אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האונייה הסתובבה: מגבלות אחסון הרכב בנמלים גרמו לסערה אצל היבואנים מכוניות בנמל חיפה | צילום: דוברות נמל חיפה

האונייה הסתובבה: מגבלות אחסון הרכב בנמלים גרמו לסערה אצל היבואנים

היום נכנסו לתוקף המגבלות על אחסנת כלי רכב בנמלים; בעקבות כך, אונייה שנשאה כ-1,000 כלי רכב והייתה בדרכה לישראל - הסתובבה והפליגה לכרתים; בנמלי חיפה ואשדוד יצאו נגד המגבלות, ואולם יש מי שתומכים בהן; יבואן ברזל: "נמל חיפה הוצף במכוניות, והוא לא יכול לשים 100 טון פלדה על הרצפה"

16:41 | יובל שדה

אוניית גלנוע שנשאה עליה מעל אלף כלי רכב החליטה לא להגיע לישראל ובמקום זאת לפרוק את המטען בנמל הרקליון שבכרתים. האונייה BENELUX של חברת גרימלדי החליטה שלא לפרוק את הרכבים בעקבות הנחיית רשות הספנות והנמלים (רספ"ן) במשרד התחבורה, שקבעה בשבוע שעבר מגבלות על אחסנת כלי רכב בנמלי הים השונים, שנכנסו לתוקף היום (ב').

הנחיית רספ"ן מהשבוע שעבר פורסמה בעקבות ההחלטה להכריז על מצב מיוחד בעורף בכל שטח המדינה, וזו נועדה להבטיח את המשכת אספקתם של מטענים חיוניים. לפי ההנחיה, מספר כלי הרכב המותרים באחסנה בשטח הנמל תעמוד על 15 אלף בנמל אשדוד, 15 אלף בנמל חיפה ועוד 4,000 בנמל המפרץ שמופעל על ידי חברת SIPG הסינית. לפי ההנחיה, אוניות גלנוע המובילות כלי רכב יוכנסו לנמלים ויבצעו פריקה רק כאשר מספר כלי הרכב בהם יהיה נמוך מהמספר שנקבע. ההנחיה תקפה בשלב זה רק לשבועיים, עד ל-14 באוקטובר.

כלי הרכב החלו למלא את נמלי חיפה ואשדוד מאז שנמל אילת, שעד אז היה שער הכניסה המרכזי לרכבים המגיעים לישראל, הושבת דה-פקטו מפעילות בעקבות מתקפות החות'ים שמונעות מעבר דרך מיצר באב אל-מנדב. לצורך העניין, נמל חיפה פרק בשמונת החודשים הראשונים של 2024 כ-82 אלף כלי רכב, כאשר לפני המלחמה השיא הכלל-שנתי היה פריקה של כ-74 אלף כלי רכב בשנת 2016 (בשנים האחרונות המספרים היו נמוכים יותר ועמדו על 55-35 אלף כלי רכב בשנה). אם בשנה האחרונה מטענים רבים הגיעו למפרץ חיפה במקום אשדוד בעקבות המתיחות בדרום, בשבועות האחרונים החלה תנועה הפוכה בגלל המתיחות בצפון.

בנמלי חיפה ואשדוד תוקפים את החלטת רספ"ן שפוגעת ביכולת שלהם לפרוק ולאחסן רכבים, תחום שנחשב רווחי במיוחד לנמלים. עם זאת, יש גם מי שתומך בצמצום אחסון ופריקת כלי הרכב בנמלים, וזאת בטענה כי הדבר מגיע על חשבון פריקת מטענים אחרים (בדומה למה שנטען על ידי רספ"ן). איציק איסטריק, יבואן ויצואן ויו''ר חטיבת הפלדה באיגוד לשכות המסחר, אמר לכלכליסט כי "נמלי חיפה ואשדוד החליטו להיות מגרשי חניה למכוניות. נמל חיפה, מאז שהוא גילה את עולם הרכב, הציף במכוניות את נמל קישון מזרח שהוכשר למטען כללי, והוא לא יכול לשים 100 טון פלדה על הרצפה. מה עשינו בזה שבנינו נמלים חדשים?".

ההערה האחרונה של איסטריק מתייחסת לכך שכבר ארבעה חודשים לא ניתן לפרוק מטען כללי ברציפים שניתנו לנמל המפרץ ונמל הדרום באופן זמני בכדי לפתור את הפקק בנמלים, שאירע בתקופת משבר שרשרת האספקה של הקורונה. במשרדי התחבורה והאוצר מנהלים בחצי השנה האחרונה משא ומתן בכדי להסדיר את שוק הנמלים ובתוך כך לאפשר מחדש את פריקת המטען הכללי ברציפים הללו, אך נכון לעכשיו המשא ומתן תקוע על רקע התנגדות הנמלים השונים לפרטי ההסדרה.

היום שלח מנכ"ל נמל אשדוד, רו"ח ניסן לוי, מכתב למנהל רספ"ן, צדוק רדקר, בו מחה על ההחלטה להגביל את אחסון הרכבים בנמל: "במקום להגדיל את שטחיה של חברת נמל אשדוד בשעת חירום זו, על מנת שהיא תוכל להגדיל את פעילותה ולתת מענה הן לייבוא רכבים והן למטענים אחרים, נבחרה הנחיה הפוגעת בחברה, בסחר של מדינת ישראל וביבואני כלי הרכב, וזאת ללא כל היוועצות בחברה כגורם מקצועי וכגורם שעלול להיפגע מההחלטה".

גם בחברת אלאלוף, המייצגת בישראל את גרימלדי, שכאמור סובבה היום את האוניה שהיתה בדרכה לארץ, מוחים נגד ההחלטה. לטענתם, זו הפעם הראשונה שהחברה נמנעת מלפקוד את ישראל, וההחלטה צפויה להשפיע גם על מטענים עתידיים של ציוד מכני הנדסי, קרונות רכבת וקטרים ורכבי חירום.

תגיות