אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"המכה שחטפה תעשיית האופנה מהקורונה רק העירה את קורנית דיגיטל" צילום: אוראל כהן

ראיון כלכליסט

"המכה שחטפה תעשיית האופנה מהקורונה רק העירה את קורנית דיגיטל"

הנהלת יצרנית מדפסות הטקסטיל מראש העין, שנסחרת בנאסד"ק, הבינה בתחילת המגפה שאפשר להשליך לפח את תחזיות הרבעון הראשון של 2020; אבל אז, כשעולם האונליין נפתח, קורנית החלה לקבל "צבר הזמנות מטורף"; המנכ"ל רונן סמואל מספר איך במקום לקצץ, התחיל להשקיע בפיתוח ושיווק ובגיוס עובדים חדשים

17.02.2021, 07:33 | חזי שטרנליכט

לשאלה איזו מניה העניקה למשקיעים תשואה של 160% בשנת 2020 והספיקה להשלים עלייה של 187% מתחילת השנה, יכולה להיות בימים אלה תשובה אחת - חברת טכנולוגיה. במקרה הזה מדובר במניית קורנית דיגיטל, יצרנית מדפסות הענק הדיגיטליות שנסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 4.4 מיליארד דולר, שפרסמה אמש את התוצאות הכספיות שלה ל־2020.

קראו עוד בכלכליסט

קורנית שמייצרת מדפסות חדשניות לענף הטקסטיל וממוקמת בראש העין זוכה לפריחה בשנה החולפת, שבינתיים מתגברת לנוכח התמשכות המגבלות השונות שהוטלו בעולם על ענפי הקמעונאות והסחר בביגוד. דווקא בתקופה כזאת הפופולריות של המדפסות המתקדמות של החברה, שמאפשרות למותגים שונים להדפיס על בדים בצורה מותאמת ודיגיטלית ובכמויות משתנות, גדלה למול מדפסות האופסט הוותיקות שמדפיסות בטכנולוגיה ישנה הדפסות זהות בהיקפים גדולים.

על רקע התוצאות ורבעון רביעי חזק, מנכ"ל החברה רונן סמואל מסביר בראיון ל"כלכליסט" שלא מדובר רק בטרנד לוהט, איפה עומדת השותפות של אמזון שהובילה לתנודתיות רבה בפעילות החברה בעבר, וגם מה צפוי להערכתו לקורנית כשהקורונה תתחיל לשכוך. סמואל מנסה, מנקודת מבטו ותחום פעילותו, לפענח האם ניפוח השווי הדרמטי של מניות הטכנולוגיה בשווקים הוא לא חלק מבועת ענק אולי הגדולה בממדיה אי פעם - אלא שיש בלהיטות של המשקיעים גם סוג של היגיון.

איך למעשה השפיעה עליכם מגפת הקורונה?

"כשהקורונה התפרצה לחיינו, היינו אחרי כמה שנים של תאוצה בעסקים שלנו. שנת 2019 היתה שנה חזקה לקורנית וההכנסות צמחו ב־25% לעומת השנה שקדמה לה, ואז כמה חודשים לתוך 2020 העולם נעצר. הלקוחות שלנו קפאו וביקשו שנמתין. בתחילת מרץ נעצרו כמה עסקאות ענק. קצת לפניהן חזרתי מהנסיעה לחו"ל שהתבררה כאחרונה, בסוף פברואר. חזרתי עם ההבנה שהעולם השתנה. באותה תקופה היו המון שיחות עם הדירקטוריון שלנו".

על מה דיברתם עם הדירקטוריון?

"התלבטנו אם אנחנו נכנסים לתקופה של חיתוך וקיצוצים והחלטנו להמתין מעט. הבנו די מהר שנפספס את התחזיות שלנו לרבעון הראשון של 2020, אבל גם שווירוס ה־Covid 19 צפוי לתת לנו רוח גבית חזקה. התעשייה הזאת חיכתה למכה שתעיר אותה. מה שקרה בהמשך היה לא ייאמן. התחלנו לקבל הזמנות מטורפות. כל עולם הריטייל נסגר ועולם האונליין נפתח. אבא שלי בן ה־83 שבחיים לא שמע על אונליין התחיל להזמין באופן מקוון מהמכולת. קורנית החלה לקבל צבר הזמנות מטורף. במקום לחסוך או לקצץ, התחלנו להשקיע בפיתוח, שיווק, גיוס של עוד אנשים.

"מנגד, היו אנשים במטה החברה שפתאום לא היתה להם עבודה. גם למי שלא היתה עבודה המשכנו לשלם משכורת ולא הוצאנו לחל"ת. כחברה שנהנית מהמצב, נתנו ככה משהו בחזרה לקהילה. אנחנו מאמינים בעולם הקיימות שזה מה שדוחף את קורנית קדימה. המעבדות שלנו היו פתוחות כל הזמן, הייצור עבד בלי הפסקה ולשרשרת האספקה כמעט ולא היו בעיות. למעט בהתחלה כשסין נסגרה לזמן קצר, אבל פתרנו את זה במהירות".

רונן סמואל מנכ"ל קורנית
רונן סמואל מנכ"ל קורנית צילום: אוראל כהן

למה מגפת הקורונה גרמה להאצת ההזמנות להדפסות על חולצות ובדים?

"הקורונה היא גורם מאיץ בעולם האופנה. זה מתחיל בצרכן שהיום לובש בגדים שדרכם הוא רוצה להביע את עצמו. כמות התמונות שאנשים מעלים כיום ברשתות החברתיות היא מטורפת, ואנחנו הגורם הכמעט בלעדי שמאפשר לאנשים להביע את עצמם בצורה מוחשית ולא רק בצורה הווירטואלית. גילינו שאנשים מחפשים דברים מיוחדים ורוצים להיות עדכניים בסלפי שלהם. התעשייה שלנו בעבר היתה מאוד שמרנית. אם פיתחת מותג מסוים, היה לזה לוח זמנים של 18 חודשים.

היו מעצבים חולצה שכתוב עליה משהו, מייצרים בסין בכמויות אדירות ומעבירים לכל העולם. לפני הייצור היו משווקים את האופנה במשך חצי שנה לפחות, כדי לשכנע את הציבור שהצבע השנה יהיה אדום או ורוד. ואז היית רואה את כולם עם אותה חולצה של נייקי בחדר כושר. היום, בגלל המגפה, אנשים לא ילכו לחדר כושר, וגברים ונשים רוצים ללבוש את החולצה שלהם בצבעים אחרים. הכל הפך להיות עכשווי ומקומי".

אבל לא ציפיתם שירצו לקנות פחות בגדים? אחרי הכל אנשים תקועים בבית

"בעולם הסחר המקוון, האי־קומרס, הסגמנט שהכי גדל כיום זה ביגוד (Apparel). אנשים שינו טיפה את הזווית של מה שהם קונים. בתוך העולם הזה הסגמנט של בגדי ערב ירד מאוד, ומנגד סגמנט בגדי הספורט גדל בטירוף. יש עלייה עצומה ברכישת פיג'מות, חולצות קצרות, כי אתה בבית ועובד דרך הזום. אז הביקוש לכל התחומים האלה גדל בענק".

הצמיחה הזאת לא מוגבלת לתקופת המגפה?

"אנחנו גם בתזוזה משיווק שעובר לקמעונאי לשיווק שעובר לסחר המקוון. עולם הסחר נפל והתרסק לגמרי, ועולם האונליין גדל וצומח. הענקים מתחילים להשקיע באונליין. לנייקי, למשל, הגיע מנכ"ל חדש מעולמות של eBay. בחצי השנה הראשונה של מגפת הקורונה גדל הסחר המקוון בארה"ב באותו היקף שרשם ב־10 השנים שקדמו לה. יותר מ־40% מהרכישות בארה"ב הפכו להיות מקוונות. הצפי שבשנת 2024 נגיע ל־66% מההזמנות באופן מקוון בעולם האופנה".

והקניונים של פעם, מה יהיה איתם?

"הקניונים משנים את הצורה שלהם. הרבה מהם נסגרים. אחד מתוך שלושה קניונים צפויים להיסגר בארה"ב עד 2022, לפי ההערכות של חברת מקינזי. אבל גם אלה שנותרים פתוחים משנים את הצורה. בשדרה החמישית בניו יורק, בחנות הדגל של נייקי, זה כבר מזמן לא רק חנות

שבאה למכור נעליים - אלא לתת חוויה ולמכור את המותג. אז אתה מגיע לחנות, ובסוף מזמין אונליין את הנעל ומקבל ישירות הביתה. החנות מציעה חוויה אחרת עם שירותי קונסיירג', מגישים קפה וכו'. הקניונים יישארו, הריטייל לא ייעלם אלא ישנה את הצורה".

עד כמה מנועי הצמיחה של קורנית חזקים באונליין?

"כשאתה הולך היו לאתר של נייקי, למשל, וקונה דרכו אונליין, אז הפרונט וירטואלי ומאפשר לקנות מה שיש על המסך. אבל הוא עדיין מחובר לBack־end אנלוגי ומיושן. מוכרים שם מה שיש במדפים בחנויות ובמחסנים. אם תבחר חולצה ותרצה להזמין אותה, כנראה שתוגבל לצבע אפור או לבן, שלא בהכרח יהיה במידה שתרצה. אם החולצה טרנדית, קרוב לוודאי שתוגבל בהזמנה (לגודל/צבע — ח"ש). כיום נוצר מצב שלקוח שרצה לשלם 50 דולר בחנות, לעתים לא יכול להוציא את הסכום — אז זה בזבוז למותג.

"זה העולם שבו קורנית מאפשרת לתת פתרון לכל המותגים. מעבר לייצור לפי הזמנה. המוצר לא קיים, הוא וירטואלי, והוא בכלל לא יושב במלאי. כשסיימת את ההזמנה שלך, המוצר מיוצר במיקום שהוא הכי קרוב ללקוח, ואז הוא נשלח בתוך 24 שעות ובאיכות הגבוהה ביותר. מבחינת הברנד, זה נותן לו היצע אינסופי של מוצרים. נייקי עובדת עם מייקל ג'ורדן 25 שנה, בכל שנה היא מוציאה כמה דגמים ומוכרת למשך עונה אחת. אנחנו זה כמו המודל של אובר, מאפשרים לצרכנים לבחור איזו מונית שהם רוצים ומתי שהם רוצים. ואז אנחנו מייצרים את המונית, מוכנה וזמינה עם הדלק. זו המהפכה הדיגיטלית.

"מעבר לעניין הזה, הזמנה לפי דרישה באונליין פותרת בעיות נוספות. תעשיית הטקסטיל והאופנה היא התעשייה השנייה הכי מזהמת אחרי תעשיית הנפט. הצביעה של הבדים שואבת המון מים ומזהמת נהרות שלמים מסין ועד הודו וסרי לנקה. הטכנולוגיה שלנו צובעת בדים בלי שימוש במים. זה אפס זיהום וזה יתרון אדיר. מעבר לזה יש בזבוז גדול בתעשיית הטקסטיל — 25% מהמוצרים שמיוצרים לא נמכרים ונזרקים. 93 מיליון טונות של בדי טקסטיל נזרקים מדי שנה בעולם. זה בזבוז אדיר. על כל חולצה מבוזבזים 20 אלף ליטר של מים, משלב גידול הכותנה, דרך הצביעה והשטיפה".

הקורונה תעבור ומתישהו העולם ייצא מהסגרים, אתם לא מגיעים למיצוי קצב הצמיחה שלכם?

"קורנית גדלה גם לפני הקורונה. אבל המגפה דחפה את כל התעשייה להשתנות. עולם הריטייל לא ייעלם, אני חושב שהמיקס בין ריטייל לאונליין ישתנה לתמיד. מה שהיה לא יחזור, אנשים ירגישו יותר נוח עם הנגישות של האונליין. כיף לקנות באונליין ולמדוד בבית, ואם אתה לא אוהב, אתה מחזיר. בארה"ב זה משהו שאנשים התרגלו אליו. גם אם הקורונה לא תהיה מחר, גם אם זה לא באופק, זה לא ישפיע על קורנית.

"הפתרונות של הבעה עצמית של אנשים, וגם נושא הקיימות — אלה הם מגה־טרנדים בעולם. קורנית היום, עם כל ההצלחה הגדולה שלה, היא עדיין פחות מ־1% מפעילות ענף הטקסטיל הרלבנטי לה. מדי שנה מיוצרות בעולם 18 מיליארד חולצות עם הדפס עליהן, שמתוכן קורנית מהווה פחות מ־1%. זה שוק שגדל מאוד, וב־2023 צפוי להגיע ל־25 מיליארד חולצות בשנה. אז כשאנחנו מעריכים שנגיע להכנסות של 500 מיליון דולר ב־2023, זה אומר שנתח השוק שלנו יהיה משהו כמו 2% מתוך אותן 25 מיליארד חולצות".

תיכנסו לתחומים אחרים? אנחנו רואים את הדפסות התלת־ממד פורחות גם כן

"אנחנו גדלים מאוד ונכנסים לעולמות חדשים. למשל, לעולם של עיצוב הבית. כיום באיקאה אתה רוצה לקנות ספה ואז יש לך שתי ספות, שלגבי כל אחת מציעים שלושה צבעים. אנחנו נאפשר להזמין אונליין ואתה תבחר את הספה עם 10,000 דוגמאות. זה יודפס ויוכן לך ברגע שתבחר. אתה גם תוכל לעצב לעצמך. מכריות, כיסויי ספות ווילונות ועד לכיסויי מיטה. אנחנו נכנסים חזק מאוד לענף הזה. אנחנו רואים את קורנית כחברה של מיליארדים רבים של הכנסות".

כשאתה מביט סביב, ההייפ של תחום הטכנולוגיה לא מנופח מדי? אתם נערכים למצב שבו תתפוצץ בועה?

"יש הרבה סימני שאלה סביב איפה שוק ההון נמצא. הוא עובר מהפכה מסוימת עם כל תופעות "רובינהוד". לשמחתנו, מי שמחזיקים את קורנית הם גופים מוסדיים עם ראייה לטווח ארוך. חלקם גם נכנסו בהנפקה. אנחנו מאמינים במגמות הגלובליות שקורנית מובילה אותן. יש הרבה חברות שלא מרוויחות כלום ומאחוריהן חלום שאולי יצליח בענק ואולי לא. אנחנו חברה רווחית שמייצרת מזומן ורושמת גידול מסיבי ומשמעותי מאוד. הצמיחה ברבעון הרביעי של 2020 היתה חזקה מאוד לעומת הרבעון הרביעי של 2019 שגם הוא היה חזק מאוד. כשיש צמיחה כזאת ורווחיות כזאת, אז במבנה של מחצית מההכנסות שהן Recurring (מכירות חוזרות של שירות ודיו — ח"ש), אנחנו מהווים מעין מקום בטוח — חוף מבטחים למשקיעים - וככה הם מסתכלים עלינו. אני מרגיש מאוד נוח עם הוואליואציה של קורנית, אבל כמובן שזה השוק שקובע".

אתם מתכננים גיוסי הון נוספים?

"הגיוס האחרון היה לפני ארבעה חודשים אז גייסנו 163 מיליון דולר, וגם אמזון מכרה חלק מהאופציות (בסוף 2020 נותרו בידי אמזון אופציות ל־1.43% מקורנית— ח"ש), כך שהיום יש לנו 430 מיליון דולר בקופת המזומנים שמיועדים בעיקר לרכישות. כרגע אנחנו מסתכלים על כמה רכישות מעניינות. בשלב זה מרגיש שמה שיש לנו במאזן מספיק. אם ניכנס לרכישות משמעותיות, יכול להיות שנגייס כסף נוסף".

הכניסה של אמזון כשותפה שלכם לא חושפת אתכם גם לסכנה בעתיד?

"בעבר, כשאמזון נכנסה להזמנות אצלנו לפני 4.5 שנים, היא היתה מאוד משמעותית והיו מהמורות. ברבעון שבו אמזון קנתה מדפסות קורנית עלתה, ולהפך, כשהיתה ירידה בהזמנות קורנית ירדה. כיום אמזון מהווה 15% מההכנסות שלנו. זה משמעותי אבל כבר לא 50%-30%. אז אין יותר את המהמורות האלה. אמזון גם יושבת אצלנו על פורטפוליו מאוד רחב של מוצרים, שגם מייצר הכנסות ממכירת שירות ודיו. ככה שגם ברבעון שהיא לא קונה מכונות חדשות, היא עדיין מייצרת לנו הרבה ההכנסות והסיכון מאוד ירד. אנחנו גם מגוונים יותר משום שנכנסו חברות אחרות כמו printful, חברה קטנה של חבר'ה צעירים מלטביה עם חזון של לאפשר לעסקים קטנים להתחבר אליהם ולייצר חולצות. היא כיום אחד משלושת השחקנים הגדולים אצלנו, והיא פרוסה בכל העולם. הם קונים עשרות רבות של מכונות בכל רבעון, אז אנחנו לא תלויים באמזון".

איך זה לעבוד מול אמזון?

"אמזון חברה עם חזון מאוד ברור. היא רוצה להיות הקמעונאית הכי גדולה בארה"ב והכי גדולה בעולם בתחום האופנה. יש מלחמה לה מול עליבאבא, אבל בעולם המערבי אמזון הכי גדולה. היא הולכת על זה בענק ומדפיסה את המוצר און דימנד, רוצהם להיות הכי קרובה ללקוח ופותחת הרבה אתרים לשם כך. המטרה שלה היא שבתוך שעתיים תקבל את המוצר. זה מטורף לראות את העוצמה הזאת. עבורנו לעבוד עם אמזון זה היה בית ספר שעזר לנו בתהליכי העבודה. באמזון הכל מדיד בכל פסיק, לפי האיכות שלו. זה הפך אותנו לחברה כזו. אם אנחנו יודעים להתמודד עם אמזון ולספק לה מאות מכונות בשנה, אנחנו יכולים להתמודד עם כל דבר אחר".

"קורנית תוכל לעמוד ביעד קצב הכנסות שנתי של חצי מיליארד דולר עוד לפני סוף 2023"

שנת הקורונה היתה קשה לרוב הענפים בכלכלה, אבל עבור קורנית 2020 הסתיימה עם זינוק ענק במכירות, זאת אף שרשמה ירידה ברווח הנקי השנתי בגלל משבר הקורונה. יצרנית המדפסות לטקסטיל סיימה את הרבעון האחרון של 2020 עם הכנסות שיא של 72.3 מיליון דולר, עלייה של 49% לעומת הרבעון המקביל, שקדם לקורונה, שגם הוא היה רבעון שיא מבחינת הכנסות.

גם הרווח התפעולי זינק ב־62% לעומת התקופה המקבילה, לכמעט 12 מיליון דולר, והחברה רשמה זינוק בשיעור זהה (62%) ברווח הנקי, ל־11.5 מיליון דולר.

הרווח למניה עמד על 24 סנט. בכך עקפה החברה את התחזית של וול סטריט ב־2 סנט, והנהלת קורנית, שמעודדת מהשיפור, העלתה את הרף לרבעון הראשון של 2021. בעוד בוול סטריט חזו האנליסטים בממוצע הכנסות של 54.2 מיליון דולר, מספקת ההנהלה צפי להכנסות של

65-61 מיליון דולר.

בסיכום השנתי עלו ההכנסות בשיעור מתון יותר של 7.4% לעומת השנה הקודמת, ל־193.3 מיליון דולר, זאת בשל השפעת הסגרים במהלך 2020, והרווח הנקי ירד ב־54% בסיכום שנתי ל־9 מיליון דולר.

המנכ"ל סמואל התייחס לתוצאות ואמר: "התחלנו את 2021 חזקים מתמיד, עם רוח גבית מואצת מהתעשייה, צבר מרשים של פרויקטי התרחבות גלובליים עם לקוחות אסטרטגיים, וצבר הזמנות חזק מאוד. ב־2018 הצגנו לראשונה את יעד ההנהלה להפוך לחברה עם קצב הכנסות שנתי של חצי מיליארד דולר עד סוף 2023, וכיום אנו בטוחים יותר מתמיד ביכולתנו להשיג יעד זה לפני המועד שהגדרנו".

 

מערכת ההדפסה של קורנית מערכת ההדפסה של קורנית מערכת ההדפסה של קורנית

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות