אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הסטארט-אפ שפיתח "מובילאיי לאוניות" מגייס 23 מיליון דולר מייסדי Orca AI ירדן גרוס ודור רביב | צילום: באדיבות Orca AI

הסטארט-אפ שפיתח "מובילאיי לאוניות" מגייס 23 מיליון דולר

אורקה AI, שהוקמה ב-2018, גייסה עד כה 40 מיליון דולר. פיתחה מערכת שהופכת את ניווט האוניות לאוטונומי יותר, בדומה למובילאיי ומתחרותיה לרכבים. המערכת מפחיתה את כמות התאונות הימיות, מייעלת את השיוט ומפחיתה את צריכת הדלק וזיהום האוויר

27.05.2024, 15:21 | סופי שולמן

אורקה AI הישראלית, שמפתחת מערכות עבור ספינות אוטונומיות, גייסה 23 מיליון דולר. מדובר בגיוס הרביעי של החברה מאז הקמתה ב-2018 והוא מביא את סך גיוסיה ל-40 מיליון דולר. בגיוס הנוכחי, בהובלת קרן OCV של חמי צוקר וקרן MIZMAA של אהרון אפלבאום, השתתפו כל המשקיעים הקיימים והצטרפו משקיעים חדשים בהם הקרנות האמריקאיות Ankona Capital Partners ו-Santa Barbara Venture Partners. הגיוס הנוכחי מגיע לאחר סבב הרחבה שהשלימה החברה ב-2023 והוא נעשה לפי שווי גבוה מעט יותר. אורקה AI הוקמה על ידי דור רביב (CTO) ירדן גרוס (מנכ"ל), שייסד בעבר יחד עם שותפים את ENGIE שנסגרה ב-2020.

שני המייסדים הם יוצאי חיל הים והחברה עובדת היום גם עם חיל הים הישראלי ומנסה במקביל לשוק הספנות המסחרי, להתרחב לתחום הממשלתי והצבאי בעולם. אורקה AI (אין קשר לחברת הסייבר אורקה) מעסיקה 70 עובדים, רובם במשרדיה בתל אביב, אבל יש לה גם משרדים בבריטניה וביוון, שנחשבת להאב משמעותי בתחום התובלה הימית. הגיוס מתבצע לאחר זינוק של פי שלושה בהכנסות החברה ב-2023 שעל פי הערכות בסביבתה עברו את הרף של 10 מיליון דולר.

המערכת של אורקה AI נועדה להפוך את ניווט האוניות לאוטונומי יותר, בדומה למערכות של מובילאיי ומתחרותיה לרכבים. המערכת שכבר מותקנת היום באוניות של החברות הגדולות בתחום ובהן MSC ו-Maersk מפחיתה את כמות התאונות הימיות, מייעלת את השיוט ובכך מפחיתה את צריכת הדלק ואת זיהום האוויר. בבסיס המערכת, תצפיתן (Watchkeeper) אוטומטי, שמזהה עצמים במרחב הימי (כלי שיט אחרים, מצופים, חיות ים) ושולח התראות בשלב מוקדם לצוות המנווט ובכך מאפשר לו להגיב מוקדם ולשנות נתיב.

לדברי גרוס למערכת יש כבר צבר הזמנות של אלף אוניות, כאשר חברות הספנות מזמינות במספנות את הכלים החדשים כאשר במפרט הן מכניסות מראש את הפלטפורמה הישראלית. המודל העסקי מבוסס על SAAS עם תשלום שנתי עבור השימוש במערכת. לדברי גרוס, מעבר לסטארט אפים אחרים בתחום, בדומה לשוק הרכב, גם כאן מנסות היצרניות עצמן להיכנס לשוק והראשונה היא יונדאי הקוראנית. באחרונה חתמה אורקה AI על הסכם עם חברת הביטוח NorthStandard שמתמחה בתובלה ימית, לפיו היא משפרת את התנאים ללקוחות שמתקינים את מערכות ההתראה שלה.

מערכת ניווט ימי של אורקה AI, CRCAAI מערכת ניווט ימי של אורקה AI | CRCAAI מערכת ניווט ימי של אורקה AI, CRCAAI


ב-2023 נרשמו יותר מ-2,500 אירועי בטיחות ימיים משמעותיים על פי הסוכנות לבטיחות ימית של האיחוד האירופי. באותה תקופה המערכת של אורקה AI צמצמה מצבים של התקרבות מסוכנת בין ספינות ב-33% ומצבים של חציית נתיב שיט ב-40% על פני מרחק של 15 מיליון מיילים ימיים (כ-28 מיליון ק"מ). בנוסף לציי ספינות מסחר, לאורקה AI גם לקוחות גם בתחום הביטחוני, שנעזרים ביכולות שלה לזיהוי כלי שיט בלתי מאוישים ורחפנים, יכולת שהופכת חיונית לאור האירועים האחרונים בים האדום. מתן התראה מוקדמת לצוותי אוניות מגביר את תחושת הביטחון שלהם ומאפשר להם במקרה של תקיפה, להיכנס למרחב בטוח.

גרוס מסביר בשיחה עם כלכליסט כי תעשיית הספנות עוברת כיום שינוי דרמטי, לאחר שעשרות שנים לא נרשמה התקדמות משמעותית בתחום הטכנולוגי וזאת בניגוד לכלי רכב או טייס. כהגדרתו השינוי הגדול האחרון היה הכנסת רדארים וזה קרה לפני עשרות שנים. "התאונה בה אוניה התנגשה בגשר בבולטימור לפני מספר חודשים, הייתה אמנם חריגה, אבל דברים קטנים יותר קורים לעתים קרובות בתחום הספנות", הוא אומר, "חברות הספנות היו מאוד שמרניות, אבל מאז שהן החלו לחבר את האוניות בסטארלינק וגם להתחבר לענן, יש קפיצה משמעותית שמאפשרת גם לקבל דאטה כך ולייתר פתרונות לשיפור הבטיחות".

הווקטור השני שדוחף לדבריו את מגזר הספנות לאוטומציה הוא המחסור בעובדים: "מאז הקורונה אף אחד כבר לא רוצה להיות על אוניות ויש מחסור בצוותים, מה שמעודד לאימוץ יכולות אוטונומיות", מוסיף גרוס. הוא מציין כי ביפן יש פרויקט בעידוד ומימון ממשלתי לפיתוח ספינה אוטונומית שנובע מהבנה כי בעוד עשור לא יהיו עובדים שיפעילו את האוניות".

המערכת של אורקה AI נותנת היום יכולות חצי אוטונומיות ובחברה עובדים על פיתוח של מוצריה לאוטונומיה מלאה. ב-2022 הטכנולוגיה של Orca AI אפשרה את המסע הראשון של ספינת מסחר אוטונומית אשר שטה כ-400 ק"מ, כמעט ללא התערבות אדם, סמוך לחופי טוקיו בשיתוף עם ענקית הספנות היפנית NYK. החברה עובדת כעת על השלב השני של ספינה עם יכולת אוטונומיות מלאה אשר תושלם ב-2025.







תגיות