אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הפרטת נמל חיפה צפויה להסתיים בדצמבר, ארבע מתמודדות נותרו צילום: אלעד גרשגורן

בלעדי לכלכליסט

הפרטת נמל חיפה צפויה להסתיים בדצמבר, ארבע מתמודדות נותרו

המדינה דחתה בחודשיים את שלב הגשת ההצעות כדי שהקבוצות המתמודדות יגיעו עם משקיע אסטרטגי. המתמודדות במכרז: מספנות ישראל עם חברה מהאמירויות, קרן טנא עם חברה הודית, רמי אונגר עם חברה בריטית ושפיר הנדסה עם מיקי שירן

28.06.2021, 06:54 | יובל שדה

המכרז להפרטת נמל חיפה מתקדם בעצלתיים, ומספר המתמודדות הריאליות שמגיעות לקו הסיום מצטמצם מרגע לרגע וכעת עומד על ארבע. נכון להיום, הליך ההפרטה צפוי להסתיים בדצמבר 2021 ולא באוקטובר 2021 כמתוכנן.

ל"כלכליסט" נודע כי המדינה האריכה את שלב "חדר המידע" של המכרז, בו המשקיעים הפוטנציאליים יכולים לשאול שאלות ולקבל מרשות החברות את המידע הרלוונטי לקראת הגשת הצעת מחיר. כחלק משלב זה, בשבוע הבא מתוכנן סיור בנמל לכל הקבוצות המתעניינות. שלב חדר המידע צפוי להסתיים לקראת אמצע או סוף אוגוסט ולאחריו קבוצות המשקיעים אמורות להגיש הצעות מחיר.

הרקע לעיכוב במכרז נובע מכך שהמדינה ביקשה לדחות את שלב הגשת ההצעות כדי שהקבוצות המתמודדות יוכלו להגיע לקו הסיום באופן מיטבי ועם משקיע אסטרטגי. נכון לעכשיו יש ארבע מתמודדות ריאליות שנותרו במירוץ.

קראו עוד בכלכליסט:

בריטים, הודים ואמירתים

קבוצה אחת מורכבת מחברת מספנות ישראל וחברת DP World מהאמירויות.  קבוצה שנייה כוללת את Adani ההודית יחד עם קבוצת גדות (קרן טנא). השלישית כוללת את יבואני הרכב משפחת אונגר יחד עם קרן ג'נריישן קפיטל ו־LOMAR Shipping הבריטיים, והרביעית היא שפיר הנדסה יחד עם חברת ים השיבולים.

מתמודדת חמישית, חברת יילפורט הטורקית, נפסלה מטעמים ביטחוניים.

לפני כשבוע פורסם ב"כלכליסט" כי קבוצה שישית – שכללה את תעבורה של משפחת לבנת, כלל תעשיות של לן בלווטניק, בנק לאומי באמצעות לאומי פרטנרס והחברה האמריקאית SSA Marin – לא תתמודד במכרז. הסיבה לכך היא שהחברה האמריקאית לא רצתה לחשוף את נתוניה הכספיים.

 , צילום: עמית שאל, אוראל כהן, טל אזולאי צילום: עמית שאל, אוראל כהן, טל אזולאי  , צילום: עמית שאל, אוראל כהן, טל אזולאי

מבנה המכרז קובע כי צירוף שותף שהוא "משקיע אסטרטגי" בעל יכולות לוגיסטיות נמליות לקבוצה יעניק לה בונוס השווה ל־200 מיליון שקלים בהצעת הרכישה. לכל המתמודדות מלבד הקבוצה של שפיר יש משקיע אסטרטגי.

אחת המתמודדות המובילות במכרז היא שילוב הכוחות של מספנות ישראל יחד עם החברה האמירתית DP World. ההערכה בשוק היא שכרגע לקבוצה זו יש את הסיכויים הגבוהים ביותר לזכות במכרז. נגד מספנות ישראל יצאה חוות דעת של רשות התחרות, המתייחסת לכך שזכייה של מספנות ישראל במכרז תוביל לפגיעה אפשרית בתחרות בתחום פריקת המטען בכללי בישראל. למרות זאת, חוות הדעת אינה מונעת מהחברה להתמודד במכרז וסביר שיימצא פתרון לבעיה.

טענה נוספת כנגד הקבוצה מתייחסת לבעלות הממשלתית של החברה האמירתית, ועל כך שלזכייה של חברה כזאת במכרז יכולות להיות השפעות בטחוניות.

הפתרון של מספנות ישראל במקרה הזה הוא שמספנות ישראל יהיו בעלי השליטה, ולא האמירתים. פתרון זה מקובלת על מערכת הביטחון. לטובת קבוצת מספנות ישראל עומדת הטענה כי החיבור עם האמירתים יוכל להפוך את ישראל ל"האב" איזורי ים־תיכוני, בעיקר אם פרויקט מסילת הרכבת לירדן דרך בית שאן יקודם בעתיד. כמו כן לחברת מספנות ישראל יש את הניסיון הגדול ביותר מבחינת הפעלת נמל פרטי בישראל והיא מהווה שחקן משמעותי בשוק הנוכחי.

עד לאחרונה הקבוצה שמורכבת מחברת גדות וחברת Adani נתפסה כמתמודדת מובילה במירוץ, אך ההתמודדות של Adani המקורבת לממשל של ראש ממשלת הודו מודי קיבלה הפתעה לא צפויה בדמות האשמות בשחיתות בהודו. מאז שפורסמו ההאשמות חלפו כמה שבועות ובינתיים מניית החברה ההודית התאוששה ונדמה כי המשבר הזמני לא ישפיע על ההתמודדות במכרז הנמל.

נמל חיפה. המדינה צפויה להרוויח 500–800 מיליון שקל, צילום: אלעד גרשגורן נמל חיפה. המדינה צפויה להרוויח 500–800 מיליון שקל | צילום: אלעד גרשגורן נמל חיפה. המדינה צפויה להרוויח 500–800 מיליון שקל, צילום: אלעד גרשגורן

עם זאת, גורמים בשוק מטילים ספק לגבי הרצינות של החברה בהתמודדות על המכרז, וסבורים שקיים סיכוי שבסוםו של דבר היא תחליט שלא להתמודד. חברת Adani היא החברה הבינלאומית הגדולה ביותר שמתמודדת במכרז, ושוויה הנקי עומד על 62 מיליארד דולר. לאחרונה הכריז מנכ"ל החברה ההודית כי Adani מתכוונת להיות מפעילת הנמלים המובילה בעולם עד שנת 2030.

לקבוצת גדות יש ניסיון בנמלי הים הישראליים, והיא שולטת בייבוא הכימיקלים הנוזליים לארץ. לאחרונה זכתה במכרז להפעלת ממגורת דגון בנמל חיפה במקום חברת ים השיבולים, שגם היא מתמודדת במכרז.

מכוניות, מלט ותבואה

הקבוצה השלישית מורכבת ממשפחת יבואני הרכב אונגר, קרן ג'נריישן קפיטל וחברת LOMAR Shipping הבריטית שהצטרפה לאחרונה כמשקיעה אסטרטגית. החברה הבריטית נכנסה במקום חברת הלוגיסטיקה האמריקאית CTS. גם כאן לא ברור אם החברות ימשיכו עד הסוף, והאם LOMAR שנכנסו לאחרונה אכן רציניים. ההיכרות וההתמחות של רמי אונגר עם תחום הספנות וייבוא הרכב לישראל יכולה להוות יתרון משמעותי להפעלת נמל חיפה. תחום ייבוא הרכב נחשב לאחד התחומים הרווחים ביותר לנמלים.

המתמודדת האחרונה היא קבוצת שפיר ששילבה כוחות עם יבואנית הדגן ים השיבולים של מיקי שירן. גורמים המעורים בנושא ציינו כי שפיר מתכוונת להתמודד עד הסוף, אך היא היחידה מבין החברות השונות שלא השיגה משקיע אסטרטגי, ולכן תיאלץ לשלם 200 מיליון שקלים יותר מאחרות כדי לזכות במכרז. שפיר מגיעה למכרז עם ידע הנדסי רב ועם ניסיון בתחום ייבוא המלט. חברת ים השיבולים הפעילה עד לאחרונה את ממגורת דגון, ולכן יש לה ניסיון והיכרות עם תחום יבוא התבואה.

במהלך יולי ועדת הכספים והממשלה צפויות לאשר "צו אינטרסים חיוניים", המסדיר את זכויות המדינה בחברה המופרטת. מירי רגב, שרת התחבורה הקודמת, עיכבה בעבר את העלאת הצו לדיון בממשלה וכעת, עם חילופי השרות, המצב צפוי להשתנות.

לאחר שהצעות המחיר יוגשו, המדינה תבחן את ההצעות במשך כחודשיים ואז תכריז על הקבוצה שזכתה במכרז, ושרת התחבורה מרב מיכאלי ושר האוצר אביגדור ליברמן יצטרכו לחתום על העברת הבעלות לזוכה. מרגע שיש הכרזה על זוכה, ייקחו חודשיים נוספים עד שהמדינה תעביר את כל מניות הנמל לבעלים החדשים.

גורמים ממשלתיים העריכו כי קניית נמל חיפה תעלה לקבוצה הזוכה בין 1.5 ל1.8 מיליארד שקלים. מיליארד שקלים מהסכום יושקעו בנמל, והיתר (בין 500 ל־800 מיליון שקלים) יועברו למדינה לטובת כיסוי הגירעון.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות