אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דוראל תקים פרויקט מימן ירוק ביטבתה, במימון חלקי של משרד האנרגיה יקי נוימן מנכ"ל דוראל אנרגיה | צילום: אוראל כהן

דוראל תקים פרויקט מימן ירוק ביטבתה, במימון חלקי של משרד האנרגיה

מימן ירוק נחשב ללא מזהם ויכול להוות תחליף נקי לתעשייה כבדה, מטוסים וספנות; לטכנולוגיה יעילות של כ-95%, והיא נחשבת בטוחה וזולה יותר מטכנולוגיות מתחרות; לפי ההערכה, הפרויקט יוקם ב-2023 בהשקעה של 20-10 מיליון שקל

21.12.2021, 13:15 | ענת רואה

דוראל אנרגיה מעדכנת הבוקר (ג') על זכייתה במימון בסכום של 3.3 מיליון שקל מלשכת המדען הראשי במשרד האנרגיה להקמת פרויקט פיילוט לייצור מימן ירוק מחשמל. המימן ייווצר במתקן פוטו-וולטאי בהספק של כ-400 קילו-ואט, שיוקם ויפעל בשטחי קיבוץ יטבתה. מימן ירוק מיוצר מאנרגיה מתחדשת ואינו מזהם. בתי הזיקוק בחיפה (בזן) מייצרים אף הם מימן, אך המימן של בזן הוא אפור ולכן מזהם. 


קראו עוד בכלכליסט:


המימן הירוק שיופק במתקן עתיד להיאגר במתקן אגירת מימן ייחודי, כאשר המימן הנאגר ישמש ליישומים שונים כדוגמת אגירה, תחבורה ותעשייה. 


 יקי נוימן, מנכ"ל דוראל אנרגיה, צילום: אוראל כהן יקי נוימן, מנכ"ל דוראל אנרגיה | צילום: אוראל כהן  יקי נוימן, מנכ"ל דוראל אנרגיה, צילום: אוראל כהן


החברה תעשה שימוש בטכנולוגית ייצור המימן של חברת H2Pro, ותקים מתקן ראשון מסוגו בישראל לייצור מימן ירוק מאנרגיה סולארית. לטכנולוגיה יעילות של כ-95%, והיא פועלת בצורה בטוחה ובעלויות נמוכות יותר מטכנולוגיות מתחרות בתחום. הטכנולוגיה מתבססת על ידע שפותח בטכניון. 

הפרויקט מצוי כעת בשלבי התכנון, ולפי ההערכה הוא יוקם ב-2023. דוראל לא מסרה מהי העלות המשוערת של הקמתו. ההערכות בשוק הן שההשקעה תהיה 20-10 מיליון שקל. 

דוראל הכריזה בחודש אוגוסט האחרון על הרחבת פעילותה לייזום ופיתוח מתחמים עצמאיים לייצור מימן ירוק ממתקנים פוטו-וולטאיים ומטורבינות רוח ועל בחינת השקעות סינרגטיות בחברות המפתחות טכנולוגיה בתחום זה. המתקנים ישמשו, בין היתר, לאגירת אנרגיה, למפעלי תעשייה ותחבורה ולשימושים נוספים בעתיד.

מימן ירוק יכול להביא את בשורת האנרגיה הירוקה ליישומים שעד כה היו חסומים. המימן הירוק יכול להוות תחליף נקי לצרכני אנרגיה משמעותיים שצורכים אנרגיה שאינה חשמל (דלק, גפ"מ, גז טבעי וכדומה) כדוגמת תעשייה כבדה, מטוסים, ספנות ועוד.

לדברי החברה, הייחודיות של פרויקט מסוג זה היא שמימן ירוק מאפשר אגירת אנרגיה ארוכת טווח, ואף אגירה עונתית, עקב חוסר התלות בסוללות הקיימות כיום, שאינן מסוגלות לאגור כמויות גדולות של חשמל לפרקי זמן ממושכים. רובם המוחלט של מתקני האגירה כיום מאפשרים אגירה לפרקי זמן קצרים של שעות וימים בודדים. 

יקי נוימן, מנכ"ל דוראל, מסר: "תחום הייצור, האגירה והשינוע של מימן ירוק יהווה מנוע צמיחה משמעותי עבור דוראל, וישפר את יכולותיה התחרותיות ואת רווחיותה במרחב מיזמי האנרגיה המתחדשת. אנו פועלים לקידום פרויקטים נוספים בישראל, אירופה וארצות הברית, ובכוונתנו לתמוך ולהשקיע בטכנולוגיות חדשניות בתחום". 


תגיות