אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המשבר שחק את מחירי חבילות הסלולר לשפל צילום: שאטרסטוק

ניתוח כלכליסט

המשבר שחק את מחירי חבילות הסלולר לשפל

שלוש חברות הסלולר הוותיקות, סלקום, פלאפון ופרטנר, נפגעו משמעותית מהירידה בשירותי נדידה וממכירות ציוד קצה ב־2020. כדי לפצות על אובדן ההכנסות הן השקיעו משאבים בגיוס לקוחות בחבילות זולות, מה ששחק את ההכנסה הממוצעת מלקוח סלולר לגבול ה־50 שקל לחודש

01.04.2021, 07:01 | אביאור אבו

שמונה שנים לאחר כניסתה של גולן טלקום לשוק הסלולר והשחיקה המיידית של מחירי החבילות, באה הקורונה וטלטלה את המחירים פעם נוספת, הפעם בעיקר בחברות הוותיקות, פלאפון, סלקום ופרטנר. אצל שלוש החברות, שנת הקורונה שחקה את ההכנסה החודשית הממוצעת מלקוח סלולר (ARPU) לשפל, והוא קרוב לרדת מרף ה־50 שקלים. כך, לדוגמה, ההכנסה החודשית של לקוח סלולר בפלאפון צנחה ב־11%.

קראו עוד בכלכליסט

הסיבה היא ששלוש החברות עשו מאמצים גדולים מהרגיל לגייס לקוחות, פעילות שלרוב מאופיינת במחירי חבילות נמוכים ללקוחות חדשים. החברות נאלצו להוריד מחירים כדי לחפות על הפגיעה המשמעותית במגזר הסלולר בשל הירידה בהכנסות משירותי נדידה (רומינג). סגירת השמים כמעט באופן מוחלט והפסקת הטיסות לחו"ל, לצד היעדר תיירות נכנסת, הביאו לקיפאון בהכנסות מתחום זה. לכך הצטרפה שחיקת המחירים המתמדת של שירותי הסלולר כתוצאה מהתחרות המתמשכת בשוק, במקביל לקיזוז חלקי מעלייה בצמיחה במנויים וגידול בהיקפי השיחות וזמן האוויר, שצברו תאוצה בסגרים.

כל זה קורה במקביל לכניסת דור 5 לשוק, שטרם שווק באגרסיביות בציבור. בחברות צופים שיפור ב־ARPU הודות לחבילות הדור ה־5 שהושקו בסוף השנה שעברה, ומתומחרות בכ־30 שקל יותר מהחבילות המוצעות כיום בשוק. בימים אלה החברות מאיצות את קצת שדרוג ופריסת האנטנות, כך שבשנים הקרובות ליותר ויותר לקוחות ישתלם לעבור לחבילות המשודרגות היקרות, שישפרו את מהירות הגלישה, וגם את הרווחיות.

פעילות נדידה רווחית

תרומת פעילות שירותי הנדידה להכנסות חברות הסלולר אמנם לא גבוהה באופן יחסי, ועומדת על כ־5%–10% (150–200 מיליון שקל) מהכנסותיהן בשנה. עם זאת, הרווחיות מפעילות הנדידה היא גבוהה, ועל כן אובדן ההכנסות מתחום זה השפיע באופן ישיר ושלילי על השורה התחתונה של החברות.

פרטנר היא הנפגעת העיקרית מהירידה בשירותי נדידה, תוך שחיקה של 8% בהכנסות משירותי סלולר לעומת 2019. הכנסותיה של פרטנר מהתחום הסתכמו ב־1.6 מיליארד שקל. הכנסות פלאפון משירותי סלולר ירדו ב־7% ואילו של סלקום ירדו ב־1% בלבד, וזאת הודות לזקיפת הכנסות של ארבעה חודשי פעילות מגולן טלקום, אותה רכשה ב־2020. HOT מובייל היא החברה היחידה שרשמה דווקא עלייה של 9.5% בהכנסות משירותים, וזאת בין היתר מכיוון שפעילות שירותי הנדידה שלה מינורית לעומת שלושת החברות הוותיקות.

אובדן שירותי הנדידה העיב על סלקום, שלא הצליחה להמיר את רכישת גולן טלקום לכדי הצלחה במדדי הרווחיות של המגזר הנייד. החברה עברה ב־2020 להפסד תפעולי של 41 מיליון שקל. פלאפון שיפרה את ההפסד התפעולי ב־15% אך הוא עדיין נותר שלילי ומסתכם ב־84 מיליון שקל. פרטנר היחידה מבין חברות הסלולר הוותיקות ששמרה על רווח תפעולי בפעילות הסלולר, שהסתכם ב־73 מיליון שקל, ירידה של 5% לעומת 2019.

תחום נוסף בסלולר שחווה פגיעה הוא ציוד הקצה (כמו מכירת מכשירים סלולריים), על רקע סגירת נקודות המכירה הפרונטליות במרכזי הסחר והקניונים וההאטה בתנועת הלקוחות. הפעם הנפגעת העיקרית היתה פלאפון, עם ירידה של 9% בהכנסות ממכירת ציוד לעומת השנה המקבילה. הכנסות פרטנר מציוד ירדו ב־5% ושל HOT מובייל ירדו ב־4.5% (נתון הכולל גם את התחום הקווי).

מימין: מנכ”ל פרטנר איציק בנבנישתי, מנכ”ל פלאפון רן גוראון ומנכ”ל סלקום אבי גבאי. דור 5 עתיד לשנות את המצב בשוק, צילומים: אוראל כהן, אלכס קולומויסקי מימין: מנכ”ל פרטנר איציק בנבנישתי, מנכ”ל פלאפון רן גוראון ומנכ”ל סלקום אבי גבאי. דור 5 עתיד לשנות את המצב בשוק | צילומים: אוראל כהן, אלכס קולומויסקי מימין: מנכ”ל פרטנר איציק בנבנישתי, מנכ”ל פלאפון רן גוראון ומנכ”ל סלקום אבי גבאי. דור 5 עתיד לשנות את המצב בשוק, צילומים: אוראל כהן, אלכס קולומויסקי

סלקום היא חברת הסלולר היחידה שהכנסותיה מציוד קצה הצליחו לצמוח בשנת הקורונה. הסיבה לכך היא פעילות חזקה של סלקום במכירות האונליין, בין היתר הודות לרשת החנויות דינמיקה, בה מחזיקה סלקום. תוצאותיהן של כלל החברות הושפעו לטובה מעלייה במכירות מכשירים סלולריים ללקוחות סיטונאיים ועסקיים, אך מנגד, הושפעו התוצאות לרעה בשל דחיית השקת האייפון 12 לדצמבר.

לקוחות על חשבון הכנסות

על אובדן שירותי הנדידה וההכנסות ממכירות ציוד, ניסו החברות לפצות בדרך של גיוס לקוחות. כך, פרטנר ופלאפון רשמו ב־2020 גיוס מרשים של מנויי סלולר. עם זאת, גיוס של לקוחות חדשים בדרך כלל נעשה באמצעות מחירי חבילות נמוכים, מה שהוביל את שתי החברות לשחיקה בהכנסה החודשית הממוצעת ממנוי (ARPU). פרטנר גייסה 179 אלף מנויים, ורשמה שחיקה של 6 שקלים ב־ARPU, שעמד על 51 שקל בשנה החולפת. כ־25 אלף מנויים שגייסה פרטנר הם לתקופת זמן מוגבלת של 12 חודשים, כחלק מתוכנית של משרד החינוך. פלאפון גייסה ב־2020 כ־115 אלף מנויים, אך הכנסה הממוצעת שלה מלקוח סלולר צנחה ל־56 שקל — ירידה של 7 שקלים לעומת 2019.

סלקום הקפיצה את מצבת המנויים שלה בכ־460 אלף לאחר רכישת גולן טלקום, אך בפועל איבדו השתיים 40 אלף מנויים במהלך השנה. בהתאם, ה־ARPU של החברה ירד בכ־3.4 שקלים, והוא הנמוך מבין כלל החברות – 47.3 שקל.

HOT מובייל לא מדווחת על הכנסה חודשית ממוצעת מלקוח. החברה גייסה 23 אלף מנויים בלבד, נתון שעזר לה להציג כאמור דווקא עלייה בהכנסות משירותים. פרטנר, פלאפון וסלקום נהנו מהקיטון בניודים בשל השפעת הסגרים, ואחוזי הנטישה השנתיים שלהן ירדו.

החברות אינן מציגות בדו”חותיהן תחזיות להמשך השנה, אך גורמים בחברות מעריכים כי חזרתו ההדרגתית של ענף התעופה, כמו גם של התיירות הנכנסת, יובילו לשיפור הרווחיות ב־2020 כמו גם תרומתן של חבילות דור 5. למרות המעבר לפעילות אונליין, בחברות מאמינים כי הלקוחות יחזרו לרכוש ציוד קצה גם בחנויות הפיזיות. עדות לכך ניתן למצוא בצעד האחרון של HOT מובייל, שהודיעה כי תפתח עם פוקס רשת של כ־30 חנויות אביזרי סלולר בשנים הקרובות.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות