בלעדי
בשורה לחיפאים: הרכבלית צפויה להתחיל לפעול בתוך כחודשיים
נחתם הסכם ששם קץ לסכסוך משפטי ארוך שעיכב את הפרויקט, ולפיו דופלמאייר האוסטרית מתחייבת להשלים את מסירת הרכבל לחברת "כייבל אקספרס" של קבוצת עפיפי עד ינואר הקרוב. הרכבלית תחבר בין תחנת הרכבת מרכזית המפרץ לטכניון ולאוניברסיטת חיפה. אורך תוואי הרכבל הוא כ-4.4 קילומטר עם אפשרות לעצור במספר תחנות
הסכסוך המשפטי שעיכב את פרויקט הרכבלית בחיפה נפתר, וכעת הרכבל ממפרץ חיפה לטכניון ואוניברסיטת חיפה צפוי להיפתח לפעילות מלאה תוך כחודשיים.
קראו עוד בכלכליסט:
הערב חתמו משרד התחבורה, חברת נתיבי ישראל, חברת יפה נוף וחברת דופלמאייר האוסטרית על הסכם פשרה שבמסגרתו תועבר האחריות לפרויקט "על קרביו וכרעיו" מחברת יפה נוף לחברת נתיבי ישראל.
לפי ההסכם, דופלמאייר מתחייבת להשלים את מסירת הרכבל לחברת "כייבל אקספרס" של קבוצת עפיפי עד ה-25.1.2022, ומרגע שהאחריות תעבור לנתיבי ישראל יהיה ניתן להפעיל את הרכבל בתוך כמה שבועות.
התוכנית להקמת רכבל בחיפה מלב המפרץ מתגלגלת כבר יותר מעשור. בשנת 2010 פורסם בכלכליסט כי "משרד האוצר מחדש את תוכנית הרכבל לאוניברסיטת חיפה, בכוונה שיתחיל לפעול כבר בסוף 2011". אלא שהמכרז פורסם ב-2017, והחברה שקיבלה את האחריות על הפרויקט היתה חברת התשתיות החיפאית יפה נוף. חברת הביצוע שנבחרה להקים את מערך קרוניות הרכבל בפועל היא חברת דופלמאייר האוסטרית, שהקימה בארץ גם רכבלים באתר החרמון ובראש הנקרה.
בשנה שעברה החליטה שרת התחבורה לשעבר מירי רגב שמשרד התחבורה יפסיק את כל ההתקשרויות שלו עם חברת יפה נוף עקב אי שביעות רצונה מעיכובים בלוחות הזמנים של פרויקטים של החברה. כתוצאה מכך, באוקטובר 2020 פרויקט הרכבלית "נלקח" מחברת יפה נוף והועבר לחברה הממשלתית נתיבי ישראל.
העברת האחריות מיפה נוף לנתיבי ישראל, הובילה לעיכוב נוסף בפרויקט, מפני שהחברה היתה צריכה ללמוד את כלל המורכבויות של הפרויקט שעלותו עומדת על כ-330 מיליון שקל.
עיכוב נוסף התרחש בעקבות משבר הקורונה שמנע מהאוסטרים להגיע לארץ. לאחר מספר חודשים נתיבי ישראל הצליחו לגשר על הפער, וכעת הפרויקט מוכן להפעלה ברמה הטכנית.
מה שעיכב עד לאחרונה את הפרויקט הוא סכסוך משפטי-חוזי בין משרד התחבורה לבין חברת דופלמאייר האוסטרית. למרות העברת האחריות לנתיבי ישראל, דופלמאייר היו חתומים על חוזה מול חברת יפה נוף בלבד – למרות שזו כבר לא מנהלת את הפרויקט. בדופלמאייר סרבו לתת אור ירוק לפרויקט ולהפעיל את הרכבל כל עוד החוזה של החברה לא יעבור במלואו על כל סעיפיו מיפה נוף לנתיבי ישראל. הסיבה לכך היא שדופלמאייר מעוניינת לעבוד מול חברה אחת כדי שאחר כך היא תוכל "להתחשבן" מולם על פיצויים שנבעו מהעיכובים, או לבצע כל הליך משפטי סטנדרטי אחר שכמעט ותמיד מתבצע בפרויקטים מסדר גודל כזה. כעת, במשרד התחבורה הסכימו לדרישות של דופלמאייר והצדדים הגיעו להסכמות שיאפשרו את תחילת פעילות הרכבלית.
פרויקט הרכבלית אמור לחבר בין תחנת הרכבת מרכזית המפרץ לטכניון ולאוניברסיטת חיפה. אורך תוואי הרכבל הוא כ-4.4 קילומטר עם אפשרות לעצור במספר תחנות שונות (מרכזית המפרץ, טכניון אוניברסיטת חיפה, צומת הצ'ק פוסט, דרך דורי. עלות הנסיעה היא 6 שקל וניתן יהיה לשלם באמצעות הרב-קו או אפליקציות התשלום.