אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דחיית פינוי התחנה המרכזית: כולם מפסידים, חוץ מנצבא של קובי מימון טל שחר

דחיית פינוי התחנה המרכזית: כולם מפסידים, חוץ מנצבא של קובי מימון

פינוי בשלבים של התחנה המרכזית החדשה בת”א יוביל לגסיסת המסחר, מהלך שמשחק לידיים של נצבא שמנסה מזה שנים לרכוש חנויות במחירי רצפה כדי להגדיל שליטה

03.01.2022, 06:00 | דותן לוי

ביום שישי, בשעת אחר הצהריים מנומנמת, יצאה הודעה משותפת של שרת התחבורה מרב מיכאלי ושל ראש עיריית תל אביב־יפו רון חולדאי, שבה הודיעו כי הגיעו להסכמה על פינוי התחנה המרכזית בעיר מפעילות תחבורתית בתוך כארבע שנים. זאת, אחרי שרק לפני חודשיים הודיעה שרת התחבורה כי התחנה תפונה עד סוף 2023. 

קראו עוד בכלכליסט:

בהודעה התייחסה מיכאלי לפן התחבורתי: משרד התחבורה יעביר בתוך כשנתיים לפחות מחצית מפעילות האוטובוסים הקיימת מהתחנה המרכזית אל מתחמים חדשים שייבנו באזור הלוחמים והחרש, אך בהודעה לא היתה אף מילה על גורל המבנה. לשאלות המתבקשות — כמו האם המבנה ייסגר, מה יעשו החנויות הפועלות בו כיום, האם בידי העירייה לחייב את הבעלים, חברת נצבא, לקדם במרץ את המתחם החדש בהתאם לתוכנית המתאר, או שבדומה לנכסים אחרים של נצבא הוא צפוי להמשיך לעמוד כפיל לבן גם בשנים שלאחר מכן — אף אחד לא משיב. 

אינפו כל שנה של אוטובוסים מזהמים שווה לנצבא המון כסף,  אינפו כל שנה של אוטובוסים מזהמים שווה לנצבא המון כסף אינפו כל שנה של אוטובוסים מזהמים שווה לנצבא המון כסף,

בשלב זה, בעלי החנויות בתחנה וכן עתיד המבנה אינם חלק ממערכת השיקולים של משרד התחבורה והעירייה אשר מנסות במשך תקופה ארוכה לגבש הסכם פינוי ראוי ללא הצלחה. על המהלכים של הימים האחרונים להעברת חלק התחבורה בתוך 4 שנים שמעו בעלי החנויות מאמצעי התקשורת, ולמרות שלא משתפים אותם הם מבינים היטב את ההשלכות לגביהם. "די ברור שאם האוטובוסים יצאו משם החלק המסחרי של התחנה יגסוס באיטיות, גם ככה הוא גוסס. מלבד קובי מימון כל יתר בעלי הזכויות הם פרטיים. אני מניח שמה שיקרה זה שמימון באמצעות נצבא יגבירו את הלחץ עליהם כדי לנסות לרכוש עוד ועוד חנויות ואז הוא יתחיל את התכנון כשלא יהיו לו שותפים", אומר עו"ד צבי שוב, שמייצג חלק מבעלי החנויות בתחנה. 

על פי דו"חות חברת איירפורט סיטי שבה מתפרסמים הנתונים הכספיים של הנכס, ההכנסות של נצבא משכירות במתחם עומדות על כ־55 מיליון שקל בשנה מתוך זה כ-40 מיליון שקל מועברים אליה על ידי משרד התחבורה. שווי הנכס בספרים עומד על כ־422 מיליון שקל והערכה היא שגם הוא רק יעלה לאור תנופת הפיתוח בדרום ת"א. 

"בעבר נצבא דרשה מבעלי הנכסים דמי ניהול מאוד גבוהים כחלק מהאסטרטגיה שלה לשבור את בעלי החנויות ולרכוש מהם את הנכסים בזול. לגבי החנויות הסגורות יש החלטה של בית משפט שלא לגבות מהן, אבל עוד בטרם ההחלטה חלקן כבר מכרו את הזכויות, וכך גם בקרב בעלי החנויות בחלק שנותר פתוח. בנוסף לכל, נצבא מוגדרת כחברה משכנת למתחם וכל הרישום עובר דרכה, לכן היא יודעת על כל עסקה שנסגרת שם", מוסיף עו"ד שוב. 

התחנה המרכזית החדשה בתל אביב , טל שחר התחנה המרכזית החדשה בתל אביב | טל שחר התחנה המרכזית החדשה בתל אביב , טל שחר

שמעון הושיה הוא יורש של 2 חנויות בתחנה, אחת סגורה ואחת פתוחה, עליה הוא אפילו לא גובה שכר דירה, "החנות שלי משלמת רק את ההוצאות השוטפות ואת דמי הניהול, אפילו לא גובים דמי שכירות. כשהמתחם יאבד את התחבורה, המסחר יהיה פיל לבן, לא תהיה לכך הצדקה כלכלית, כבר היום זה מקרטע עם התחבורה, אז מי יכנס לשם בהמשך?". הושיה מעריך, כי לאחר פינוי התחנה החנויות יסגרו אבל עדיין ידרשו מהם את דמי הניהול, מהלך שישמש היטב את חברת נצבא. "הוא (קובי מימון) רוצה שאנשים ירדו על ארבע כדי לקחת מהם את החנויות, כבר שנים שהוא ‘אוסף’ חנויות בפרוטות, לחלק מהאנשים הציעו על החנות 5,000 שקל". 

הסאגה של פינוי התחנה המרכזית מהתחבורה הציבורית אינה חדשה, אך הפערים בין המהלכים שיזם משרד התחבורה תחת הממשלה הקודמת לבין הנוכחית הם עצומים. רק לפני חודשיים בישרה שרת התחבורה, כי עומד להיחתם הסכם עם עיריית ת"א לפינוי התחנה עד לסוף 2023, אך ביום שישי האחרון הודיעו הצדדים, כי ייעוד הקרקע של מתחם פנורמה שהיה אמור לקלוט את החלק הארי של התחבורה לא מאפשר לקדם מהלך כזה בקצב מהיר, ולכן יש לדחות את הפינוי עד לתחילת 2026. 

שרת התחבורה מרב מיכאלי ובעלי נצבא קובי מימון, צילומים: אוראל כהן, אביגיל עוזי שרת התחבורה מרב מיכאלי ובעלי נצבא קובי מימון | צילומים: אוראל כהן, אביגיל עוזי שרת התחבורה מרב מיכאלי ובעלי נצבא קובי מימון, צילומים: אוראל כהן, אביגיל עוזי

מיכאלי אמרה כי העדיפה פשרה עם העירייה מאשר התעקשות וגרירת הצדדים למחלוקות אינסופיות בבתי משפט. "ידענו שיש בעיה תכנונית בקרקע של פנורמה, אבל חשבנו שיש פתרון ברמה המקומית וכשראינו שאין, הבנו שמהלך כזה היה מוביל למלחמה ולבתי משפט ולא ידוע כמה זמן זה היה לוקח”, אמרה מיכאלי בשיחה, “אני לא מוכנה ‘למשכן’ את החיים של תושבי הסביבה”. לפי ההסכם החדש שנחתם, בתוך כשנתיים תועבר לפחות מחצית מפעילות האוטובוסים הקיימת אל מתחמים אחרים באזור. 

בהמשך, בתוך 4 שנים, יועברו כל האוטובוסים מהתחנה אל מתחמים אחרים, וכן אל מתחם פנורמה שבו ניתן לנצל רק כ־10% מהקרקע הרצויה. לגבי התקופה שבה האוטובוסים עוד ימשיכו להגיע אל התחנה אמרה מיכאלי כי העירייה ומשרד התחבורה יחייבו את היזם לשפר את התנאים, אך לא ברור כיצד ומתוקף איזה סמכות ידרשו זאת.  

מעיריית ת”א נמסר: “משרד התחבורה והעירייה הגיעו להסכמה על פינוי התחנה המרכזית. התכנון הוא תכנון מותאם של רשת התחבורה הציבורית הארצית, כך שבשנים הקרובות יוסטו קווים מהתחנה המרכזית למסופים חלופיים.התכנון כולל גם מענה לשטחי תחזוקה ושירות לאוטובוסים (חניית לילה, חשמול ותדלוק, ניקיון ואחזקה). במקביל, המדינה והעירייה יגבירו את האכיפה על הנקיון והסדר בתחנה. הריסת המבנה הינו תהליך תכנוני, אותו נקדם בעצימות גבוהה. כרגע לא ניתן לנקוב בלו”ז”.


שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות