אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אוניברסיטת ת"א תשלב הרצאות מקוונות ב־30% מהקורסים צילום: עמית שעל

בלעדי לכלכליסט

אוניברסיטת ת"א תשלב הרצאות מקוונות ב־30% מהקורסים

האוניברסיטה תתחיל בשנה הקרובה בתוכנית שתשלב בין לימודים בכיתות בקמפוס להרצאות מקוונות, במטרה להעביר למתכונת זו כשליש מהקורסים בתוך שלוש שנים

03.03.2021, 07:05 | שחר אילן

אוניברסיטת תל־אביב תתחיל בשנת הלימודים הקרובה במהלך שיעביר כ־30% מכלל הקורסים ממתכונת למידה פרונטלית פנים אל פנים ללמידה היברידית, שתשלב בין שיעורים פרונטליים לשיעורים מקוונים, כך נודע ל"כלכליסט". מדובר ב־900 מתוך כ־3,000 הקורסים במוסד, שבאוניברסיטה מתכוונים להעביר למתכונת למידה משולבת כחלק מתוכנית המעבר שלה לקמפוס העתידי. הצורך בתוכנית זו הואץ בשנה האחרונה על רקע העברת מרבית הלימודים האקדמיים בעולם לניהול מרחוק תחת משבר הקורונה. התוכנית תיושם בהדרגה בכוונה להגיע ליעד של 30% בתוך שלוש שנים.

קראו עוד בכלכליסט

אוניברסיטת תל־אביב. המעבר יתמקד בשיעורי מבוא וקורסים רבי־משתתפים, צילום: עמית שעל אוניברסיטת תל־אביב. המעבר יתמקד בשיעורי מבוא וקורסים רבי־משתתפים | צילום: עמית שעל אוניברסיטת תל־אביב. המעבר יתמקד בשיעורי מבוא וקורסים רבי־משתתפים, צילום: עמית שעל

גופי האקדמיה, בישראל ובעולם, דחו במשך שנים את ההתמודדות עם שאלת המעבר ללימודים מקוונים ולקמפוס מסוג חדש. משבר הקורונה והצורך שהוא כפה על המוסדות האקדמיים לעבור ללמידה מקוונה הקדים את ההתמודדות. "ברור שמתכונת של למידה מקוונת בלבד, כפי שבוצעה בעת הקורונה, פוגעת במרקם יחסי מרצה וסטודנט", אמר רקטור אוניברסיטת תל־אביב פרופ' מרק שטייף. לדבריו, שילוב של כלים דיגיטליים מתקדמים עם הוראה פנים אל פנים "ייעל את תהליך העברת הידע ויאפשר למרצים להתפנות להיבטים אחרים של ההוראה".

לפי פרופ' ליאת קישון־רבין, דקאנית חדשנות בהוראה באוניברסיטת תל־אביב, מטרת התוכנית היא להביא את הסטודנטים להשתתפות פיזית רק ב־70%-50% מהשיעורים בקמפוס. לדבריה, הקורסים שיועברו ללימודים משולבים יהיו בעיקר קורסי מבוא וקורסים רבי־משתתפים, שבהם ממילא מתקיים קשר מועט בין המרצה לסטודנטים. לעומת זאת, קורסים שמבוססים על השתתפות של תלמידים, כמו סמינרים ומעבדות, ימשיכו להתנהל פיזית בקמפוס באופן מלא.

לפי התוכנית, המרצים יקליטו את ההרצאות הכוללות את הידע הנדרש בקורס, והסטודנטים יוכלו לצפות בהן בזמן הנוח להם. ההרצאות יוקלטו במקטעים, כך שניתן יהיה לעדכן אותן בין שנה לשנה. להערכת קישון־רבין, מתכונת ההרצאה המקוונת תאפשר להעביר את אותה כמות ידע בשני שלישים מהזמן של שיעור רגיל.

השעות שיעבירו הסטודנטים פיזית בקמפוס ינוצלו לדיונים בכיתות הלימוד, מפגשים עם קבוצות קטנות של סטודנטים ומפגשים אישיים עם המרצים. לדברי קישון־רבין, תוכנית המעבר לקמפוס העתידי נועדה גם להקנות לסטודנטים מיומנויות רכות כלימוד עצמי, עבודה בקבוצות תוך שיתוף פעולה ויכולות הבעה בכתב ובעל פה, שנחשבות לחיוניות בשוק העבודה העתידי.

ההרצאות המקוונות ילוו במשימות שנועדו לתרגל מיומנויות אלו ויעניקו להן ציונים. "הסטודנט צריך ללמוד איך לארגן רעיון ואיך להוביל אותו בצורה לוגית ומשכנעת", אומרת קישון־רבין, "יש המון חבר'ה שיודעים לכתוב אלגוריתם, אבל מתקשים להסביר את עצמם". להערכת האוניברסיטה, הלמידה המשולבת תאפשר להרחיב את שיתופי הפעולה עם מוסדות אקדמיים בארץ ובחו"ל, למשל בקורסים משותפים, ותסייע להגדיל את היצע התוכניות לסטודנטים מחו"ל ולאוכלוסיות מיוחדות בארץ (כחרדים וערבים או אנשים במהלך הקריירה), כיוון שתאפשר לצמצם את הנוכחות הנדרשת מהם בקמפוס.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות