בנחרצות שלה ובכירי הענף התקשו להבין איזו תועלת תצמח ממנה. תיאום התשתיות בין החברות הממשלתיות הגדולות מהווה לא פעם אבן נגף בדרך להשקת פרויקט שצפוי לשרת אוכלוסייה רחבה או את כלל אזרחי ישראל. עבודות בנייה, חציבה או חפירות שונות מחייבות תיאומים בין הגופים שמנהלים את ענפי התחבורה, הדלק, החשמל, הגז, התקשורת או המים.

השפעה על בונוס המנהלים

הממשלה הכירה בחשיבות התיאום בין גופי התשתיות השונים, ושר האוצר ישראל כץ אף הקים במשרדו "מטה תשתיות" שסמכויותיו עוגנו בחוק ההסדרים. המטה הוקם טכנית, אולם בשל התפרקות הממשלה ואי־אישור התקציב וחוק ההסדרים המטה נשאר ללא סמכויות מעשיות, לרבות היעדר גישה לפרויקט הקמת המטרו שקידומו לא עוגן חוקית.

מנכ"ל משרד התחבורה עופר מלכה, צילום: דוברות משרד התחבורה מנכ"ל משרד התחבורה עופר מלכה | צילום: דוברות משרד התחבורה מנכ"ל משרד התחבורה עופר מלכה, צילום: דוברות משרד התחבורה

מאחר ומטה התשתיות נשאר מוגבל בתפקידיו נכנסה לואקום שנוצר רשות החברות הממשלתיות. היא פרסמה לפני מספר ימים הודעה לכלל החברות על הקמת "פורום מנכ"לים לתיאום תשתיות", שתפקידו "קבלת החלטות רוחביות והדדיות עבור חברות בנושא תיאום תשתיות". בין תפקידי הפורום שצוינו: "המלצות מדיניות לפורום מנכ"לים; הסרת חסמים שוטפים בין דרגי הביצוע; קידום תכנון, תקציבים ומימון פרויקטים משותפים; קידום הסדרים בין חברות תשתית ויצירת מנגנון לקיצור לו"ז, חוזים, ביטוח וערבות, גיבוש נהלי עבודה אחידים", ועוד.

ברשות החברות רצו להקים עד קיץ 2021 מערכת ממוחשבת לתיאום התשתיות הלאומיות שתכיל מאגר עם מיפוי גיאוגרפי של כלל התשתיות ושיתופו בין כל הגורמים. כדי לוודא שהנושא מתקדם ציפו ברשות לקבל אחת לשנה דו"ח התקדמות מכל חברה, כאשר התמרוץ שנקבע הוא שתגמול המנהלים בחברות הממשלתיות - הבונוס השנתי שהם רשאים לקבל לעתים בין 4 ל־6 משכורות - יושפע ישירות מ"טיוב תהליך תיאום התשתיות, יישום הוראות החוזר והחלטות הפורום", עם יעדים מדידים: כמה המנהלים עמדו במטרות, הצליחו לטייב הליכים ולקצר לוחות זמנים.

אלא שכוונות לחוד ומציאות לחוד: מנכ"ל משרד התחבורה מלכה, שלח כאמור, בחמישי האחרון הנחיה ברורה: "בהמשך למכתב שנשלח אליכם על ידי רשות החברות הממשלתיות בעניין פורום תיאום תשתיות בין חברות תשתית ממשלתיות (אשר לא ברור מקור הסמכות להקמתו), הנחייתי היא כי אין להשתתף בפורום או לקחת חלק בדיוניו". מלכה לא נימק את הסיבה להחלטתו.

מבדיקת "כלכליסט" עולה שמשרד התחבורה חושש שהקמת הפורום תעקר את סמכויותיו ותהפוך חלק מהעבודה שלו למיותרת. אם רשות החברות מקימה גוף־על שמתכלל את כל העבודות והחלטותיו מחייבות את הדירקטוריונים השונים - ובכלל זה כופה החלטות שאולי משרד התחבורה לא מסכים להן - ואף מתגמלת את המנהלים בהתאם לציות להוראות, יכולת השליטה של משרד התחבורה על הפרויקטים ועל התקציבים הולכת ונחלשת, גם אם המהלך נועד לשרת את הציבור.

ההנחיה של משרד התחבורה עלולה לחסום את יכולתו של הפורום לעבוד או לקדם פרויקטים. בשלב זה לא ברור כמה מהחברות הממשלתיות יעתרו להוראת מלכה. בהודעה של רשות החברות הממשלתיות מצוין שהקמת הפורום נעשית מכוח סעיף 54(4) לחוק החברות הממשלתיות, ולכן החברות הבורסאיות בתחום התחבורה - דוגמת הרכבת ונמלי ישראל - עלולות לדווח לבורסה שהן קיבלו הוראה ממשרד התחבורה שלא לציית לרגולטור הישיר שלהן. כך או כך, המהלך מעלה לרמה גבוהה יותר את המלחמות בין משרדי הממשלה לרשות החברות הממשלתיות.

"אין סמכות לרשות החברות"

ממשרד התחבורה נמסר כי "תיאום תשתיות הוא אחד מתפקידיו העיקריים של המשרד. אנו עוסקים בכך יומם ולילה על מנת לודא סינרגיה מיטבית בין כל גופי התשתית שבאחריותינו. תמוה ומוזר כיצד רשות החברות הממשלתיות מקדמת יוזמה בעלת השלכות משמעותיות על פעילות משרד התחבורה ופונה לחברות ללא כל התייעצות או תיאום עם הגוף האחראי על תשתיות התחבורה בישראל".

ממשרד התחבורה נמסר בנוסף כי "אין זה מסמכותה של רשות החברות הממשלתיות לדון בתיאום של תשתיות מטה. רק באחרונה הוקם במשרד האוצר מטה שתפקידו להסיר חסמים בתחום התשתיות ואין צורך כלל במטות נוספים. למיטב ידיעתנו גם במשרדי האוצר והאנרגיה מתנגדים ליוזמה המוזרה".

תגיות