אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עובדי דואר החביאו 400 אלף מכתבים מתושבי מזרח ירושלים וגרמו לעיקולי רכוש מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל (ארכיון) | צילום: אוראל כהן

עובדי דואר החביאו 400 אלף מכתבים מתושבי מזרח ירושלים וגרמו לעיקולי רכוש

על פי דו"ח תלונות הציבור, עובדים מסניף במזרח ירושלים הסתירו מאות אלפי דברי דואר, מהם 256 אלף מכתבים רשומים, דבר שגרם להטלת עיקולים על תושבים רבים. בעקבות חשיפת המקרה, הדואר השעה את מנהל היחידה, תושב מזרח ירושלים וכן את מנהל המרחב

24.06.2024, 16:00 | שחר אילן

עובדי דואר בסניף מזרח ירושלים הסתירו 400 אלף דברי דואר, כולל 265 אלף דברי דואר רשומים, כך חושף דו"ח תלונות הציבור. כתוצאה מכך תושבים רבים ממזרח ירושלים לא ידעו על חובותיהם והדבר גרם לעיקולים רבים. חברת הדואר הודיעה לנציבות כי השעתה את מנהל היחידה, גם הוא תושב מזרח העיר, ופנתה לרשויות ששלחו את דברי הדואר לשם החזר של דמי משלוח על סך כ-1.5 מיליון שקל. בפועל הקורבנות העיקריים הם האנשים שלא קיבלו את הדואר.

הפרשה נחשפה לאחר שלנציבות הגיעו תלונות חוזרות ונשנות מתושבי ירושלים, בעיקר ממזרח העיר, על כך שעיריית ירושלים עיקלה את חשבונם עקב אי-תשלום חובות, מבלי שקיבלו כל התראה מוקדמת על כך. בדיקת הנציבות העלתה שהעירייה מסרה לדואר ישראל את הודעות הקנס ודרישות התשלום ושילמה לה על שליחתן לחייבים, אולם לא נמצא תיעוד לכך שחברת הדואר אכן שלחה את הודעות הקנס ודרישות התשלום.

נמצא כי כ-400,000 דברי דואר שהופנו בין 2021 ל-2023 ליחידת הדואר המרכזית במזרח ירושלים לא חולקו כנדרש. צוות העובדים ביחידה הסתיר כמויות גדולות של דברי דואר שלא טופלו בחדרי בית הדואר. 96% מכלל דברי הדואר שלא חולקו היו של לקוחות גדולים, ובהם עיריית ירושלים ורשות המסים בישראל, וכללו 265,000 דברי דואר רשומים. כמו ברוב השנים האחרונות, חברת הדואר מוליכה גם השנה בשיעור התלונות המוצדקות עם 69.1% תלונות מוצדקות. אחריה משרד העבודה האחראי להרשמה ולתשלומים למעונות היום עם 66.3%.

מקור בחברת הדואר רואה בפרשה שנחשפה דוגמה לשיפורים שנעשו בארגון. לדבריו, "מדובר באחד הסניפים הגדולים בארץ והוא היה סוג של אוטונומיה, ארץ לא נודע. הלקח המרכזי שהופק היה שהפסיקו למיין את הדואר למזרח העיר בסניף המקומי והמיון נעשה במרכז המיון הארצי ואחר כך במרכז המיון של ירושלים. "היתה הזנחה", הוא אומר "הגיע מנכ"ל חדש לחברה וכל הג'יפה צפה. אבל זה לא טריוויאלי שתופסים הזנחה כזו ולא טריוויאלי שמדיחים את המנהל האחראי ואת הבוס של המנהל האחראי". בחברה גם טוענים שהם ולא המבקר עלו על הפרשה.

משרד התחבורה הוא הגוף שעליו הוגש המספר הגדול ביותר של מכתבי תלונה לנציבות תלונות הציבור בשנים 2021 - 2023. בשנת 2023 נצפתה עלייה של כ-28% במספר מכתבי התלונה שהוגשו על משרד התחבורה, מ-1,626 ב-2022 ל-2,081 ב-2023. מספר התלונות נגד המשרד יותר מהכפיל עצמו לעומת 984 בשנת 2020. מרבית התלונות על משרד התחבורה נגעו לרשות הארצית לתחבורה ציבורית ולאגף הרישוי.

בשנת 2023 גדל מספר מכתבי התלונה שהוגשו על הרשות לתחבורה ציבורית ב-74%, לעומת שנת 2022. מרבית התלונות בנושא רשות התחבורה עסקו בדו"חות שנותנים מפעילי התחבורה הציבורית ובטיפול הלקוי של הרשות בדו"חות אלה. כך עולה מדו"ח נתיבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה מתניהו אנגלמן לשנת 2023. הנציבות כבר פרסמה דו"ח על תלונות הציבור בראשית המלחמה וזהו הדו"ח המסכם לשנת 2023.

41 מתלוננים ב-2023 ביקשו הגנה כחושפי שחיתויות. 3 מתלוננים קיבלו ממבקר המדינה צווי הגנה קבועים. בשניים מצווים אלה נפסקו סכומי פיצוי של 120,000 ו-170,000 שקל. בצו השלישי נקבע כי על המעסיק לאפשר לעובד לבצע את תפקידו בארגון ולשלם את שכרו כדין. מתלונן אחר קיבל צו הגנה זמני.

ב-2016 בימי המבקר הקודם יוסף שפירא הגיע מספר צווי ההגנה (הקבועים והזמניים) לחושפי שחיתויות ל-25. אלא שכבר שפירא הגיע למסקנה שצווי ההגנה אינם תמיד הפתרון הנכון. זאת, משום שחייהם של חושפי השחיתויות ובני משפחתם הופכים לעיתים קרובות לסיוט במקום העבודה. לכן הנציבות מנסה להגיע לפתרונות במשא ומתן וגישור וללא צווים.

מהדו"ח עולה שבשנת 2023 קיבלו המתלוננים שפנו לנציבות תלונות הציבור ואחרים שהושפעו מהחלטות הנציבות סכום כולל של כ-33.4 מיליון שקל. למשל, בעקבות התערבות נציבות תלונות הציבור עירייה מחקה למתלונן ושכניו חוב היטל ביוב בסכום של כ-1.67 מיליון שקל, מאחר שהשתהתה בגביית החוב.

31.5% מהמתלוננים היהודים לנציב תלונות הציבור הם חרדים - כמעט כפול משיעורם באוכלוסייה היהודית. לעומת זאת מספר המתלוננים המוסלמים לעשרת אלפים נפש עומד על 6 בלבד, פחות משליש ממספר המתלוננים היהודים שעומד על 20 לעשרת אלפים. הנציבות בוחנת את הסיבות למספר המתלוננים הנמוך בין בני המיעוטים והודיעה שתפעל להגדלת מספרם.

מחברת הדואר נמסר בתגובה: "מאז שהחל יישום תוכנית ההבראה לחברה בשנת 2022 עם השקעה אדירה ומתמשכת בשירות, שביעות הרצון של לקוחות הדואר השתפרה משמעותית, ודואר ישראל ירדה למקום ה-6 במספר התלונות המועברות לנציב תלונות הציבור (הכוונה לכמות התלונות הכללית ולא לתלונות מוצדקות. ש"א). ב-2023 הייתה תוספת מזערית של 17 תלונות בהשוואה לשנה הקודמת בשל אירוע נקודתי שטופל בסניף של החברה במזרח ירושלים, ומלבד אירוע זה, הירידה בתלונות נמשכת באופן עקבי גם בשנה זו וגם לאחר תקופת הדו"ח". מחברת הדואר לא נמסר איך יפוצו הנמענים שניזוקו.

תגיות