אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בזק השיקה את האינטרנט על סיבים במחיר גבוה מהמתחרות צילום: רונן טופלברג

ניתוח כלכליסט

בזק השיקה את האינטרנט על סיבים במחיר גבוה מהמתחרות

חברת התקשורת משיקה היום את שירות האינטרנט בסיבים בכ־90 ערים, תוך הצעת מחיר גבוהה לצרכן לעומת המתחרות, שמספר המנויים שגייסו עד כה נמוך יחסית

15.03.2021, 06:56 | אביאור אבו

לאחר שנים של עיכובים והאצת הפריסה על ידי מתחרותיה, בזק משיקה היום את שירות הסיבים האופטיים שלה למגזר הפרטי בהשקעה של מיליארדי שקלים. עם זאת, השירות מושק ללא בשורת מחיר, תוך שבזק מגלגלת את עלות ההתקנה לכיס הצרכן.

מחיר השירות למהירות אינטרנט של עד 600 מגה יעמוד על 109 שקל בחודש, ולמהירות של עד 1,000 מגה יעמוד על 119 שקל בחודש לשנה הראשונה, ועל 139 שקל החל מהשנה השנייה. הלקוח יוכל לשכור נתב ב־20 שקל לחודש ויידרש לשלם עוד כ־20 שקל לספק. בזק גם תגבה מהלקוח עלות התקנה של 450 שקל, שיזנק בחודש יוני ל־900 שקל.  

קראו עוד בכלכליסט

מימין מנכ”ל פרטנר איציק בנבנישתי ומנכ”ל בזק דודו מזרחי, צילום: עמית שעל, יונתן בלום מימין מנכ”ל פרטנר איציק בנבנישתי ומנכ”ל בזק דודו מזרחי | צילום: עמית שעל, יונתן בלום מימין מנכ”ל פרטנר איציק בנבנישתי ומנכ”ל בזק דודו מזרחי, צילום: עמית שעל, יונתן בלום

על פי מידע שהגיע לידי “כלכליסט”, עלות פריסה ממוצעת של משק בית בערים רוויות בנייה, בהן כלכלי יותר לפרוס סיבים, כמו בני ברק, עומדת על 900-700 שקל. בערים מעורבות עם כדאיות פריסה פחותה, כמו הרצליה, תעמוד העלות על בין 1,500-900 שקל, כאשר ביישובים עם בנייה פרטית בלבד, כמו רהט, העלות יכולה להגיע גם ל־3,000-2,500 שקל.

מתחרותיה של בזק — פרטנר וסלקום — מציעות מהירות גלישה של עד 1,000 מגה ב־120 שקל בחודש, כולל ספק ונתב וללא דמי התקנה. בבזק טוענים שהמחיר ראוי שיאפשר לחברה לכסות את עלויות ההתקנה הגבוהות וכי סביר כי שאר החברות יצעדו אחריה. עוד הוסיפה החברה כי היא לא מחפשת להיות שחקן מחיר. בזק מציעה כיום מהירות 100 מגה בעלות של 80 שקל לחודש, בתוספת נתב וספק במחיר כולל של 40 שקל בחודש ודמי התקנה חד־פעמיים של 50 שקל.

בתים פרטיים ימתינו

השקת פרויקט הסיבים של בזק היא בשורה עבור הצרכן הישראלי, שכן החברה יודעת להציע כיום מהירות של עד 200 מגה בלבד, לעומת 1,000 מגה בסיבים. השנה האחרונה, שבה הלימודים והעבודה עברו להתבצע מרחוק, הוכיחה את נחיצותו של אינטרנט יציב ומהיר. למרות פריסה רחבה, בזק נמנעה לאורך השנים להשיק את השירות מסחרית בשל מחלוקות מול משרד התקשורת. לאחרונה הוסרה מעל החברה חובת הפריסה הכלל־ארצית והיא תידרש להודיע בחודשים הקרובים על אחוז הפריסה שבכוונתה להשלים, תוך שיינתנו לה שש שנים להשלימו.

השירות יושק בשנה הראשונה בכ־90 ערים ברחבי הארץ, ממטולה ועד אילת. עם זאת, הפריסה בכל עיר הינה חלקית בלבד ומתמקדת בתחילה בעיקר בבניינים רבי־קומות. בתים פרטיים יצטרכו להמתין עוד זמן רב לקבלת השירות. עד כה פרסה בזק תשתית סיבים עד לפתח הבניין עבור 1.5 מיליון משקי בית, ומתוכם פרסה תשתית עד לפתח הדירה עבור 250 אלף משקי בית, ששהם אלו שיוכלו מהיום להתחבר לשירות. להערכת החברה עד לסוף 2021 היא תפרוס תשתית סיבים עד לפתח הדירה עבור כמיליון משקי בית.

בזמן שבזק ישבה על הגדר, מתחרותיה האיצו את פריסתן. מספר קווי האינטרנט של בזק עמד ברבעון השלישי של 2020 על 1.565 מיליון. פרטנר פרסה סיבים עד לפתח הדירה לכ־20% ממשקי הבית בישראל (500 אלף), ומדווחת כי 760 אלף משקי בית מחוברים עד לפתח הבניין. IBC אנלימיטד שבשליטת סלקום ו־HOT פרסה סיבים עד לפתח הדירה לכ־24% משקי בית (600 אלף), ולכ־800 אלף משקים עד לפתח הבניין.

עם זאת, כמות הלקוחות המחוברים ומשלמים לשירות אלה נמוכה: רק 150 אלף לקוחות לסיבים של פרטנר ו־105 אלף לקוחות לסיבים של סלקום דרך IBC. מצב זה צפוי להשתנות בקרוב עם הכוח השיווקי של בזק ו־HOT, שישפיע על מודעות הציבור.

בזק יקרה לספקיות

המודל שבו משיקה בזק את שירות הסיבי מכונה "באנדל הפוך", שבמסגרתו הצרכן רוכש מהחברה שירות אינטרנט מלא, הכולל תשתית וספק אינטרנט לבחירתו. בימים הקרובים הצרכן יוכל לרכוש חבילות סיבים גם דרך השוק הסיטונאי, שבמסגרתו שוכרות הספקיות תשתית מבזק ומוכרות אותה הלאה לצרכן בחבילה אחודה עם ספק. המחירים לצרכן במסגרת השוק הסיטונאי טרם פורסמו, אך סביר כי יהיו ברמה דומה לנוכחיים וכי היצע המהירויות יהיה מגוון יותר. השירות של בזק מושק על רקע כוונת משרד התקשורת לבטל בשנה הקרובה את הפיצול בין תשתית לספק אינטרנט.

לפי תקנות משרד התקשורת, יידרשו הספקיות לשלם לבזק 71 שקל בחודש (ללא מע"מ) למהירות של עד 500 מגה ו־79 שקל למהירות של עד 1,000 מגה. לשם השוואה, ל־IBC משלמות הספקיות 68 שקל בחודש ל־500 מגה גלישה ו־75 שקל ל־1,000 מגה. לסכום זה נוספות הוצאות כשיווק, רכש לקוח, התקנה וגבייה, שאותן משרד התקשורת אמד בעבר בכ־29 שקל לחודש למנוי. כלומר, הרווח של הספקיות במסגרת השוק הסיטונאי לא גבוה, ולכן סביר כי פרטנר וסלקום יעדיפו להאיץ את פריסתן העצמאית.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות