אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הפגיעה בשוק הסיטונאי היא רק חלק מנזקי HOT צילום: אלכס קולומויסקי

הפגיעה בשוק הסיטונאי היא רק חלק מנזקי HOT

HOT דיווחה כי 120 אלף לקוחות חוברו ב”שוק הסיטונאי”, אף שבפועל מחוברים רק כ־40 אלף. את פגיעתה ברפורמה יש לשקול כשהיא מבקשת להצטרף למיזם הסיבים

20.01.2021, 08:09 | אביאור אבו

"יותר מ־120 אלף לקוחות חוברו מאז תחילת הרפורמה לשוק הסיטונאי ברשת הכבלים", מסרה שלשום חברת HOT בתגובה לכוונת משרד התקשורת להטיל עליה קנס של 6 מיליון שקל בשל הכשלת רפורמת השוק הסיטונאי באינטרנט. אולם על פי גורמים בשוק התקשורת, ל־HOT יש כ־40 אלף לקוחות בלבד בשוק הסיטונאי (לקוחות של ספקי אינטרנט שמשתמשים בתשתית של HOT).

את תשובתה המטעה מתרצת כעת החברה בטענה שהתכוונה למספר הלקוחות "ברוטו", כלומר כל מי שאי פעם התחברו לשירות, לרבות אלה שהתנתקו ממנו. קשה להאמין שהחברה אינה מודעת להבדל התהומי בין השניים, מספרית ומהותית. המשמעות היא שרק כשליש מאלה שהשתמשו בתשתית שלה עדיין עושים זאת. 

קראו עוד בכלכליסט

הנתון החדש שנחשף עתה ממחיש ביתר שאת את כישלון רפורמת השוק הסיטונאי על גבי רשת HOT ואת הפגיעה הקשה של החברה בתחרות. בישראל כיום כ־2.5 מיליון לקוחות אינטרנט, כ־700 אלף מתוכם על רשת HOT. משמע, רק כ־1.6% מבין מנויי האינטרנט בישראל מחוברים דרך השוק הסיטונאי על גבי תשתית של HOT, וזאת שש שנים מאז יצאה הרפורמה לפועל. בבזק, לשם השוואה, הנתון עומד על כ־23%, שהם כ־570 אלף לקוחות. לפי הנתונים האלה, הקנס שהטיל משרד התקשורת על HOT בגין הכשלת הרפורמה כבר נראה צנוע מדי.

ממדי כישלון רפורמת השוק הסיטונאי ב־ HOT ממדי כישלון רפורמת השוק הסיטונאי ב־ HOT ממדי כישלון רפורמת השוק הסיטונאי ב־ HOT

מה שברור הוא שעבור חברה שמכניסה כמיליארד דולר בשנה, קנס של 6 מיליון שקל כמעט אינו מורגש. הפגיעה התחרותית שמובילה HOT היא הרבה מעבר לכך שמנויים אינם עוברים לשוק הסיטונאי. מדובר בפגיעה לטווח ארוך, שמשליכה גם על פיתוח רשתות מתקדמות, שכן בצעדיה מונעת HOT ממתחרותיה הכנסות משמעותיות נוספות, שיכולות להיות מתועלות להקמת תשתיות סיבים עצמאיות ופיתוח מנועי צמיחה חדשים. לשם השוואה: על הכשלת השוק הסיטונאי בטלפוניה נקנסה בזק בסכום של 11 מיליון שקל.

הפיקוח של משרד התקשורת התרכז בכשלים הטכניים שהערימה HOT על מתחרותיה כדי למנוע חיבור לקוחות לתשתית האינטרנט שלה. גם עתה טוענות מתחרותיה של HOT, כמו סלקום ופרטנר, כי החברה מכשילה בדרכים שונות את הרפורמה. בעקבות זאת החליטה סלקום שלא לעבוד עם HOT, כך שרוב הלקוחות מחוברים דרך פרטנר.

אין נתונים מלאים

הערמת קשיים טכניים אינה הצעד היחיד שנקטה HOT כדי לעכב את קידום הרפורמה. ביוני 2019 עצר משרד התקשורת שיווק מהירות 500 מגה של החברה למשך שלושה חודשים, לאחר ש־HOT לא הודיעה למתחרות מראש על המהלך, כפי שהיא נדרשת לעשות.

קושי נוסף שעמד בפני המתחרות תקופה ארוכה הוא שהמחיר הקמעונאי ש־HOT גבתה מהצרכן היה נמוך ביחס למחיר הסיטונאי הגבוה שאותו הן שילמו לה, מה שהשאיר להן רווח זעיר ובמקרים מסוימים אף שלילי.

לירן אבישר בן חורין, מנכ"לית משרד התקשורת, צילום: אלכס קולומויסקי לירן אבישר בן חורין, מנכ"לית משרד התקשורת | צילום: אלכס קולומויסקי לירן אבישר בן חורין, מנכ"לית משרד התקשורת, צילום: אלכס קולומויסקי

בחודשים האחרונים עלתה לכותרות פרשת המינויים הכפולים בחברות התקשורת, שבמסגרתה גובות החברות תשלום ממנויים שבאופן תמים לא יודעים שהם כלל אינם עושים שימוש בשירות. משרד התקשורת פרסם כי מספר המנויים עומד על 180 אלף, וכי נתון זה לא כולל את HOT, שלא מוסרת למשרד נתונים מלאים. גם את ד”וחותיה הרבעוניים של HOT יש לבחון בעין ביקורתית. חרף התחרות העזה מצד המתחרות,מזה שבעה רבעונים ברציפות שהחברה מדווחת על עלייה במספר המנויים במגזר הנייח, הכולל אינטרנט, טלוויזיה וטלפוניה. עם זאת, לאור הנטייה של החברה להתבונן במספרים "ברוטו", יש להביא בחשבון כי לקוח שמצטרף למסלולי סלולר מסוימים, הכוללים גם אפליקציית VOD לנייד של נקסט TV, שירות הטלוויזיה האינטרנטי והמוזל של החברה - עשוי להיספר גם כלקוח במגזר הנייח.

מאז חדלה להיסחר בבורסת תל אביב בספטמבר 2018, HOT אינה מדווחת על תוצאותיה באופן מפורט. החברה אינה מפרידה בין התחומים במגזר הנייח ואינה מפרידה בין לקוחות קמעונאיים לסיטונאיים. החשאיות סביב נתוני החברה צפויה אף להתגבר, עם מחיקתה הצפויה מהבורסה באירופה של אלטיס, החברה־האם, לאחר שבעל השליטה פטריק דרהי ביקש להופכה לפרטית.

ניהול הסיבים יהיה תקין?

 

בימים אלה בוחנים רשות התחרות ומשרד התקשורת עסקה שבמסגרתה תיכנס HOT כשותפה בחברת הסיבים האופטיים IBC. משרד התקשורת כבר פרסם כי בכוונתו להמליץ על אישור העסקה, תחת תנאים כמו הרחבת חובות הפריסה של החברה. אם HOT לא מקיימת שוק סיטונאי תקין באופן עצמאי, מה מבטיח לרגולטור כי תקיים זאת במסגרת כניסתה ל־IBC, שכל מהותה הוא מכירת שירות סיטונאי לספקיות האינטרנט?

אתמול החליט המשרד למנות צוות שמטרתו קיומו של שוק סיטונאי פעיל ואפקטיבי. הצוות יאתר וימפה את החסמים להפעלת השוק וכן את המחלוקות בין ספקי השירות לבין בעל התשתית. זה צעד בכיוון הנכון.

מ־HOT נמסר: “מתחילת רפורמת השוק הסיטונאי חוברו בידי מתחרות כ־120 אלף לקוחות לשירות הסיטונאי על הכבלים. אשר למצבת הלקוחות, בכל רגע נתון יש עשרות אלפי לקוחות סיטונאיים פעילים ברשת הכבלים”.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות