אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לא סופרים את הסופרים: ענף הספרים במשבר הקורונה איור: יערה עשת

לא סופרים את הסופרים: ענף הספרים במשבר הקורונה

"המדינה היתה יכולה להחליט שספרים הם מוצר חיוני, וההזדמנות פוספסה", אומרים בענף המו"לות שנפגע מהקורונה. בשוק שבנוי על חנויות פיזיות מתנחמים בקפיצה של מאות אחוזים במכירות אונליין ובחשיפה של עשרות אלפי קוראים חדשים לספרים דיגיטליים. בינתיים, עד שייגמר המשבר ומחברי רבי־מכר יוציאו את ספריהם החדשים, משקיעים אוהבי הקריאה ברומנים אירוטיים ובהשלמת פערים מן העבר

02.02.2021, 08:26 | שירי לב־ארי

יכול להיות ש־2020, שנת הקורונה, לא היתה רעה כל כך לענף הספרים, לפחות לא כפי שאפשר היה לצפות. המפתח טמון במכירות אונליין. רשתות הספרים המשיכו למכור דרך האתרים שלהן והגדילו משמעותית את המכירות שם, והוצאות שהיו ערוכות לאונליין מכרו היטב.

בימים שבהם הוצאה לאור של ספרים החדשים נעצרה כמעט לגמרי, העובדה שרוב העובדים בחל"ת, ההוצאות קטנו והאונליין בכל זאת ייצר הכנסות החזיקה את ההוצאות עם ראש מעל המים — גם אם ההנסות אינן משתוות לאלו של שנה רגילה.

 , איור: יערה עשת איור: יערה עשת  , איור: יערה עשת

בהוצאת עם עובד, למשל, רוב העובדים בחל"ת, ומעט העובדים הפעילים כעת הם אלה הקשורים במחלקות הכספים וההפקה ובאתר האינטרנט. "כולנו עושים הכל, אני מטפלת גם במשלוחים", אומרת מנכ"לית ההוצאה חניטל סויסה. "הוצאנו בערך חצי מהספרים שתכננו ל־2020. היתה לנו גם תוכנית מסודרת ל־2021, בדצמבר ראינו איזשהו אופק, אבל גם זה נעצר. כרגע אנחנו מסתכלים על פסח, והשאיפה היא שאז נוכל להתחיל להוציא ספרים חדשים". המכירות אונליין של עם עובד, לדבריה, גדלו יותר מפי שניים, "אבל זה לא מתקרב לכמות שהיתה נמכרת בחנויות", היא אומרת. “מצד שני, זה עשוי להרגיל אנשים לרכוש אונליין, ישירות מההוצאה. אני מאמינה שמשהו מזה יישאר גם אחרי הקורונה".

לדברי דניאל דולינגר, מנהל השיווק של הוצאת כנרת זמורה ביתן, "הקורא הישראלי אוהב לקנות ספרים בחנות. הענף בנוי על חנויות ספרים. ההזדמנות שהיתה פה פוספסה: המדינה יכלה להחליט שספרים הם מוצר חיוני. אבל זה לא קרה, ויש משבר בענף".

 , צילומים: עידו פרץ, אבי מועלם צילומים: עידו פרץ, אבי מועלם  , צילומים: עידו פרץ, אבי מועלם

בכל זאת, כנרת זמורה ביתן מוכרת היטב באונליין בזכות אתר מכירות חדש שהקימה בזריזות באפריל האחרון. “לא היה לנו לפני כן מסחר מקוון ומבחינתי טוב שזה קרה, אבל זה לא הפתרון. היום זה המקום שאני מוכר בו ספרי עבר, מה’בק־ליסט’ שלי שגם ככה קשה למצוא בחנויות“.

איציק שלו, סמנכ”ל הסחר של סטימצקי, מספר שהמכירות באתר הרשת גדלו פי ארבעה השנה. “זו היתה שנה של ירידה במכירות, אבל למדנו איך לעשות דברים באופן נכון: צורת המחסנים, ההפצה, המשלוחים. בסגר הראשון סגרנו הכל, בשני הסגרים הבאים עשינו שליחויות מהחנויות. יש לנו 45 עובדות שנמצאות פיזית בחנויות, לקוחות מתקשרים, ואם הספר נמצא — שולחים להם הביתה“.

זה מביא אתכם לחשוב מחדש על הצורך בחנויות פיזיות?

“כשנפתחו חנויות הרחוב, שהן בערך 50% מהחנויות שלנו, ראינו שהגענו ל־80% מהמכירות שהיו בדרך כלל, כלומר עם פחות חנויות מכרנו יותר. אנחנו מפעילים שיקול דעת לגבי כל חנות וחנות“.

זה שהוצאות הספרים מוכרות ישירות לצרכן, השפיע עליכם?

“לנו יש יתרון שאנחנו מוכרים את כל ההוצאות ובאונליין יש אינספור פריטים“.

גם אצל המתחרה, רשת צומת ספרים, למדו את השינויים בענף, ושדרגו את אתר המכירות. “עלינו עם שלב א’ של האתר”, מוסרים בהנהלת הרשת. “בשנה החולפת היתה עלייה של מאות אחוזים במכירות האתר, אבל זה עדיין לא דומה לפעילות של החנויות הפיזיות, כש־100 הסניפים שלנו פתוחים לקהל”.

במיזם הספרים הדיגיטליים “עברית” (מבית ידיעות אחרונות) שמוכר גם ספרים מודפסים “נחשפו מאז מרץ האחרון 90 אלף לקוחות חדשים לקריאה דיגיטלית. ב־2020 גדלנו ב־200% מבחינת הכנסות”, אומר מנכ”ל “עברית” גיא בן־נון. “אנחנו גדלים בקצב של 40% לשנה, ויש פריחה בענף“. מי שאולי פחות ניזוק, אלו ההוצאות הקטנות העצמאיות שהיו מורגלות בקשר ישיר עם הצרכן, וממילא היו ערוכות למכירה אונליין. “עברנו את השנה הזאת טוב”, אומרת שירה חפר, המו”לית של הוצאת לוקוס, “מכירות האונליין המשיכו ואפילו הרווחים לא נפלו ביחס לשנה שעברה, כולל המענקים שקיבלנו מהממשלה בתור עסק קטן”. אבל לדבריה, “ההוצאות הגדולות עשו בעיניי טעות, וגם הרסו לנו: הן כל כך נבהלו מזה שאין חנויות ושהן עלולות להישאר עם מלאי גדול, שהן הורידו את מחירי הספרים באתרים שלהן לפעמים גם ל־10 שקלים. במקום לנצל את הצינור הזה ולייצר שוק מאוזן, הן טרפו אותו”.

כרגיל בשרשרת המזון של ענף הספרים, החנויות העצמאיות נפגעות יותר מכולם. “בחודשים האחרונים הוצאות הספרים החליטו להרוג את חנויות הספרים העצמאיות”, כך פרסמה בפוסט חנות הספרים מילתא מרחובות, וכעת הצטרפו אליה חנויות נוספות, דוגמת המגדלור התל אביבית. לטענתן, הוצאות הספרים כמעט שלא נותנות הנחות על ספריהן, ומוכרות אותם בעצמן באתרים שלהן במחירים מוזלים, כך שהחנויות העצמאיות נאלצות למכור במחיר מלא ולהפסיד קונים.

אילו ספרים נמכרו בשנת הקורונה? בהוצאות מסכימים שהמכירות אונליין מבוססות על ספרים ותיקים. בעם עובד, למשל, נמכרות המון קלאסיקות. “האחים קרמזוב”, “אנה קרנינה”, “התפסן בשדה השיפון”, “מאה שנים של בדידות”. “הבק ליסט ממש מתעורר לחיים”, אומרת סויסה, “יש ספרים שהדפסנו שוב, למשל ‘הדבר’ הרלבנטי של אלבר קאמי”. ספרים חדשים מתקשים יותר להצליח אונליין. גם בכנרת זמורה ביתן מכירות האונליין מבוססות על בק ליסט. למשל סדרת “מרגנית” הוותיקה לילדים ולנוער, או קלאסיקות. “הוצאנו להדפסה חדשה את ‘כמעיין המתגבר’ של איין ריינד”, אומר דניאל דולינגר. “בחנויות מצליחים רבי־המכר וספרים חדשים. באונליין הקונים יודעים מה הם רוצים“.

ב“עברית” המכירות הגדולות השנה היו ספרי רומנטיקה ואירוטיקה, “נשים שאוהבות את הז’אנר קוראות ספר או שניים בשבוע, לכן זה מתפוצץ”, אומר גיא בן־נון. “רק ב־2020 עלו אצלנו בעברית 489 כותרים חדשים בתחום. היתה גם עלייה של מאות אחוזים בספרי עזרה עצמית, מדריכים ויחסים בין הורים וילדים ובני זוג, וגם ספרים על שיפור ההתנהלות העסקית שמאוד רלבנטיים לתקופתנו”. יתרון נוסף שהביאה הקורונה, הוא שפחות ספרים יוצאים לאור, וזה משאיר יותר מקום לאלה שכבר התפרסמו.

תגיות