אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שד האינפלציה מהסבנטיז חוזר לרקד

פרשנות

שד האינפלציה מהסבנטיז חוזר לרקד

בפד סבורים שכשההיצע יפסיק לפגר אחרי הביקוש האינפלציה תיעלם, אבל הדילוג בין אינפלציה לשכר קשה מאוד לניהול

22.06.2021, 07:55 | רינת אשכנזי

מאז פתיחת השווקים אחרי משבר הקרונה והחזרה המיוחלת לשגרה, העולם הכלכלי בארה"ב עוסק באובססיביות באינפלציה. בשווקים מתקשים להסכים אם מדובר בבעיה בנוסח שנות ה־70 שנמצאת כאן כדי להישאר, או שמא הפד צודק ומדובר בעיקר בצווארי בקבוק זמניים, שיחלפו כלא היו כשההיצע יפסיק לפגר אחרי הביקוש שהיה נעול עד כה. 

קראו עוד בכלכליסט:

התפיסה הרווחת היא כי צרכנים רבים שמחים להשתמש ב־2021 בחסכונות שצברו ב־2020 הודות לתמיכות ממשלתיות; זאת בעוד יצרנים רבים מתמודדים עם מחסור בתשומות ועם בעיות לוגיסטיות, כמו עומסים בנמלים והיעדר שטחי אחסון.

ג ג'רום פאוול יו"ר הפדרל ריזרב | צילום: איי אף פי ג

מהשטח עולה תמונה מדאיגה: המחירים לצרכן עלו במאי בכ־5%, הקצב המהיר ביותר מאז 2008. המחירים ליצרן עלו ב־6.2% באפריל, הקצב הגבוה מאז 2010. סין, פלטפורמת הייצור העולמית, מדווחת על זינוק של כ־9% במחירים ליצרן, הזינוק הגדול ביותר זה 13 שנה.

בחברת המחקר BofA Global מצאו שמספר האזכורים של המילה "אינפלציה" בדו"חות החברות במדד S&P 500 שולש לעומת 2020. חומרי גלם, הובלה וכוח אדם היו בין הגורמים לזינוק בעלויות, ועם הענפים הרגישים נמנים הצרכנות, התעשייה וחומרי הגלם.

בשנות ה־70 התמודדו החברות עם התייקרות התשומות כך: תחילה גלגלו את העלויות על הצרכנים, וכשהאסטרטגיה הזו מוצתה, פנו לאוטומציה. נראה כי 2021 אינה שונה. רשתות רבות בארה"ב, ולא רק בה, מודיעות על העלאת מחירים לצרכן, והיד עוד נטויה. לעת עתה אנליסטים סבורים כי לפחות כשמדובר בחברות גדולות, אין חשש כי רווחיהן יישחקו. נראה כי סביבת אינפלציה גבוהה בשילוב ההייפ סביבה מקנים לקמעונאיות לגיטימציה להעלות מחירים.

ניתן להתמודד עם התייקרות חומרי הגלם בהתייעלות. גם כאן חברות אמריקאיות כבר נוקטות צעדים לצמצם את בזבוז המשאבים: מתעדוף משימות ושיפור תהליכי ייצור ועד "פעלולים" לוגיסטיים, שייעודם לעקוף את צווארי הבקבוק בשרשראות האספקה. השנה חברות נדרשות למהלכים יצירתיים כדי לגייס עובדים, שכן חלקם מעדיפים להישאר בבית וליהנות מדמי אבטלה מוגדלים.

השכר הוא כאב הראש הגדול של מעסיקים אמריקאים. חלק מהחברות מציעות בונוס חד־פעמי, בתקווה שיהיה די אטרקטיבי לשכנע את העובד לחזור. חברות רבות מעלות שכר. בבנק אוף אמריקה מדווחים כי מתחילת השנה יצרנים בארה"ב העלו את שכר עובדיהם ב־4% בממוצע; מי מהעובדים שהחליט להחליף מקום עבודה, שכרו יעלה בכ־13%. על פי Bureau of Labour Statistic, בין אפריל למאי 2021 עלה שכר העובדים בשיעור שנתי של כ־7%. על אף הנכונות להעלות שכר, כמחצית מהחברות בארה"ב מציינות כי הן לא מצליחות לגייס עובדים, כך שייתכן שהשכר ימשיך לעלות. Corporate America בוחרת גם להשקיע בעסקים: מתחילת השנה חלה עלייה של כ־15% בהשקעות בהון, וניכר דגש על אוטומציה. מגמה זו לא ייחודית לענפי התעשייה, וניכרת גם בענפי השירותים.

התנהגות המשקיעים בשוקי האג"ח והמניות רחוקה מלשדר מצוקה. נראה כי רוב השחקנים בשוק מאמצים את הנחות העבודה בפד: האצת האינפלציה רק זמנית ואין סיכוי גבוה לשחזור של שנות ה־70. לפי תפיסה זו, ובסבירות גבוהה יחסית, להתייקרויות לא תהיה השפעה מתמשכת על רווחיות החברות. בעולם האקדמי פחות אופטימיים, ולעתים קרובות יש גם קולות זהירים יותר — שמזכירים כי מנגנון התמסורת בין שכר לאינפלציה וחזרה מאינפלציה לשכר עלול להתברר כמשוכה כלכלית עקשנית, שאינה פשוטה לניהול מוניטרי. 

הכותבת היא מנהלת מחקר מדדים בקסם קרנות ETF.



שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות