אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
צרות בקו הכחול בירושלים: אחרי הספרדים, גם ספק הקרונות הפולני בדרך החוצה הרכבת הקלה בירושלים. ההערכה היא שהקו הכחול ייפתח ב-2031 | צילום: יואב דודקביץ

בלעדי

צרות בקו הכחול בירושלים: אחרי הספרדים, גם ספק הקרונות הפולני בדרך החוצה

קבוצת Jtrain של דניה סיבוס ודן, שזכתה במכרז הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים, מחפשת מחליף ל-Pesa, שעלולה לצאת מהפרויקט עקב אתגרים כלכליים שנוצרו כתוצאה מהמלחמה. בכך תלך Pesa בעקבות Comsa הספרדית, שהחזיקה ב-5% מהזכיינות ופרשה עקב לחצים פוליטיים

04.06.2024, 18:20 | יובל שדה

הקבוצה שזכתה במכרז הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים סופגת מכה נוספת. אחרי שחברת Comsa הספרדית שהחזיקה ב-5% מהזכיינות פרשה עקב לחצים פוליטיים מבית, כעת מתברר כי ספק הקרונות הפולני Pesa עלול גם הוא לצאת מהפרויקט, והזכיין Jtrain המוחזק על ידי דניה סיבוס ודן תחבורה מחפש לו מחליף. ל"כלכליסט" נודע כי ב-Jtrain בחנו אפשרות כי חברות רכבות אחרות כמו יונדאי, CAF (שמספקת קרונות לקווים האדום והירוק בירושלים) ואלסטום (שמספקת את הקרונות לקו האדום בגוש דן) יחליפו את Pesa במידת הצורך.

בניגוד ל-Comsa הספרדית שפרשה מהפרויקט ככל הנראה מסיבות פוליטיות הנוגעות למלחמה, Pesa צפויה לצאת מהפרויקט מסיבות כלכליות – אך גם הן קשורות למלחמה. ל"כלכליסט" נודע כי Pesa מתקשה לחתום עם ספקים במחירים כפי שציפתה עקב "פרמיית סיכון" שנוספה לפרויקט מבחינת חברות זרות שחוששות מלעבוד בישראל. החשש במקרה הזה הוא לא רק ביטחוני, אלא גם האפשרות שהמדינה תפסיק את המימון לפרויקט במקרה של קשיים כלכליים שישראל עצמה תיכנס אליהם – כך לפי גורמים המעורים בפרטים.

יש לציין כי ההצעה של קבוצת Jtrain הייתה זולה באופן חריג משאר ההצעות, וב"כלכליסט" נחשף כי המדינה אף שקלה לפסול את הקבוצה בעקבות הרכב ההצעה ומחיר הההפעלה והתחזוקה הנמוך שהעלה חשש מאפשרות של אסטרטגיית Dumping (הגשת הצעה הפסדית או לא ריאלית בכדי לזכות במכרז בכל מחיר). עוד פורסם כי בחשב הכללי ובצוות תוכנית אב לתחבורה ירושלים חששו מהפרופיל העסקי של חברת Pesa עוד במקור. בקבוצות שהתחרו ב-Jtrain מתחו ביקורת על האופן בו המדינה ניהלה את המכרז וביקרו את הגמישות הגדולה שניתנת לזכיין המאפשרת לו להחליף ספקים, לשנות את מבנה המניות שלו וכדומה. "זו כבר לא ההצעה שזכתה", אמר בכיר באחת הקבוצות הללו ל"כלכליסט".

בחודש שעבר פורסם ב"כלכליסט" כי פרויקטים רכבתיים רבים מתעכבים בגלל המלחמה, והנזק הכלכלי מוערך במיליארדים. בין היתר מדובר על חברות זרות ועובדים זרים שמסרבים להגיע לישראל, על מחסור בפועלים פלסטינים, חברות הנמנעות מלגשת למכרזים בארץ ועליית מחירים של חומרי גלם.

קבוצת Jtrain LTD, בבעלות משותפת של דן ודניה סיבוס, זכתה במכרז להקמה ותפעול של הקו הכחול ברכבת הקלה בירושלים בספטמבר 2023. ההערכה הנוכחית היא שהקו ייפתח ב-2031. החברה המשותפת תפעיל את הקו למשך למשך 7 שנים לפחות, עם אפשרות הארכה ל-18 שנים נוספות. את הרשת תתחזק החברה למשך 25 שנה.

הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים הוא מגה־פרויקט תחבורתי שעלותו מוערכת בכ־10 מיליארד שקל. הקו הכחול אמור להצטרף לקו האדום, שפועל כבר כעת בירושלים, ולקו הירוק שאמור להיפתח לפעילות מלאה בעוד כשנתיים. הקו הכחול כולל בתוכו מקטע תת־קרקעי ומספר תתי־קווים: "הקו התכלת" ו"הקו הסגול", שמהווים חיבורים בין שלושת קווי הרכבת הקלה המרכזיים בירושלים (כחול, ירוק ואדום). כמו כן המכרז מכיל שלוש אופציות למקטעים נוספים: מקטע הקו הזהוב בקריית הממשלה, מקטע רכס לבן ומקטע ארמון הנציב.

תגיות