אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
 ה-G6 של XPENG מול מודל Y: האם חשמלית סינית תצליח להילחם במלכת המכירות של טסלה? אקספנג G6 | צילום: XPeng

ניתוח

ה-G6 של XPENG מול מודל Y: האם חשמלית סינית תצליח להילחם במלכת המכירות של טסלה?

המבחן האמיתי של המכונית הסינית שהושקה היום בישראל ומחירה יתחיל ב-200 אלף שקל יהיה באולמות התצוגה. ההתמודדות שלה ב"פיצוח טסלה" אינה מול הטכנולוגיה של הרכב או טווח הנסיעה, אלא מול מותג חזק שמהווה סמל סטטוס - לחלוטין תדמיתית

08.07.2024, 11:29 | תומר הדר

היום התקיים אירוע שיש לו חשיבות גבוהה בענף הרכב הישראלי: השקתה של מכונית חדשה של XPENG הסינית, ה-6 G. כפי שפורסם ב"כלכליסט", היבואנית כבר רשמה את הרכב במאגרים של מדינת ישראל, דאגה להטיס כתבים להשקה מפוארת בחו"ל והשקיעה לא מעט בתקציבי פרסום ושיווק, אבל בתכל'ס המבחן האמיתי של ה-6 G יהיה באולמות התצוגה, מכיוון שמדובר ברכב חשמלי סיני שני שמיועד ישירות להתחרות בדגם רב מכר של השחקנית האולטימטיבית בפלח השוק של הרכב החשמלי העממי: טסלה. והתמודדות מול טסלה אינה התמודדות מול טכנולוגיה או התמודדות מול מבחן של טווח נסיעה, אלא התמודדות מול מותג חזק שעבור ישראלים רבים עדיין מהווה סוג של סמל סטטוס עממי. ההתמודדות היא תדמיתית.

האקספנג כאמור היא דגם חשמלי סיני שני שמתמודד מול רבת מכר עממית של טסלה. הדגם הראשון הוא ה- SEAL המצוינת כשלעצמה של BYD, שממוצבת מול טסלה 3. ה-SEAL היא דוגמה מצוינת למכונית חשמלית טובה , אבל כזו שהסמל על חזיתה הוא סיני עממי (אטו 3 של BYD עודנה החשמלית הנמכרת בישראל). הנתונים של איגוד יבואני הרכב אשר מסכמים את מחציתה הראשונה של 2024 אינם משקרים: 256 ישראלים קנו השנה SEAL ברמת הגימור ההתחלתית. 220 ישראלים רכשו SEAL ברמת הגימור הבכירה. וטסלה 3? רק מכירותיה של גרסת "RWD" של ה-3 הגיעו השנה ל-789 יחידות. וזה כמובן לא כולל עוד 447 יחידות של גרסת לונג ריינג' ועוד כמה עשרות יחידות של גרסת הביצועים - ה"פרפורמנס". וטסלה לא מוכרת לציי רכב כמעט.

במקרה של ה-6 G של XPENG, מדובר במכונית שממוצבת ישירות מול הדגם רב המכר החזק ביותר של טסלה בישראל: מודל Y (מסירה מצרפית של 1,731 יחידות השנה מכל גרסאותיה של הטסלה Y). האם מכונית חשמלית עם שם סיני ועם יבואן גדול וותיק מאחוריה (פריסבי, לשעבר קבוצת קרסו) תצליח להתמודד מול טסלה מודל Y? מחיר מודל Y בסיסית RWD מתחיל ב-236 אלף שקל. גרסת לונג ריינג' AWD מתחילה ב-286 אלף שקל. PERFORMANCE הביצועיסטית עולה כ-292 אלף שקל.

ראשית מבחינת המחיר: לפי פרסומי היבואנית מהיום, ה-6 G עולה 200 אלף שקל בגרסת "סטנדרד ריינג'". מחיר גרסת "לונג ריינג' הוא 225 אלף שקל ואילו מחיר גרסת "פרפורמנס" הוא 255 אלף שקל. כלומר מדובר במחיר שהוא נמוך ביחס לטסלה מודל Y המקבילה. האם הפער הזה במחיר הוא מה שישכנע את הלקוחות? מדובר באתגר מורכב, אבל לא בלתי אפשרי - אלא רק כזה שדורש עבודה ב"מגרש" חדש, כזה שבו הכללים לקוחים מעולמות הסלולאר והאלקטרוניקה. המודלים הישנים של "תמחור קרוב למחיר של טסלה" כבר לא עובדים על הלקוחות בישראל. מה שיהיה יותר חשוב הוא המהות הטכנולוגית של הרכב, או בשפת העם:"כמה המסך גדול".

אבל כאן יש בעיה: הרוכשים של המכוניות האלה, כלומר גם טסלה מודל Y וגם ה-6 G של אקספנג הם מה שיבואני הרכב מגדירים כ"מעמד ביניים טכנולוגי" או בשפה יותר פשוטה: מי שלא קונים מכונית פרמיום של המותגים האירופים הוותיקים - אבל יש להם כסף לרכוש מכונית במעל 200 אלף שקל אם היא נתפסת כ"טכנולוגית". הקהל הזה מאופיין בנאמנות מועטה למותג ספציפי, אבל יש חריג: כפי שיש "אנשי אייפון" יש "אנשי טסלה". עבור קהל כזה הוספה של עוד 20 אלף שקל כדי לרכוש את "הרכב הנכון" אינה בעייתית. ערכים ישנים של פריסת רשת מוסכים, תוכניות תשלומים או טרייד אין הם פחות חשובים, מדובר בקהל שתפיסת המוצר שלו במהותה היא של מוצר אלקטרוני ולא של מוצר צריכה עממי (כלומר מכונית).

הבעיה היא שהקהל הספציפי הזה הוא קהל שההעדפות שלו מבחינת מותגים מבוססות באופן מאוד ניכר על מיתוג טכנולוגי, כלומר מדובר בקהל שיעדיף מותגים, ראה ערך טסלה. כדי "לנצח" את טסלה, שהיא בפועל היצרנית המבוססת ביותר בפלח השוק הזה, ה-6 G צריכה להציע "חבילת ערך" שמסוגלת להביס את החוזק המותגי של טסלה, כלומר להציע טכנולוגיה עדיפה, איכות נסיעה הרבה יותר טובה - וגב הרבה יותר חזק. עבור הרבה מותגים, כדי להביס את טסלה צריך לפנות "לקהל שלא רוצה להיראות בטסלה". בהתחשב בהרכבו של קהל היעד - ספק אם יש מישהו שמשתייך למעמד הביניים המבוסס שחושב על רכב חשמלי ואינו רוצה להיראות בטסלה.

מבחינת הנכונות של הישראלים לאמץ את המכוניות של אקספנג, למרות שלפני שנתיים הם לא הכירו אותן, מצבה של אקספנג טוב מאוד, קצב האימוץ טוב, המוצר נקלט היטב עם 1,151 מסירות בחציון הראשון של השנה. אבל המכוניות שעד כה נרכשו על ידי הצרכנים לא היו ברובן מכוניות שמתחרות ישירות מול טסלה. גם לא ה-7 P, המשפחתית החשמלית של אקספנג, שבפועל נכנסה לישראל "על המשבצת" של טסלה 3 וגם עולה פחות ממנה - אבל היא למעשה גדולה מה-3 משמעותית ומציעה חבילת ערך טובה בגלל היותה גדולה מה-3 של טסלה וזולה ממנה, לעומת ה-6 G שמתמודד מול טסלה מודל Y "ראש בראש".

האם הדגם הראשון בישראל שמתחרה בטסלה מודל Y עם שם סיני וטכנולוגיה דומה יצליח היכן שעד כה לא נרשמה הצלחה? ימים יגידו, אבל מה שבטוח - ה-6 G היא המכונית הסינית הראשונה שבאמת מתחרה במלכת המכירות העממית של טסלה והמשימה שלפניה תהיה מרתקת ותגרום ליבואני הרכב שבימים אלה נערכים ליבוא "טסלה קילרז" משלהם לשבת על הגדר וללמוד כל מהלך של היבואנית בתקווה לפענח, אולי, כיצד לפצח את הסוד של טסלה.

תגיות