אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הסיוע האדיר של הממשל לתעשיית התעופה: 74 מיליארד דולר בלומברג

הסיוע האדיר של הממשל לתעשיית התעופה: 74 מיליארד דולר

איגוד התחבורה האווירית הבינלאומית צופה שארה”ב, סין ורוסיה יהיו היחידות בעולם שבהן מספר הנוסעים יגיע עוד השנה לרמות שלפני המגפה

31.08.2021, 08:11 | אדר פרימור

תעשיית התעופה האמריקאית היתה אחת המרוויחות הגדולות ביותר מחבילות הממשל שנועדו לסייע לנפגעי הקורונה. 


קראו עוד בכלכליסט:


על פי סקיפט - אתר חדשות אמריקאי המתמחה בנסיעות – מאז פרצה המגפה, ממשלי טראמפ וביידן העניקו לחברות התעופה כספי סיוע בהיקף של 74 מיליארד דולר. ב־2020 הממשל גם האריך את תוקפן של הלוואות בעלות נמוכה שניתנו לחברות התעופה בהיקף כולל של 25 מיליארד דולר. בתמורה לסיוע דרש משרד האוצר האמריקאי מחברות התעופה הגדולות יותר אופציות למניות והחזר של 30% ממענקי השכר.

בזכות הסיוע, ולמרות שכמה חברות תעופה קטנות כמו קומפאס איירליינס, ראבנאייר וטרנס סטייט איירליינס נאלצו לסגור את שעריהן, אף חברת תעופה גדולה לא נסגרה ואף לא אחת נאלצה להכריז על פשיטת רגל. בנוסף, מספר המועסקים בתעשייה עמד בסוף חודש מאי על יותר מ־700 אלף איש, שמייצגים ירידה של 6% בלבד מאז פברואר 2020, חודש לפני שפרצה המגפה (חברות התעופה קיבלו את המענקים רק אחרי שיותר מ־30 אלף איש הוצאו לחל"ת). על פי האתר סיריום המספק נתונים מתחום התעופה, התפוסה בתעופה המקומית בארה"ב זינקה בין הרבעון הראשון לשני בשיעור מרשים של 35%. ובהשוואה למצב לפני שנתיים, הנתונים ביוני הראו שהיא ירדה ברבעון האחרון ב־19% בלבד.

מטוס של דלתא איירליינס, בלומברג מטוס של דלתא איירליינס | בלומברג מטוס של דלתא איירליינס, בלומברג

על פי ניתוח של רויטרס, חברות התעופה האמריקאיות נהנו מעזרה של משלם המסים יותר ממתחרותיה בקנדה או  באמריקה הלטינית, שבה נאלצו שתיים מחברות התעופה הגדולות להכריז על פשיטת רגל. איגוד התחבורה האווירית הבינלאומית (IATA) צופה שארה"ב תהיה אחד משלושה שווקים מקומיים בלבד בעולם - האחרים הם סין ורוסיה - שבהם מספר הנוסעים יגיע עוד השנה לרמות שלפני המגפה. 

מטוסים של אייר פראנס נ, צילום: איי אף יפ מטוסים של אייר פראנס נ | צילום: איי אף יפ מטוסים של אייר פראנס נ, צילום: איי אף יפ

לא רק לחברות הלאומיות 

לאחר שנים של הפרטה, גם באירופה המגפה הובילה לסיוע ממשלתי נרחב לחברות התעופה הלאומיות שנקלעו למשבר עמוק. בתחילת המשבר איטליה הלאימה את חברת אליטליה ובתחילת השנה הגדילה ממשלת צרפת את אחזקותיה באייר פראנס-KLM  ל־30%. בגרמניה הוציאה הממשלה 9 מיליארד יורו על אחזקה של 20% בלופטהנזה, וגם ממשלות שוודיה ופורטוגל רכשו חלקים מ- SAS ו-TAP אייר פורטוגל. לא רק חברות התעופה הלאומיות קיבלו באירופה סיוע: גם ריאנאייר, שיצאה למאבק משפטי נגד החילוץ של מתחרותיה האירופיות, קיבלה מממשלת בריטניה סיוע מיוחד בדמות הלוואה של 730 מיליון דולר.

לפי דיווח של ערוץ "דויטשה וולה", עד פברואר השנה ממשלות אירופה העבירו לחברות התעופה סיוע בהיקף כולל של 30 מיליארד דולר כאשר קרוב למחצית מהסכום הזה הועבר לשתי חברות בלבד – לופטהנזה ואיירפראנס-KLM.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות