אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עתירה נגד משרד התחבורה ונת"ע: מקטינים במכוון את הפיצוי ליזמים על הפקעת קרקעות למטרו שרת התחבורה מירי רגב; הרכבת הקלה | צילום: יואב דודקביץ, שאול גולן

עתירה נגד משרד התחבורה ונת"ע: מקטינים במכוון את הפיצוי ליזמים על הפקעת קרקעות למטרו

בתחילת השנה הודיעה נת"ע למאות יזמים שרכשו את הקרקעות לאורך תוואי קו המטרו בכפר סבא, רעננה, רחובות ורמלה כי תפקיע מהם את הקרקעות; אך בחודש שעבר הוגשה עתירה לבג"ץ בטענה כי הפיצוי שיינתן יהיה על בסיס שמאות שתעשה נת"ע, ולפי זכויות בנייה; אך הבנייה תחל רק עוד 8 שנים, מתווה הפיצוי עדיין לא גובש ובעלי הקרקע טרם קיבלו זכויות בנייה

08.07.2024, 17:55 | אלמוג עזר

מדוע מיהר משרד התחבורה לספח קרקעות עבור קו המטרו, כאשר הבנייה תחל רק בעוד 8 שנים? על פי עתירה שהוגשה לאחרונה נגד שרת התחבורה מירי רגב וחברת נת"ע, נטען כי המהלך נובע משיקול זר - הקטנת הפיצויים ליזמים שרכשו את האדמות לאורך הקו. כך לפחות טוענת חברת הבנייה שמשון זליג שהגישה את העתירה בחודש שעבר לבג"ץ.

העתירה הוגשה לאחר שבתחילת השנה שלחה נת"ע מאות מכתבים לבעלי קרקעות לאורך תוואי קו המטרו MI דרום, המיועד לפעול בתוואי כפר סבא, רעננה, רחובות ורמלה. במכתבים הוסבר כי המדינה תפקיע את הקרקעות (מתחת ומעל לקרקע) ותפצה את בעלי הקרקע. הפיצוי שיינתן ליזמי קרקע ונדל"ן יהיה על בסיס שמאות שתעשה נת"ע עבור השטח. הפיצוי עצמו ניתן גם בדרך של זכויות בנייה, אולם מתווה הפיצוי עדיין לא מגובש.

על פי העתירה "עוד לא קיים תכנון מפורט המאפשר ביצוע התוואי ועוד רחוקה הדרך עד שיהיה קיים תכנון כזה. לא כל שכן, שצפי לתחילת ביצוע הקן מתוכנן לעוד 8 שנים. למרות זאת, המשיבות נחפזות כבר כעת להפקיע את הקרקע". על כן היזמים שרכשו בעבר קרקעות לאורך התוואי עלולים לקבל פיצוי מינימלי בלבד, בעוד שאם היו מספיקים לקבל זכויות בנייה היו ממירים להם את הפיצוי לזכויות בנייה לאורך התוואי – פיצוי שעדיף על פי התובעת.

התביעה מסבירה כי "ההודעה על כוונה לרכוש זכויות לוקה בפגם נוסף בדמות שיקול זר, שכן היא מונעת ממקום כלכלי ועל מנת לחסוך כספי פיצויים, ולא מצורך ציבורי לתחילת עבודות פרויקט המטרו".

חברת שמשון זליג היא חברת בנייה העוסקת בבנייה רוויה למגורים. את החברה מנהלים שלושת בניו של שמשון זליג - שלומי, שוקי ויונית שמשמשים כמנכ"לים משותפים. העתירה הוגשה במקביל לתביעה שהוגשה לבית המשפט המחוזי. את החברה מייצג עורכי הדין יגאל דורון ודרור בן אבי ממשרד AYR עמר רייטר ז'אן שוכטוביץ' ושות'.

העתירה של זליג היא לא הראשונה שמוגשת בשל הפקעות מגרשים לקראת הקמת הרכבת הקלה. בחודש מאי השנה הגישו יזמים עתירה לבג"ץ נגד הפקעות הקרקע של משרד התחבורה לבניית מוסך המטרו בראשון לציון.


תגיות