אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
גם הסינים בפנים: אור ירוק לשש הקבוצות שניגשו למכרז הרכבת הקלה חיפה-נצרת הדמיה של תחנת אתא | הדמיה: in3D

גם הסינים בפנים: אור ירוק לשש הקבוצות שניגשו למכרז הרכבת הקלה חיפה-נצרת

הקבוצות כוללות בין השאר את החברות דן, שפיר, מנרב, אלקטרה ואגד הישראליות; וכן את CRRC CRCC הסיניות, שהקבוצה שבהשתתפותן נפסלה ממכרז הקו הירוק של הרכבת הקלה בגוש דן

07.02.2022, 19:43 | יובל שדה

שש הקבוצות שהגישו מועמדות במכרז הזכייני למימון, תכנון, הקמה ותפעול של הרכבת הקלה "נופית" בין חיפה לנצרת אושרו על ידי ועדת המכרזים של חוצה ישראל ויורשו להשתתף במכרז. עלות המכרז נאמדת ב-4-3 מיליארד שקל, והמכרז עצמו צפוי להתפרסם בשבועות הקרובים. לפי חברת חוצה ישראל, הפרויקט אמור להסתיים ב-2027, אך לפי הערכות לא מדובר בתאריך ריאלי.


קראו עוד בכלכליסט:


הקבוצות המתמודדות במכרז הן:

1. דן (ישראל), CREC (סין), PESA (פולין), SHENYANG (סין), ATM (איטליה)

2. שפיר (ישראל), CAF (ספרד), קרן נוי (ישראל)

3. מנרב (ישראל), אלקטרה (ישראל), ALSTOM (צרפת), אלייד (ישראל)

4. COMSA (ספרד), GLOBALVIA (ספרד), JSC Transmashholding (רוסיה), לסיכו (ישראל)

5. מאיר (ישראל), אפקון (ישראל), CRRC (סין), CRCC (סין)

6. שיכון ובינוי (ישראל), אגד (ישראל), STADLER (שוויץ), HITACHI (יפן), TEXMACO (הודו), DOWNER (אוסטרליה)

יצוין כי CRCC ו-CRRC התמודדו גם במכרז של הקו הירוק והסגול של הרכבת הקלה בגוש דן. הקבוצה שכללה את שתי החברות הללו נפסלה, ונטען כי הצעתן היתה זולה באופן חריג. עם זאת, ברקע עלו דיווחים על כך שממשל ביידן לוחץ על בכירים ישראלים ואף על ראש הממשלה נפתלי בנט למנוע מהחברות לזכות במכרז. חברת CRCC נכנסה ל"רשימה השחורה" של החברות האסורות להשקעה של ממשל ביידן, וחברת CRRC הוקעה על ידי ממשל טראמפ.


הדמיה של הפרויקט, in3D עבור חוצה ישראל הדמיה של הפרויקט | in3D עבור חוצה ישראל הדמיה של הפרויקט, in3D עבור חוצה ישראל

פרויקט הרכבת הקלה נופית משלב מערכת תחבורה ציבורית בין-עירונית ועירונית חדשנית להסעת המונים. אורכו של קו הרכבת הקלה הוא כ-41 ק"מ, ויוקמו לאורכו כ-20 תחנות לאיסוף והורדה של נוסעים, מסופים וחניוני "חנה וסע", מתחם דיפו ומרכז בקרה. בקו יפעלו מעל 30 רכבות בתדירות נסיעה מרבית של כל ארבע דקות. על פי התחזית, מספר הנוסעים ביום יהיה כ-100 אלף, ומהירות הנסיעה המתוכננת היא כ-100 קמ"ש.

בחודשים האחרונים מבצעת חברת חוצה ישראל הממשלתית עבודות ביצוע (אינפרא 1) לאורך תוואי הרכבת במספר מוקדים. בין היתר מתבצעות עבודות במתחם הדיפו באזור התעשייה בקריית אתא, במתחם תחנת קריית הממשלה בנוף הגליל ובמתחם מרכזית המפרץ בחיפה.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מרב מיכאלי: "פרויקט נופית ישדרג משמעותית את היכולת לנוע ממקום למקום, יאפשר פיתוח אזורי של המרחב כולו ויחבר בין ערים, מגזרים ואוכלוסיות בצורה מיטבית. על החברה שתזכה אחריות כבדת משקל לעמוד בכל הדרישות כדי לאפשר לתושבות ולתושבים את האלטרנטיבה לרכב הפרטי בהקדם האפשרי".

מנכ"ל חוצה ישראל, דן שנבך: "אנו גאים לקדם את המכרז הזכייני אשר מעורר עניין ברחבי העולם. ולראיה, כל הקבוצות שאושרו להשתתף בו מורכבות מהחברות המובילות בעולם בתחומים הרכבתיים".

תגיות