אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שנת מפנה: מה למדו יצרני הרכב הגדולים ממשבר הקורונה צילום: עמית שעל

שנת מפנה: מה למדו יצרני הרכב הגדולים ממשבר הקורונה

תעשיית הרכב סבלה ב־2020 מירידה חדה במכירות והתמודדה עם אתגרים לא פשוטים נוספים עקב המשבר הכלכלי. יצרני הרכב נאלצו לבצע התאמות למציאות החדשה, והדו”חות שפרסמו חושפים שינוי אסטרטגי, כגון הגדלת מכירות באינטרנט ופניה לייצור מאסיבי של דגמים חשמליים

25.01.2021, 07:14 | תומר הדר

שנת 2020 היתה אחת השנים הגרועות אי־פעם עבור יצרני הרכב העולמיים, אך במובנים מסוימים, גם אחת הטובות עבורם. איך הדברים משתלבים זה עם זה? מחד, מפעלים הושבתו; עובדים מתו מקורונה ולא הוחלפו בכוח אדם מיומן; וספקי חלפים חיוניים בחרו לספק לגורמים אחרים, למשל לתעשיית המחשוב, ויצרני הרכב נותרו עם קיבולות ייצור מוגבלות.

מאידך, יצרני הרכב למדו כיצד למכור מכוניות באינטרנט; גילו כיצד ניתן להסיט קיבולות ייצור משווקים חולים לשווקים בריאים; וגם ביצעו מעבר מאסיבי לרכבים חשמליים בגלל החלטת ממשלות להעניק סובסידיות נדיבות לרוכשי רכב חשמלי כדי להחיות את הכלכלה שלהן.

מטבע הדברים, כל המהלכים האלה השפיעו עמוקות על שוק הרכב הישראלי ועוד ישפיעו עליו בשנה הנוכחית.

קראו עוד בכלכליסט

קבוצת פולקסווגן

מותגים: פולקסווגן, אאודי, סיאט, סקודה, פורשה ולמבורגיני

מכירות: 9.3 מיליון מכוניות

לעומת 2019: ירידה של 15%

קבוצת פולקסווגן אינה מוכרת רק מכוניות של פולקסווגן. מדובר בחברה האם בין היתר של מותגים מוכרים כמו סקודה וסיאט, צמד יצרניות שנפגעו באופן משמעותי במשבר הקורונה.

דו”חותיה התקופתיים של הקבוצה חושפים את היקף הירידה במספר המכוניות שמכרו פולקסווגן והחברות הבנות: 26% ירידה בסיאט, 19% בסקודה, 15% בפולקסווגן, 8.3% באאודי, וירידה מזערית של 3.2% במכירות של המותג פורשה. ועם זאת, מן הנתונים שמפרסמת קבוצת פולקסווגן אפשר ללמוד בעיקר שמכוניות חשמליות הן העוגן שעליו היא מתבססת.

פולקסווגן גולף אמנם היתה המכונית הנמכרת ביותר באירופה בשנה החולפת, אך עדיין מדובר בפלח שוק שהלך והידרדר, זאת בזמן שמכירות של מכוניות חשמליות עלו מסיבה מובנת: מדינות אירופיות העניקו לרוכשים מענקים נדיבים שגרמו לקבוצה למסור 231 אלף מכוניות חשמליות, כלומר פי 3 מהכמות שנמסרה ב־2019. לפי דו”חות פולקסווגן, הדגם החשמלי הנמכר ביותר של הקונצרן הוא פולקסווגן ID.3 ממנו נמסרו 56,500 יחידות. אחריו נמצא דווקא הדגם היוקרתי אאודי אי־טרון עם 47,300 מכוניות.

על פניו, בהתחשב בעובדה שפולקסווגן מסרה אשתקד מעל 9 מיליון מכוניות, מדובר בטיפה בים, אבל טיפה חשובה: פולקסווגן תסתמך בשנים הבאות על מערכת התמריצים של ממשלות באירופה כדי להוריד את פליטת המזהמים הממוצעת של מכוניותיה ולכן תשקיע הון בלתי מבוטל בפיתוח רכבים חשמליים. המשמעות עבור הצרכן הישראלי אינה טובה. השוק האירופי "ישתה" את המכוניות החשמליות של פולקסווגן, ולקבוצה יהיה אינטרס מובהק לדחוף את מלאי המכוניות המזהמות לשווקים עולמיים שאינם פועלים בשיטות של חישוב זיהום אוויר ממוצע, למשל ישראל.

סוכנות פולקסווגן בת”א, צילום: עמית שעל סוכנות פולקסווגן בת”א | צילום: עמית שעל סוכנות פולקסווגן בת”א, צילום: עמית שעל

קבוצת PSA

מותגים: פיג'ו, סיטרואן, אופל ו־DS

מכירות: 2.51 מיליון מכוניות

לעומת 2019: ירידה של 28%

PSA, החברה האם של פיג'ו וסיטרואן, הספיקה להפיץ את הדו”ח השנתי ל־2020, ולאחר מכן הפכה לחלק מקבוצת סטלאנטיס, יצרנית העל החדשה שמאגדת את פיג'ו, פיאט והמותג ג'יפ. למזלה של PSA, שמאגדת בתוכה גם את אופל ו־DS, השנים האחרונות היו שנים של קיצוץ מאסיבי. במהלכן יישמה PSA שיטה של אספקת רכב מיידית, שיתוף של פלטפורמות רכבים בין כל השחקניות שחוסות תחת המטרייה שלה, וגם היפטרות ממלאי עודפים, כלומר - הימנעות ממלאי ענק של רכבים בלתי מכורים אצל הסוכנים.

PSA הגיעה אל הקורונה כחברה רזה, אך הרזון לא מנע ממנה לספוג פגיעה קשה במכירות. הענקית הצרפתית נפגעה ביכולת הייצור שלה במפעליה באירופה, ודווקא שיטות הייצור הרזות שאימצה יצרו מצב בו לסוכנים לא היה מלאי למכור. בדומה לפולקסווגן, גם PSA מבטיחה שאת 2021 היא תסיים עם לא פחות מ־21 דגמים חשמליים חדשים, והסיבה לכך ברורה: גם PSA חוששת בעיקר ממצב בו הרגולטור באירופה יקנוס אותה על מכירת רכבים מזהמים. גם במקרה זה, השוק הישראלי יושפע מהחלטה של PSA על מכירת רכב חשמלי באירופה בדרך פשוטה - ישראל לא תקבל הרבה רכבים, וייתכן בהחלט שאת מה שהיא כן תקבל, היא תקבל ביוקר.

קבוצת רנו

מותג: רנו

מכירות: 2.95 מיליון מכוניות

לעומת 2019: ירידה של 21%

קבוצת רנו הצרפתית נחשבת לאחת מיצרניות הרכב היותר מעניינות, לא בגלל השינויים שעשתה, אלא בשל השינויים שתעשה. בניגוד ליצרנים דוגמת PSA ופולקסווגן - שהצהירו כבר על תוכניות עתידיות - רנו עדיין תקועה בברית עם ניסאן העולמית, ברית ששתי היצרניות מנסות נואשות להשתחרר מאחיזתה. מחד, יש לה את הידע, והעובדה שהקליאו היא רב־מכר באירופה מוכיחה זאת. מאידך, דווקא רנו, יצרנית שמתכוננת זה חמש שנים לעידן החשמלי, לא הצליחה באמת לנצל את הסובסידיות הנדיבות שניתנו באירופה לרוכשי חשמליות.

רנו קליאו רנו קליאו רנו קליאו

עבור רנו העתידית, מדובר בחדשות טובות: הקורונה הותירה אותה במצב לא טוב ועם הנהלה חדשה תחת מנכ"ל סיאט לשעבר לוקה דימאו, שעתיד להטמיע בחברה תוכנית קיצוצים שתשלח יותר מ־15% מעובדיה לפנסיה. במקביל היא תתכנן מחדש את היצע הדגמים החשמליים שלה, כשהמוטו הוא לא עוד מכוניות חשמליות משעממות. המכוניות החשמליות הבאות של רנו יהיו כאלה שיהיו מחוות לדגמי העבר המהוללים שלה, כמו רנו 5 למשל.

במקביל רנו גם תקצץ באופן משמעותי את היצע הדגמים הקיים שלה, כך שלא יכלול יותר את כל דגמי העבר של רנו שזכו להצלחה ניכרת בשנות ה־80, תור הזהב של רנו, ופשוט נשארו בייצור על סמך תהילת העבר. המועמד העיקרי לחיסול יהיה האספאס, המיניוואן המגודל של רנו, אך כנראה שבעקבותיו דגמים נוספים יהיו מועמדים לחיסול.

בנטלי

מכירות: 11,206 מכוניות

לעומת 2019: עלייה של 2%

בניגוד ליצרני הרכב העממיים, בנטלי דווקא עלחה במכירותיה. העלייה נובעת גם מאופיה הפיזי של בנטלי כיצרנית רכב, וגם משום שהכסף לא נגמר - הוא רק זז. בדומה לרוב יצרני הרכב בעולם, בנטלי מצאה עצמה סוגרת את מפעליה בבריטניה לאחר שהווירוס השתולל בין עובדיה. אבל בניגוד לקבוצות ת הרכב הגדולות, בנטלי נהנית מכמה יתרונות. ראשית, היא לא תלויה בספקיות רבות של רכיבים עממיים, כגון צ'יפים אלקטרוניים בהם משתמשים במכוניות עממיות ובלפטופים. מה שמיוצר עבור המכוניות של בנטלי - מיוצר רק עבור בנטלי.

בנטלי. מותגי הענק סבלו מירידה חדה במכירות, מותג היוקרה בנטלי דווקא צמח - בסין וארה”ב, צילום: איתן קג בנטלי. מותגי הענק סבלו מירידה חדה במכירות, מותג היוקרה בנטלי דווקא צמח - בסין וארה”ב | צילום: איתן קג'יה בנטלי. מותגי הענק סבלו מירידה חדה במכירות, מותג היוקרה בנטלי דווקא צמח - בסין וארה”ב, צילום: איתן קג

מעבר לכך, העובדה שמדובר ביצרנית קטנה שאינה מסתמכת על עובדים רבים, פעלה לטובת יצרנית מכוניות היוקרה גם העובדה שמדובר בחברה שמתקני הייצור שלה אינם פרושים על כמה יבשות, אלא רק במפעל אחד קטן בבריטניה שניתן לבודד את עובדיו עד לרמת המיקרו. כך אפשר לבקש מן העובדים הספורים שתופרים את מושבי העור פעם בשבוע, להגיע למשמרת אחת ספציפית.

בנוסף, בבנטלי עקבו אחרי התזוזות של הכסף. הדגש היה לספק מכוניות למי שהתאושש מן הקורונה הכי מהר. כך, דווקא בנטלי - שמייצרת מכוניות שמחירן בישראל גבוה ממיליון וחצי שקל לרכב - מצאה עצמה מזנקת ב־48% בשוק הסיני שהתאושש ראשון מהקורונה. מנגד, בארצות הברית רשמה בנטלי עלייה קלה של 4% במכירות בעיקר הודות למאמצי שיווק מסוג שונה אשר רוכזו במי שאמנם סגור בבית, אך יכול להוציא כסף.

באירופה מוכת הקורונה, מסירות מותג היוקרה צנחו ב־18%, וגם בבריטניה, שסובלת קשות מהמגפה, נרשמה ירידה בשיעור של 22% במכירות בעקבות חשש של בעלי הכסף החדש מיציבות השוק הבריטי לאור השלכותיו של תהליך הברקזיט.

בסופו של דבר, בנטלי עשתה את מה שרנו, פולקסווגן ויצרניות אחרות לא הצליחו לעשות: היא רשמה עלייה במכירות.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות