אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לחכות חצי שנה למכונית חדשה? מצאנו לכם דגמים במלאי שברולט טריילבלייזר וניסאן קשקאי. זמינות לאספקה מיידית | צילום: דור מנואל, עמית שעל

גלגל חמישי

לחכות חצי שנה למכונית חדשה? מצאנו לכם דגמים במלאי

מהמיני הפופולרית בישראל דרך משפחתיות וכביש-שטח יפניות חסכוניות ועד לאמריקאיות ששכחתם מקיומן - סיפרו לכם שתצטרכו לחכות למכונית חדשה עד לאחר פסח. בדקנו וגילינו כמה הפתעות שמחכות לאספקה מידית. "כלכליסט" עושה לכם סדר לפני הביקור באולמות התצוגה. מדריך

03.12.2021, 11:00 | תומר הדר

שוק הרכב הישראלי נמצא באחת התקופות הבעייתיות. הסיבה פשוטה: ליבואני הרכב פשוט נגמרו המכוניות החדשות. משבר השבבים העולמי עדיין נותן את אותותיו, ואצל רוב יבואני הרכב משתרעות רשימות ההמתנה למכוניות חדשות אי שם עד אחרי חופשת פסח. אצל חלקם מגיע התור עד למחצית השנייה של 2022. אבל אם נבדוק לעומק את רשימות המלאי והאספקה של יבואני הרכב, נגלה שלפחות לחלקם יש מכוניות לאספקה. "כלכליסט" עושה סדר ברשימת הדגמים שיש באספקה מהירה כדי שאולי תוכלו להתחדש בקרוב.

שברולט טריילבלייזר וניסאן קשקאי. שני דגמים שזמינים לאספקה מידית, צילום: דור מנואל, עמית שעל שברולט טריילבלייזר וניסאן קשקאי. שני דגמים שזמינים לאספקה מידית | צילום: דור מנואל, עמית שעל שברולט טריילבלייזר וניסאן קשקאי. שני דגמים שזמינים לאספקה מידית, צילום: דור מנואל, עמית שעל

כיצד לחלק מהיבואנים יש מלאי ולחלק אין? בחלק מהמקרים מדובר בהצטיידות מראש, במקרים אחרים הסכים היצרן להעביר יותר מכוניות לשוק הרכב הישראלי בעוד מועד, ובמקרים אחרים הסכים היבואן לשלם יותר מהמתחרים במדינות אחרות. בכל מקרה, השורה התחתונה היא שעדיין ניתן למצוא בישראל מכוניות חדשות מדגמים עממיים – והן אפילו קיימות באספקה מהירה. 

קראו עוד בכלכליסט:

מכוניות קטנות וסופר-מיני

קיה פיקנטו: זה הדגם הראשון שנמצא כעת באספקה מהירה. זו אחת המכוניות הקטנות הנפוצות ביותר בישראל, במיוחד לנוכח העובדה שבימים אלה מספר הדגמים הקטנים שמוצעים לצרכנים בארץ הולך ופוחת. לפי יבואנית קיה, היצע הפיקנטו במלאי משתנה בהתאם לרמת הגימור, אבל לרוב הפיקנטו יש את אותם מאפיינים: מנוע בנזין בנפח 1.2 ליטרים שמשודך לתיבת הילוכים אוטומטית רובוטית, שעלולה להיות מעט מטלטלת בנסיעה. בדומה לכל דורות הפיקנטו, גם הדור הנוכחי מרגיש מעט גדול מממדיו האמיתיים. ובכל מקרה, מדובר באחד הדגמים הקטנים הבודדים שעדיין משווקים בישראל.

קיה פיקנטו ושברולט ספארק. כבר לא פופולריות כמו פעם, צילום: אודי עציון קיה פיקנטו ושברולט ספארק. כבר לא פופולריות כמו פעם | צילום: אודי עציון קיה פיקנטו ושברולט ספארק. כבר לא פופולריות כמו פעם, צילום: אודי עציון

שברולט ספארק: מי שיפנה ליבואנית שברולט UMI יגלה שהספארק הקטנה נמצאת במלאי. ייתכן שאחת הסיבות לאספקה המהירה היא העובדה שחנן של המכוניות הקטנות סר בעיניו של הצרכן הישראלי – וחבל שכך, מכיוון שמדובר במכוניות חסכוניות יחסית, מאובזרות באופן סביר, ואפילו מצוידות בלא מעט אביזרי בטיחות, כפי שהספארק מוכיחה. המתכון של הספארק פשוט ויעיל: מנוע בנזין בנפח 1.4 ליטרים ותיבת הילוכים אוטומטית. הספארק נחשבת למכונית מאובזרת יחסית, כולל קישוריות מלאה לטלפונים ניידים. מדובר גם במכונית נוחה למדי. 

משפחתיות

שוק המכוניות המשפחתיות מזמן אינו מה שהיה לפני עשור. רכבי הכביש-שטח דחקו את רגליהן של המכוניות המשפחתיות שהפכו לנחלתם של ציי הרכב בעיקר. אולי מסיבה זו ניתן למצוא מספר יחסית נאה של מכוניות משפחתיות אצל יבואני הרכב הגדולים באספקה מידית. סביר להניח שאם ליבואן הרכב יש מכוניות משפחתיות למכור, הסיבה לכך היא שבציי הרכב לא מיהרו להסתער עליהן בגלל ביקוש ירוד או בגלל מחירי מכירה גבוהים לציי הרכב. אחרי הכל, היבואנים יודעים שהצרכן הפרטי ישמח לרכוש אותן במחיר גבוה יותר ממה שמציעים ציי הרכב. 

הונדה סיוויק: זה הדגם הראשון שזמין כיום בקטגוריה זו. הסיוויק (150 אלף שקל לדגם אוטומטי) היא דוגמה מצוינת למכונית שבעבר היתה נפוצה מאוד בישראל, אבל נפלה בין הכיסאות בגלל מחיר, בגלל מיצוב וכי המחרים הקוריאנים פשוט זכו ליותר הצלחה. הדור הנוכחי של הסיוויק הוא ללא ספק הכי הרפתקני. זה דור שלוקח את העיצוב הקיצוני של הסיוויק למקום חדש ואפילו מסובב ראשים. החיסרון של הסיוויק הוא שהמכונית מכוילת לספורטיביות מודגשת, כלומר המכונית מעט נוקשה. יתרה מכך, תא הנוסעים של הסיוויק מעט צפוף. מנוע הטורבו בנפח 1.5 ליטרים מפיק 182 כוחות סוס מכובדים. 

לספורטיביות יש מחיר. הונדה סיוויק, צילום: יצרן לספורטיביות יש מחיר. הונדה סיוויק | צילום: יצרן לספורטיביות יש מחיר. הונדה סיוויק, צילום: יצרן

טויוטה קורולה היברידית: הבעיה העיקרית של טויוטה קורולה היא העובדה שהצרכנים פשוט שכחו שיש לה גרסה היברידית (143 אלף שקל). בניגוד למשל ליונדאי איוניק, שבכל מקרה עומדת להיעלם מהשוק הישראלי, הקורולה ההיברידית משווקת לצד הקורולה הרגילה, והיותה היברידית היא עובדה מוגמרת בעיני צרכנים רבים. היתרון המובנה של צריכת דלק נמוכה הפך לעוד רכיב ברשימת המאפיינים של הקורולה. אחרי הכל, למתחרים כמעט שאין מכונית משפחתית שיש לה גם גרסה היברידית. הקורולה ההיברידית, שנמצאת באספקה מידית אצל יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, היא תמצית המיינסטרים, כלומר מכונית משפחתית שבדומה לכל דגמי הקורולה לא עושה שום דבר באופן מרשים מאוד, ולא עושה שום דבר באופן גרוע מאוד. 

תמצית המיינסטרים. טויוטה קורולה היברידית, צילום: אודי עציון תמצית המיינסטרים. טויוטה קורולה היברידית | צילום: אודי עציון תמצית המיינסטרים. טויוטה קורולה היברידית, צילום: אודי עציון

יש לה את כל האבזור המקובל, נוחות הנסיעה שלה סבירה, הביצועים שלה לא ירשימו אבל גם לא יגרמו לאף אחד להירדם מאחורי ההגה. זו מכונית שקולעת למה שרוב הצרכנים בישראל רוצים. מערכת ההנעה ההיברידית של טויוטה מוכרת היטב מהפריוס וגם מטויוטה CHR: אותו מנוע בנזין בנפח 1.8 ליטרים שמשודך למערכת הנעה חשמלית. צריכת הדלק האמיתית היא פחות או יותר ליטר לכל 18 עד 20 קילומטרים - אבל בניגוד לרוב המתחרות, במקרה של קורולה צריך לקחת בחשבון עובדה חשובה: בינואר הקרוב יעלה מס הקנייה על המכוניות ההיברידיות, ומכוניות כמו קורולה צפויות להתייקר. האספקה כאמור מידית, וזה אומר שעדיף אולי לשקול מכונית מודל 2021 במקום 2022, שככל הנראה תהיה יותר יקרה.

ניסאן סנטרה: הסיבה שניתן למצוא במלאי של יבואנית ניסאן את דגמי ניסאן סנטרה (138 אלף שקל) באספקה מידית כנראה אינה מקרית. הסנטרה שהגיעה לישראל בשנה שעברה אינה מכונית שתזכרו שראיתם. היא תוכננה לפלחים היותר נמוכים של שוק הרכב האמריקאי, וככזו היא מצוידת בטכנולוגיה יחסית מיושנת. 

לא שיא החדשנות, אבל מרווחת ונוחה. ניסאן סנטרה, צילום: אוראל כהן לא שיא החדשנות, אבל מרווחת ונוחה. ניסאן סנטרה | צילום: אוראל כהן לא שיא החדשנות, אבל מרווחת ונוחה. ניסאן סנטרה, צילום: אוראל כהן

המנוע בנפח 2.0 ליטרים ותיבת ההילוכים היא אוטומטית רציפה, מה שמבטיח שצריכת הדלק אף פעם לא תהיה מעולה, אבל לפחות יש הרבה כוח. סנטרה מיועדת ללקוחות אמריקאים, והתנהגות הכביש בהתאם: היא מכונית רכה מאוד, וזה אומר שהיא יודעת מחד לבלוע בורות, אבל מאידך לא ממש מהנה בסיבובים ולא ממש מצטיינת. גם תא הנוסעים כבר אינו המילה האחרונה, וגם היצע מערכות הבטיחות אינו מושלם. לזכות הסנטרה ייאמר שהיא מציעה תא נוסעים מרווח למדי. תכל'ס,למי שמחפש מכונית משפחתית בכוח, ולא מצליח למצוא משהו של טויוטה או יונדאי.

ניסאן סנטרה מיועדת ללקוחות אמריקאים, והתנהגות הכביש בהתאם: היא מכונית רכה מאוד, וזה אומר שהיא יודעת מחד לבלוע בורות, אבל מאידך לא ממש מהנה בסיבובים, ולא ממש מצטיינת

רכבי כביש-שטח

בניגוד לקטגוריות העממיות של המכוניות המשפחתיות ומכוניות המיני והסופר-מיני, הקטגוריה של רכבי הכביש-שטח לוהטת. במפתיע, לחלק מיבואני הרכב יש עדיין מכוניות כאלו באספקה מידית. זאת אף שמדובר בקטגוריה שזמני ההמתנה בה מתארכים נכון להיום אל מעבר לחצי שנה.

טויוטה CHR: רשימות ההמתנה לטויוטה ראב 4 מתארכות עמוק לתוך השנה הבאה, אבל את אחיו הקטן של ראב 4, הטויוטה CHR, ניתן למצוא באספקה מידית (מ-146 אלף שקל). המתכון פשוט: רכב כביש-שטח בעל עיצוב חיצוני שמיועד לסובב ראשים ומכלולים מוכחים של טויוטה פריוס בגרסה המומלצת. המנוע הוא אותו מנוע בנפח 1.8 ליטרים, שמשמש גם את הקורולה ומשודך למערכת הנעה חשמלית. 

היתרון הבולט של טויוטה CHR, העיצוב, כבר אולי אינו מהווה אטרקציה, אך עדיין מדובר ברכב נאה מאוד. התנהגות הכביש מעט נוקשה, אבל מדובר באחד מרכבי הכביש-שטח הקטנים היחידים שניתן לרכוש בישראל עם מערכת הנעה היברידית. החיסרון העיקרי של טויוטה CHR הוא דווקא מה שבפנים, ואם לדייק - החלק האחורי. המושב האחורי של טויוטה CHR אינו מרווח במיוחד, והעובדה שהחלונות האחוריים קטנים מאוד בגלל הניסיון לייצר עיצוב קיצוני – אינה תורמת.

ניסאן קשקאי: הדור הנוכחי של ניסאן קשקאי הוא הבוגר ביותר בשרשרת ארוכה של דגמי קשקאי וגם המוצלח ביותר בשרשרת. ניסאן נחשבת ליצרנית הרכב הראשונה שהחליטה לייצר רכבי כביש-שטח, כלומר רכב שלא יהיה מיועד באמת לשטח קשה, יהיה מבוסס על מכלולים מוכחים של דגמים משפחתיים, ופשוט יאפשר לצרכנים לשבת גבוה. 

איכותית אך לא זולה. ניסאן קשקאי, צילום: דור מנואל איכותית אך לא זולה. ניסאן קשקאי | צילום: דור מנואל איכותית אך לא זולה. ניסאן קשקאי, צילום: דור מנואל

הדור הנוכחי של הקשקאי מצויד במנוע בנזין טורבו בנפח 1.3 ליטרים שאולי לא נשמע כמו הרבה, אבל מסוגל להניע את הקשקאי בקצב סביר בהחלט. איכות הנסיעה של הקשקאי גבוהה, והתנהגות הכביש הדוקה להפליא, מה שבהחלט מפתיע בהתחשב בממדים ובגובה. תיבת ההילוכים היא אוטומטית רציפה, מה שאומר שהיא מעט הססנית בעיר, ותא הנוסעים מצוין. הקשקאי זמין לאספקה מידית, אבל החיסרון המשמעותי הוא המחיר שלו, שעומד בגרסה המאובזרת על 180 אלף שקל, כלומר עם עוד תוספת קטנה אפשר לרכוש כבר רכב כביש-שטח עם הנעה כפולה, כמו סובארו פורסטר.

הקשקאי זמין לאספקה מידית, אבל החיסרון המשמעותי הוא המחיר שלו, שעומד בגרסה המאובזרת על 180 אלף שקל

שברולט טריילבלייזר: ייתכן בהחלט שרשימת הקניות של רוכשי רכבי כביש-שטח אינה כוללת מכוניות של שברולט בעדיפות ראשונה. אחרי הכל, הקוריאנים והיפנים השתלטו על חלקים נאים של שוק רכבי הכביש-שטח. אולי דווקא מסיבה זו לשברולט יש כעת סחורה להציע, בזמן שביונדאי ובקיה קשה מאוד למצוא רכבי כביש-שטח זמינים. בסוכנות שברולט ניתן לרכוש כעת טריילבלייזר באספקה מהירה. 

שברולט טריילבלייזר. הנדסת האנוש נותרה מאחור, אך העיצוב נאה והמנוע לא מפלצתי, צילום: אוראל כהן שברולט טריילבלייזר. הנדסת האנוש נותרה מאחור, אך העיצוב נאה והמנוע לא מפלצתי | צילום: אוראל כהן שברולט טריילבלייזר. הנדסת האנוש נותרה מאחור, אך העיצוב נאה והמנוע לא מפלצתי, צילום: אוראל כהן

למי שחושב שהטריילבלייזר הוא רכב שטח קשוח נכונה הפתעה. הדור הנוכחי של הטריילבלייזר (מ-149 אלף שקל) כבר אינו רכב שטח מגודל או רכב כביש-שטח גדול, אלא כביש שטח משפחתי שמקביל בגודלו פחות או יותר ליונדאי טוסון. גם המנוע אינו מפלצת עתירת נפח, אלא מנוע טורבו בנפח 1.3 ליטרים, ותיבת ההילוכים אוטומטית רציפה. הטריילבלייזר עשוי בהחלט להתאים לרשימת הקניות של לא מעט רוכשי רכבי כביש-שטח, ויש דברים שצריך לקחת בחשבון לחיוב ולשלילה. לחיוב, העיצוב הוא אחד הנאים בשוק. 

הטריילבלייזר (מ-149 אלף שקל) כבר אינו רכב שטח מגודל, אלא כביש-שטח משפחתי שמקביל בגודלו פחות או יותר ליונדאי טוסון. אבל האבזור אינו כולל בקרת שיוט אקטיבית

עוד נקודה חשובה: תא הנוסעים של הטריילבלייזר מרווח מאוד, יותר מהמקובל בקטגוריה, ועבור רוב המשפחות הישראליות מדובר בסידור אידאלי. אבל לטריילבלייזר יש גם חסרונות. קודם כל, רשימת האבזור הבטיחותי אינה כוללת בקרת שיוט אקטיבית. מעבר לכך, איכות הגימור של תא הנוסעים שלו ורמת הנדסת האנוש של תא הנוסעים שלו נשארו מאחור בהשוואה למתחרים. העדפות מוזרות של צרכנים אמריקאים עדיין מכתיבות מתגי אורות נפרדים. איכות הפלסטיק אינה מיישרת קו עם מה שמקובל בקטגוריה. עבור חלק מהקונים זה לא ממש ישנה, אבל זו נקודה שחשוב להתעכב עליה מכיוון שהנדסת האנוש של הטריילבלייזר לא בהכרח תתאים לכל אחד.

דאצ'יה דאסטר אוטומטי: העיקרון שעומד מאחורי דאצ'יה דאסטר לא ממש השתנה מאז הצגתו של הדגם. מדובר ברכב כביש-שטח שמבוסס על מכלולים ותיקים ומוכחים של רנו. הדאסטר מציע בדרך כלל מרחב מחיה גדול מזה של הדגמים המקבילים של רנו, וכל דורותיו של הדאסטר מציעים גם יכולת שטח מסוימת, בין אם מדובר בגרסאות ההנעה הכפולה המצוינות ובין אם מדובר בגרסאות בעלות הנעה קדמית. הדור הנוכחי של הדאסטר אינו שונה, כלומר מדובר בדגם שמבוסס על מכלולים של רנו ניסאן, קרי מנוע טורבו בנפח 1.3 ליטרים ותיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים. 

לא שיא הבטיחות, אבל יודע לרדת לשטח. דאצ לא שיא הבטיחות, אבל יודע לרדת לשטח. דאצ'יה דאסטר | צילום: יצרן לא שיא הבטיחות, אבל יודע לרדת לשטח. דאצ

צריך לקחת בחשבון שהדאסטר רחוק מלהיות שיא הבטיחות או שיא האיכות, וזה מתבטא בעיקר בתא הנוסעים, שמבחינת איכות הפלסטיק ואביזרי הבטיחות אמנם עשה צעדים מטאוריים בהשוואה לדורות הקודמים של הדאסטר, אבל עדיין קשה לומר שמדובר ברכב שמיישר קו עם התוצרת הקוריאנית או היפנית. גם אל תצפו לבקרות אקלים משוכללות, שבע כריות אוויר או מערכת בקרת שיוט אקטיבית. את אלה ניתן למצוא ברכבי כביש-שטח שעולים עשרות אלפי שקלים יותר מה-113 אלף שקל שעולה הדאסטר - ועדיין לא מסוגלים לרדת לשטח כמו הדאסטר הצנוע.

תגיות