אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שנת הגיימינג: 2020 הזניקה את הענף כולו - ואלה היו המנצחות הגדולות ביותר

גיימריסט

שנת הגיימינג: 2020 הזניקה את הענף כולו - ואלה היו המנצחות הגדולות ביותר

משחק אלמוני בן שנתיים שהפך לתופעה תרבותית עולמית, הנפקה שהפכה את משחקי הווידאו לטרנד השקעות וחברה יפנית אחת שהרוויחה בענק מהקורונה. הסיפורים העסקיים הגדולים של הגיימינג בשנה החולפת

03.01.2021, 14:12 | עמית קלינג ועמרי רוזן

קצת לא נעים לכתוב את זה כשמיליארדי אנשים מסביב לעולם סובלים, אבל 2020 היתה שנה טובה מאוד עבור העוסקים בגיימינג. הבידוד החברתי והסגרים האיצו את מה שעוד קודם לכן היתה נסיקה, ואף שתעשיית המשחקים היתה תעשיית הבידור הגדולה עוד קודם לכן, השנה הזו חתמה סופית את מעמדו של הגיימינג כצורת בידור מיינסטרימית לכל דבר ועניין. ישנם עשרות ואפילו מאות סיפורים שממחישים את זה, אבל הדרך הקלה ביותר לראות עד כמה הגיימינג התפוצץ היא במספרים.

מסכמים שנה בגיימריסט

לפי דו"ח משותף לחברות המחקר המובילות בענף, כפי שאיגד אתר Gamesindustry.biz, תעשיית הגיימינג תסיים את השנה עם הכנסות של 174.9 מיליארד דולר, עלייה של כ-15% לעומת הכנסות של 152.1 מיליארד דולר ב-2019. מתוך סכום זה, 49% הגיעו ממלכי הצמיחה של הענף - משחקי המובייל, שהכניסו 86.3 מיליארד דולר ב-2020.

לשוקי ההון היתה שנה מוצלחת בענפים רבים, אולם גם כאן הגיימינג בלט לטובה, כאשר מניות רוב החברות הנסחרות מהענף עקפו את הנאסד"ק, שעלה בכ-43%, וזינקו בשיעור של יותר מ-50%. לא מעט מן החברות אף הכפילו את שוויין.

בתוך החגיגה הזאת, כמה סיפורי הצלחה זהרו במיוחד. לצדם, לא מעט שערוריות פקדו את תעשיית המשחקים בשנה החולפת. אלו היו רגעי השיא - והשפל - של כלכלת הגיימינג ב-2020.

כך משחק אלמוני בן שנתיים סחף את העולם

יש הרבה זוויות להסתכל מהן על Among Us, הלהיט המפתיע הגדול של השנה החולפת, משחק שהפך כמעט בין רגע מאלמוני לשם דבר. אמונג אס מגלם בתוכו כמה מגמות משמעותיות מאוד מהשנה החולפת 2020, אבל לפני שנכנסים אליהן, צריך לספר את הסיפור ההצלחה הלא-ייאמן של המשחק. 

Among Us. הכל בחיים זה טיימינג, אבל לפעמים זה לוקח שנתיים Among Us. הכל בחיים זה טיימינג, אבל לפעמים זה לוקח שנתיים Among Us. הכל בחיים זה טיימינג, אבל לפעמים זה לוקח שנתיים

אמונג אס הוא משחק רשת קטן וחמוד, שבו קבוצת שחקנים צריכה לתחזק יחד ספינת חלל, תוך כדי שהיא מנסה לגלות מי מבין החברים הוא בוגד שמנסה לחבל בעבודתם ולחסל אותם. הוא אמנם התפוצץ בענק השנה, אבל קיים עוד מ-2018, אז השיק אותו הסטודיו InnerSloth, שהיה מורכב רק משלושה אנשים. וכשהוא יצא, שום דבר לא קרה. במשך קרוב לשנתיים, המשחק זכה להתעלמות כמעט גורפת מעצם קיומו ולאורך חודשים ארוכים שיחקו בו כמה עשרות שחקנים בלבד. אבל המפתחים המשיכו לשחרר תוכן ולא ויתרו עליו. רק שאפילו זה לא היה המפתח להצלחה, רק מה שאפשר למשחק לא להיעלם באלמוניות מוחלטת.

המפתח היה בכלל משחק אחר: Fall Guys: Ultimate Knockout, שבו שחקנים מגלמים מה שנראה כמו סוכריות ג'לי עם רגליים וידיים, שנאבקות זו בזו במסלול מכשולים בהשראת שעשועון הטלוויזיה Wipeout. ההצלחה הגדולה של Fall Guys משכה את טובי הסטרימרים למשחק הזה, ולא מעט מהם שמעו בתגובות הצופים שכדאי להם לנסות משחק בשם אמונג אס, שמזכיר אותו במובנים רבים: במשחקיות הקלילה, באווירה של משחק חברה ובעיצוב הדמויות הכמעט זהה. קשה להצביע איפה נפלה אבן הדומינו המשמעותית הראשונה שלו – אם כי היא הגיעה איפשהו בקרב סטרימרים הפופולריים בדרום אמריקה ובקוריאה – אבל באמצע 2020 המשחק הפך ללהיט ב-Twitch וביוטיוב, והסטרימרים הגדולים בעולם – נינג'ה, פוקימיין ושות' – עלו על העגלה. משם, הדרך מאלמוניות מוחלטת לכדי תופעה בינלאומית היתה קצרה, כמעט מיידית, חוצת גילאים ומגזרים.

Fall Guys. ההצלחה של Among Us באה בעקבותיו Fall Guys. ההצלחה של Among Us באה בעקבותיו Fall Guys. ההצלחה של Among Us באה בעקבותיו

המשחקים שתפסו את התאוצה הגדולה ביותר בקורונה היו כאלה שאיפשרו לרבים, בעיקר לילדים ונוער, משהו שהוא פחות משחק ויותר מרחב דיגיטלי לבלות בו זמן עם חברים. כיום, הדמויות של אמונג אס ופול גייז בדרך להיות המיניונים הבאים. הצוות הקטן שפיתח את המשחק הזה לא היה יכול לתאר לעצמו איזה להיט יוצא לו מתחת לידיים, ובטח שלא היה יכול אפילו בחלומות הפרועים ביותר להאמין שיהפוך לאחת התופעות התרבותיות הגדולות של השנה.

המשחק הישראלי שגרף הכנסות של יותר ממיליארד דולר

גיימינג הוא ענף צפוף. בכל יום יוצאים לשוק מאות משחקים, והדרך להכרה רחבה ארוכה וקשה - אבל אפשרית, אם יש לכם את המשחק הנכון. ל-Moonactive (מון אקטיב) הישראלית יש את המשחק הנכון וקוראים לו Coin Master. זה משחק מובייל פשוט למדי, שבו שחקנים בונים כפרים וירטואליים ותוקפים זה את זה - הכל באמצעות סיבובים של מכונת מזל. השילוב הזה, של הימורים-לייט עם משחקיות פשוטה בעלת אלמנט חברתי, גרף למון אקטיב הכנסות של 1.1 מיליארד דולר השנה, לפי חברת המחקר SensorTower. זה שם אותו במקום הרביעי ברשימת משחקי המובייל המכניסים ביותר, מעל Roblox שנמצא בדרך להנפקה ומתחת רק ללהיטים כמו פוקימון גו, Honor of Kings ו-PUBG.

Coin Master. מכונת מזל שמדפיסה כסף עבור החברה המפתחת מון אקטיב Coin Master. מכונת מזל שמדפיסה כסף עבור החברה המפתחת מון אקטיב Coin Master. מכונת מזל שמדפיסה כסף עבור החברה המפתחת מון אקטיב

קוין מאסטר, שהושק ב-2015, הכפיל את ההכנסות שלו מ-2019, והרוויח 118 מיליון דולר רק בנובמבר. במון אקטיב לא רק עושים כסף, אלא גם מוציאים יותר ויותר ממנו. החברה הכפילה השנה את גודל הצוות ל-350, ולפני שבוע רכשה ממש סטודיו משחקי מובייל בלארוסי ב-100 מיליון דולר.

סין עולה למגרש של הגדולים

בספטמבר, סטודיו סיני בשם MiHoYo הוציא לשוק משחק תפקידים מקוון בשם Genshin Impact (גנשין אימפקט). למשחקים סיניים אין בדיוק שם של תוצרת איכותית בתחום – כמו הסחורה הקמעונאית שסין מייצאת, גם רבים מהמשחקים הסיניים הם זולים ומהירים, עם יחס רופף מאוד לזכויות יוצרים ועושים הרבה כסף. הרבה מאוד כסף.

Genshin Impact. החזיר עלויות פיתוח של 100 מיליון דולר בתוך שבועיים Genshin Impact. החזיר עלויות פיתוח של 100 מיליון דולר בתוך שבועיים Genshin Impact. החזיר עלויות פיתוח של 100 מיליון דולר בתוך שבועיים

אבל גנשין אימפקט, שבמבט ראשון נראה כמו חיקוי די בוטה של להיט הענק של נינטנדו Legend of Zelda: Breath of the Wild, הוא חיה אחרת. MiHoYo לקחה תקציב פיתוח של 100 מיליון דולר ויצרה חוויה עשירה, מקורית וברמת ההפקה הגבוהה ביותר. זה עזר לה להחזיר את ההשקעה בתוך שבועיים בלבד - ועוד במשחק שניתן לגמרי בחינם. כמעט כמו בכל משחק חינמי, הכסף בגנשין מגיע ממכירות בתוך המשחק, ובפרט מרכישת האפשרות להפעיל שוב ושוב את מכונת המזל שעומדת בבסיסו, שבאמצעותה ניתן לקבל גישה לדמויות חדשות. זהו יצור כלאיים שדורש מכל מי שעוקב אחר התעשייה לשקול מחדש את הפרדיגמות שבהן הוא רגיל לבחון משחקים מערביים ומשחקים מהמזרח הרחוק, ואת המודלים הכלכליים של שניהם מכונת המזל שבבסיס המשחק העלתה את חמתם של כמה מבקרים קולניים, אולם כיום השיח הזה ברובו דעך, לטובת אחד אחר: הסכמה רחבה כי גנשין אימפקט מציב סטנדרט חדש לאיכות שלה ניתן לצפות ממשחקים חינמיים.

הקרב המכוער של השנה

הקרב בין סוני ומיקרוסופט, שהשיקו השנה דור חדש של קונסולות מתחרות, התגמד לעומת היריבות העסקית המכוערת שהתפתחה בין אפל לחברת Epic Games (אפיק), האחראית על פורטנייט. הכל התחיל כשאפיק עברה במפורש וביודעין על תנאי שימוש של חנות האפליקציות של אפל, הציווי הראשון: תמיד תשלם עמלה.

לא ברור מתי פורטנייט ישוב למכשירי אפל. בינתיים, השחקנים נפגעים, צילום: Cnet לא ברור מתי פורטנייט ישוב למכשירי אפל. בינתיים, השחקנים נפגעים | צילום: Cnet לא ברור מתי פורטנייט ישוב למכשירי אפל. בינתיים, השחקנים נפגעים, צילום: Cnet

מייסד ומנכ"ל אפיק טים סוויני הוא מבקר ותיק של העמלות הגבוהות שנגבות בחנויות דיגיטליות, למשל 30% במקרה של אפל ושל סטים, חנות משחקים למחשבים אישיים. במקרה של סטים, אפיק השתמשה בכיסים ההולכים ומעמיקים שלה כדי להשיק חנות מתחרה. במקרה של אפל, היא בחרה להתריס והשיקה חנות דיגיטלית פנימית לפורטנייט – הפרה בוטה של דרישת אפל שכל הרכישות במכשירים שלה ייעשו דרכה, כדי לגזור עמלה כמובן.

מהר מאוד פורטנייט נבעט מחוץ לחנות האפליקציות. אפיק והגיבה עם סרטון מעליב – פרודיה על פרסומת איקונית של אפל עצמה, שהקניט בזמנו את מיקרוסופט - שבו היא מציירת את אפל כרודנית קטנונית וכועסת. התגובה של אפל אכן היתה רודנית וקטנונית. בחברה לא הסתפקו בחסימת אפיק עצמה, אלא הודיעו גם כי יחסמו את כל המשחקים שפותחו באמצעות מנוע פיתוח המשחקים הפופולרי Unreal Engine, מבית אפיק.

כיום, כצפוי, הסיפור הזה נמצא בבירור בבית משפט, שכבר מצא את הענישה הקולקטיבית של המפתחים ב-Unreal בלתי חוקית בתוך זמן קצר. אולם את הסכסוך בין אפיק לאפל לא יהיה כל כך קל לפתור בזמן הקרוב. אפל נכנעה במעט לדרישות כלפיה, וחתכה את העמלה ל-15% עבור מפתחים שעושים פחות ממיליון דולר בשנה. זה צעד תקשורתי בעיקרו, במיוחד עבור אפיק ולחברות הגדולות שחברו אליה לקואליציה נגד אפל, שעבורן הוא חסר משמעות. אפיק, כך נראה, כאן בשביל קרב ארוך, והיא מצוידת באחד המשחקים האהובים בעולם.

איך כלי לפיתוח משחקים הוביל לאחת ההנפקות המדוברות של השנה

מעטים מחוץ לתעשיית הגיימינג הכירו את חברת Unity (יוניטי) לפני ספטמבר. אז, החברה הדנית-אמריקאית יצאה להנפקת מניות ראשונית בבורסה בניו יורק. עד מהרה, ההנפקה הזאת חוללה שני דברים: היא הפכה את יוניטי לאחת ממניות הטכנולוגיה המדוברות של השנה והעלתה על המפה של משקיעים רבים את הגיימינג כענף צמיחה לוהט.

מנכ"ל יוניטי ג מנכ"ל יוניטי ג'ון ריצ'יטלו. העתיד נמצא מחוץ לגיימינג | צילום: בלומברג מנכ"ל יוניטי ג

מעטים ידעו מי היא יוניטי משום שהמוצר שלה מיועד בעיקר למפתחי משחקים. זהו מנוע משחק, השם של התעשייה לארגז כלים עצום שרק הולך ומתרחב, שבאמצעותו אפשר לחבר את כל החלקים השונים שמהם בנוי משחק. כיום, יותר מחצי מהמשחקים בעולם נוצרים באמצעות המנוע של יוניטי - והיא חזקה במיוחד במשחקי מובייל, שבעצמם אחראים לכמעט חצי מההכנסות של הגיימינג כולו.

בפני עצמם, אלה נתונים מעודדים שעוזרים להסביר למה יוניטי יותר מהכפילה את שוויה מאז הנפקתה, ונסחרת כבר לפי שווי של יותר מ-40 מיליארד דולר. אבל הם לא מספרים את הסיפור כולו. אם התוכניות של החברה יצלחו, והיא אכן קוראת נכון את המפה, הכסף הגדול שלה יתחיל להגיע בעוד כמה שנים מתעשיות נוספות שהחלו לאמץ את הכלים שהיא מפתחת. באדריכלות, בקולנוע, בהנדסה, בבניין, בהדרכות מקצועיות, בייצור רכב ובשיווק כבר עושים שימוש בכלי של יוניטי, שמאפשר לייצר סביבות תלת-מימדיות חכמות, אינטראקטיביות ומרהיבות ביופיין - תוך מתן חופש יצירתי גדול והסרת מגבלות רבות שאפיינו דרכי עבודה ישנות.

החברה שגרמה למיקרוסופט להוציא 7.5 מיליארד דולר

בסוף ספטמבר, חודש וחצי לפני שסוני ומיקרוסופט השיקו דור חדש של קונוסולות משחק, מיקרוסופט הטילה פצצה והודיעה כי היא רוכשת את זנימקס מדיה, חברת אחזקות שבאמתחתה כמה אולפני פיתוח משחקים - ובראשם אחד בשם בת'סדה. כאשר משלבים יחד את הכותרים הגדולים של האולפנים השונים של זנימקס, מתקבל קטלוג משחקים שאין שני לו, הכולל את סדרות היריות הוותיקות DOOM ו-Wolfenstein, את סדרות משחקי התפקידים Fallout ו-Elder Scrolls, וכן שורה של להיטים בפרופיל רק מעט נמוך יותר.

כמה מהכותרים הבולטים של בת כמה מהכותרים הבולטים של בת'סדה. קטלוג שאין שני לו | צילום: מיקרוסופט כמה מהכותרים הבולטים של בת

חייבים לבחון את הרכישה הזאת לאור הסמיכות להשקת הקונסולות החדשות. מיקרוסופט הפסידה לסוני בענק בקרב על הדור הקודם, עם מכירות של 48 מיליון יחידות Xbox One, לעומת 112 מיליון פלייסטיישן 4. לאור העובדה שמדובר במוצרים כמעט זהים, ההסבר העיקרי לנוק-אאוט הזה הוא המשחקים הבלעדיים של סוני, שגרמו לאקסבוקס להחוויר ובענק.

אלא מה? מיקרוסופט רמזה כבר יותר מפעם אחת שככל הנראה ניתן יהיה לשחק במשחקים של זנימקס גם בפלייסטיישן. אז כן, מיקרוסופט כנראה רצתה להלחיץ קצת את רוכשי הפלייסטיישן 5, אבל הכסף הגדול שהיא שפכה נועד קודם כל לחזק מוצר אחר שלה: שירות Game Pass (גיים פאס), מנוי חודשי המקנה גישה לספריה של מאות משחקים.

הקטלוג של זנימקס הופך כבר עכשיו את גיים פאס למוצר הרבה יותר אטרקטיבי, כשפתאום בעבור 10-15 דולר בחודש אפשר לקבל גישה למשחק כמו DOOM Eternal, שיצא רק ב-2020 ונחשב לאחד המשחקים הטובים של השנה. אבל הרכישה הזאת משרתת מטרה גדולה יותר: משחקים בלעדיים עבור גיים פאס, כאלה שיקשו מאוד על כל תחרות עתידית לשירות המנויים הצומח של מיקרוסופט - תחרות שלא בהכרח תגיע מצד היריבה הוותיקה סוני.

המלכה הבלתי מעורערת של 2020

ענף הגיימינג, כאמור, נהנה משנה יוצאת דופן. ההצלחה הזאת נגעה כמעט בכל החברות בתחום, אולם אחת זרחה מעל כולן: נינטנדו. כמו לכולם, גם לחברה היפנית היו תוכניות שונות ל-2020. בשנה שהסתיימה זה עתה, מאריו - האייקון הגדול ביותר של נינטנדו ושל עולם הגיימינג כולו - חגג יום הולדת 35. זו היתה אמורה להיות שנה עמוסה באירועים נוצצים, השקות סוערות שיסחפו אליהן המוני אנשים. האיסור על התקהלויות הכריח את החברה לשנות כיוון, ולהתמקד בהשקת כמה משחקים - למשל אסופת כותרים ישנים שהותאמו לשימוש בקונסולת הסוויץ' - לצד אביזרים ושאר מרצ'נדייז. זה נחמד, אבל זה רחוק מפסטיבל מאריו שתוכנן.

Animal Crossing. להיט מפתיע שהפך לאחד המשחקים הנמכרים אי פעם Animal Crossing. להיט מפתיע שהפך לאחד המשחקים הנמכרים אי פעם Animal Crossing. להיט מפתיע שהפך לאחד המשחקים הנמכרים אי פעם

זה השאיר את נינטנדו במצב מעט משונה, שכן החברה לא תכננה להשיק הרבה כותרים מלהיבים ב-2020. אלא שהמציאות המשונה שנכפתה על העולם הפכה שני כותרים אחרים שלה, שלא כוללים את השרברב האיטלקי הנודע, לשוברי קופות בלתי צפויים. Animal Crossing, משחק פסטורלי ורגוע שבו שחקנים משוטטים באי המאוכלס בחיות מדברות, סחף את העולם והפך לאחד המשחקים הנמכרים אי פעם. Ring Fit Adventure, משחק כושר הכולל אביזרים ייעודיים, יצא בכלל ב-2019 אבל אזל מהמדפים למשך שבועות ארוכים ב-2020 כאשר מיליוני אנשים חיפשו פתאום דרך לעשות כושר בלי לצאת מהבית.

כל זה סייע לקונסולת הסוויץ' של נינטנדו להישאר בראש טבלת המכירות לאורך כל השנה, גם בנובמבר, החודש שבו הושקו הקונסולות החדשות של מיקרוסופט וסוני, אירוע של פעם בשבע שנים. הבכורה של הסוויץ' קשורה גם לחוסרים אדירים במלאי של פלייסטיישן 5 ו-Xbox Series, אבל זה לא משנה את העובדה שב-2020 נינטנדו נכנסה לעוד מיליוני בתים בעולם. בשנה שהחלה עכשיו מתכננת החברה להשיק כמה כותרים גדולים מסדרות הדגל שלה, וכעת היא תוכל למכור אותם להרבה יותר אנשים. עכשיו רק נשאר לראות אם החברה תצליח לשבור את "קללת נינטנדו", שלפיה אחרי כל הצלחה גדולה שלה מגיע כישלון גדול לא פחות.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות