אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מה עומד מאחורי גל ההזמנות למכ"ם כיפת ברזל ממזרח אירופה צילום: התעשייה האווירית

בלעדי לכלכליסט

מה עומד מאחורי גל ההזמנות למכ"ם כיפת ברזל ממזרח אירופה

בתוך שנה, באמצע משבר כלכלי עולמי, רכשו שלוש מדינות מזרח אירופיות חברות נאט"ו מכ"מים מהתעשייה האווירית. ד"ר גספר מארוט, האחראי על הרכש הביטחוני בהונגריה, מסביר איך זה קרה, מה הקשיים ברכישות כאלה וחושף את העסקאות שבדרך

15.01.2021, 14:58 | אודי עציון

בתוך שנה הודיעו שלוש מדינות מזרח אירופיות על רכישת מכ"מים מהתעשייה האווירית. אתמול הכריזה סלובקיה, לפני חודש הונגריה, ובסוף 2019 צ'כיה. שווי העסקאות המצטבר הוא יותר מחצי מיליארד דולר, והן כוללות עשרות מכ"מי הגנה אווירית (MMR), מהסוג שמשמש גם את מערכת כיפת ברזל.

קראו עוד בכלכליסט

מדובר בשלוש מדינות החברות בנאט"ו, עם מחויבות לרכש ממדינות הארגון, שגם בשיאו של משבר כלכלי עולמי, בחרו למצוא את התקציבים לרכש הביטחוני, ולבצע אותו מחברה ישראלית, באמצעות עסקאות בין ממשלות דרך משרד הביטחון והסוכנות לייצוא ביטחוני (סיב"ט).

ד"ר גספר מארוט, יו"ר הרשות למודרניזציה של התעשייה הביטחונית וכוחות הביטחון בהונגריה, והנציב לרכש אמל"ח במשרד ראש הממשלה בבודפשט, הסביר בשיחה עם "כלכליסט" איך נולדה העסקה ההונגרית, ומעניק הצצה נדירה לאחורי הקלעים של עסקאות כאלה.

המכ"ם של כיפת ברזל, צילום: התעשייה האווירית המכ"ם של כיפת ברזל | צילום: התעשייה האווירית המכ"ם של כיפת ברזל, צילום: התעשייה האווירית

"הונגריה כבר רכשה בעבר מערכות נשק מישראל, אבל זו פעם ראשונה שאנחנו רוכשים מערכת הגנה אווירית", אומר מארוט. "כחברה בברית הצפון אטלנטית אנחנו מחויבים לתמוך בפעילות הארגון, וכמדינת גבול יש לנו מחויבות מיוחדות לתרום למוכנות של נאט"ו. לכן אנחנו משדרגים את מערכת ההגנה האווירית שלנו במכ"מים מודרניים".

על העסקה התמודדו עם חברות אירופיות, למה נבחר המכ"ם הישראלי?

 "קיבלנו אישור מיוחד מהפרלמנט לבצע רכש ישיר מישראל. יש לנו הערכה גדולה לטכנולוגיה הישראלית, ולביצועים של מערכת כיפת ברזל. העסקה תכלול עם חיזוק הפעילות עם חברות מקומיות בהונגריה, ועבודה עם סטארט-אפים בתחום הביטחוני. אנחנו מעריכים את המודל הישראלי, של השקעה ממשלתית במו"פ ביטחוני שהפך את התעשיות הביטחוניות בישראל לאחת הטובות בעולם. אנחנו בוחנים גם רכישות נוספות מהתעשיות הביטחוניות אצלכם".

מה למשל?

"אנחנו בקשר גם עם רפאל ועם אלביט. בוחנים למשל רכש של טילי נ"ט ספייק מרפאל, לשימוש בנגמ"שים ואולי גם ממסוקים. בוחנים מתכונות שונות לעסקה, כמו שנעשתה עם פולין (שקיבלה רישיון לייצור מקומי של הטיל - א"ע). באלביט אנחנו בוחנים את מל"טי ההרמס".

בעסקה מעורבת גם ריינמאטל קנדה. מה יהיה החלק שלה?

"לפני 15 שנה רכשנו בפעם הראשונה מכ"מים מספק מערבי, והיו לנו קשיים ממושכים לבצע אינטגרציה בינם לשאר המערכות שלנו. הפעם ביקשנו לשלב בעסקה חברה שכבר יש לה ניסיון באינטגרציה של מכ"ם ה-MMR עם המערכות של נאט"ו".

 

גספר מארוט, יעקב הדס, יואב תורג גספר מארוט, יעקב הדס, יואב תורג'מן | צילום: באדיבות התעשייה האווירית גספר מארוט, יעקב הדס, יואב תורג

המכ"מים הראשונים יסופקו לצבא הונגריה ב-2023, ייכנסו לשירות מבצעי שנה לאחר מכן, והאספקה תסתיים ב-2027. מ-2025 ישולבו במכ"ם רכיבים שייוצרו בידי חברות הונגריות.

"ההכרזה על העסקה קיבלה כיסוי יפה בתקשורת המקומית, עם קישורים ישירים לכיפת ברזל", אומר יעקב הדס, שגריר ישראל בהונגריה, לשעבר שגריר ישראל לנאט"ו. "זו עסקה שתייצר מאות מקומות עבודה בשתי המדינות, ומבטאת גם רמה אחרת לגמרי הקשרים בין ישראל לנאט"ו מזו שהיתה רק לפני עשור".

יואב תורג'מן, סמנכ"ל התעשיה האווירית ומנכ"ל אלתא, אומר כי "ה-MMR הוא המכ"ם המערבי עם הכי הרבה ניסיון קרבי, וכעת בעזרת היכולת ההנדסית הגבוהה שמצאנו בהונגריה נספק ללקוח מערכת ברמה גבוהה, ועם שיתוף פעולה שיוכל לפתוח לנו שווקים חדשים".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות