אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סופר מריו מת, אבל לא באמת צילום: בלומברג

גיימריסט

סופר מריו מת, אבל לא באמת

גם לא קשור ל-1 באפריל: הביטויים "מריו מת" ו"נינטנדו הרגה את מריו" הפכו ויראליים לא כמתיחה אלא כמחאה על ההחלטה של נינטנדו להסיר מספר משחקים בכיכובו של השרברב האגדי מהחנות שלה

01.04.2021, 12:14 | עמית קלינג

מי רצח את מריו? אף אחד, כמובן. ספק רב אם נינטנדו אי פעם תרצה לשים סוף למותג הענק שלה, הוא מותג הגיימינג החזק בכל הזמנים, עם למעלה מ-670 מיליון משחקים נמכרו בסך הכל ולמעלה מ-200 כותרים בסך הכל. ובכל זאת, הרשתות החברתיות הוצפו אתמול במסרים שבישרו על חייו ומותו של מריו בין השנים 2021-1981 במסגרת אינספור ממים, בדיחות ואף טורים שלמים שמוקדשים למותו של השרברב האגדי, בין היתר תחת ההאשטאג #RIPMario. הסיבה לכך נמצאת איפשהו על הספקטרום בין בדיחה למחאת צרכנים.

קראו עוד בכלכליסט

הבחירה ב-31 במרץ כתאריך הפטירה של מריו לא היתה מקרית. היא התייחסה לכך שבתאריך הזה נינטנדו הסירה שני משחקי מריו מהחנות שלה, Super Mario 3D All-Stars ו-Super Mario Bros 35, ששניהם שוחררו כחלק מחגיגות 35 שנה לסדרה (המשחק הראשון הופיע ב-1985; ה"1981-2021" שהוזכר לעיל מתייחס להופעה הראשונה של הדמות שלו במשחק Donkey Kong ארבע שנים קודם לכן).

Super Mario 3D All-Stars, למעשה קובץ של שלושה משחקי מריו ישנים משלושה דורות שונים של קונסולות נינטנדו: Super Mario 64 מהנינטנדו 64, Super Mario Sunshine מהגיימקיוב ו-Super Mario Galaxy מה-Wii הראשון – בסך הכל 11 שנים של משחקים, מאוגדים תחת כותרת אחד ומעודכנים עבור הנינטנדו סוויץ'. Super Mario Bros 35 הוא משחק רב-משתתפים בסגנון באטל רויאל המדמה את הסגנון הנוסטלגי של המשחקים הראשונים בסדרה. בנוסף, נינטנדו הודיעה על הפסקת מכירת מכשיר המשחק הרטרואי שלה Game & Watch – כשמו כן הוא, שעון דיגיטלי המריץ את המשחק הראשון בסדרה.

סופר מריו, צילום: בלומברג סופר מריו | צילום: בלומברג סופר מריו, צילום: בלומברג

אבל בעוד הפסקת ייצור של מוצר פיזי שיצא מלכתחילה במהדורה מוגבלת היא עניין של מה בכך, ואפילו סגירה של שרתי משחק אונליין היא אירוע שכיח – הגם שלרוב זה קורה למשחקים ישנים שננטשו על ידי מרבית הקהל שלהם – הפסקת המכירה של Super Mario 3D All-Stars היא עניין אחר.

סופר מריו באייפון, צילום: שאטרסטוק סופר מריו באייפון | צילום: שאטרסטוק סופר מריו באייפון, צילום: שאטרסטוק

מדובר בהחלטה מתוכננת מראש למכור משחק בחנות דיגיטלית לפרק זמן מוגבל, בין ה-18 בספטמבר 2020 (יום השקתו) ל-31 במרץ השנה. מעריצים שלא קיבלו את ההחלטה הזו של נינטנדו, שנראתה להם כשרירותית, החליטו כי משמעות הדבר יכולה להיות, כמובן, רק מותו של מריו בתאריך הזה.

ההחלטה הזו, כמובן, אינה שרירותית בכלל: היא מהלך שיווקי מודע ומתוכנן היטב, שאכן הקפיץ את המכירות של המשחק. כך למשל, באנגליה, דיווח אתר Eurogamer, המכירות בשבוע האחרון לקיומו עלו ב-276% - אף שלא הייתה שום סיבה ממשית (מלבד שיווק) למנוע מהצרכנים את האפשרות לרכוש את המשחק בעתיד.

ה"חיסול" של מריו, במקביל לסגירת שלושה אגפים בחנות הדיגיטלית של סוני – אלו ששירתו את הקונסולה הישנה פלייסטיישן 3 ואת הקונסולות הניידות PSP ו-PS Vita – עוררו את הדיון האם לחברות משחקים יש אחריות לשמר ארכיון דיגיטלי כלשהו של המשחקים אותם הן מוציאות, במיוחד כאשר אלו משחקים שזמינים לקהל הרחב בעותקים דיגיטליים בלבד.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות